Trzecia edycja AżTak Festiwalu
AżTak Festiwal 2024 to trzeci letni festiwal Hashtag Ensemble, który odbędzie się w dniach 4–6 lipca, łącząc koncerty muzyki współczesnej z warsztatami i spotkaniami w nieoczywistych przestrzeniach Warszawy.
Tegoroczny AżTak Festiwal odbędzie się pod hasłem CIAŁO: zaopiekujemy się naszymi uszami zmęczonymi hałasem, przyjrzymy się naszym ciałom zagonionym w codziennej bieganinie, oddamy codzienne ciężary, leżąc pod rzeźbami-obiektami Intibag, zajrzymy do wnętrza naszych organizmów, a także uwolnimy się od opresyjnych rytuałów kryjących się niekiedy pod płaszczykiem „zdrowego stylu życia”.
Jak co roku Hashtag Ensemble zaprosi Was do miejsc, w których muzyka współczesna nie brzmiała nigdy wcześniej: do wnętrza pięknej, przedwojennej willi na Żoliborzu, do ukrytego w zieleni Instytutu Czucia, czy do podwórka-studni na Starej Ochocie. Ponadto w Hashtag Labie co wieczór koncept-programy, wystawy, spektakle i projekcje filmowe.
AżTak Festiwal to wspólne odkrywanie miasta latem, a także doświadczanie muzyki współczesnej w domowej atmosferze modernistycznej willi Antoniego Moniuszki.
Pierwszego dnia festiwalu przyjrzymy się ciału jako miejscu, uważności, miłości i bliskości. Przed południem spotkamy się w willi na Żoliborzu z chórem kameralnym Sirenes, aby zagrać na własnych uszach utwór No-music Davida Helbicha i wysłuchać utworu Bądź do wiersza Haliny Poświatowskiej pod kierunkiem Magdaleny Gruziel z udziałem tłumacza języka migowego — Michała Łacha. Uważność na dźwięk połączy ciekawość z głębokim ukojeniem, a my damy wytchnienie naszym uszom, umęczonym codziennym zanieczyszczeniem hałasem. Dziękujemy za współpracę, otwartość i gościnność centrum Satwa Joga, w którym muzyka współczesna zagości po raz pierwszy.
Wieczorem zaprosimy słuchaczy do Hashtag Labu na trzy wydarzenia, w których ciało jest domem bliskości, intymności i miłości. Najpierw zabrzmi wystawa Ciałość realizowana pod opieką kuratorską Alicji Sobiepańskiej — przyjrzymy się ciału oczyma studentów fotografii, a w tym doświadczeniu towarzyszyć nam będzie warstwa elektroakustyczna skomponowana przez Wojciecha Chałupkę. Do „taśmy” na portatywie guzikowym zagra Paweł Janas, odkrywając połączenia między tym, co widoczne, a tym, co ukryte. Następnie powtórzymy autorski spektakl Liwii Bargieł Encore do muzyki Lucii Dlugoszewski, eksplorujący intymność dwóch ciał w miłości, podążymy za tęsknotami i napięciami, jakie jej towarzyszą. Na koniec obejrzymy operę Chayi Czernowin Heart Chamber. Pokaz poprzedzi rozmowa Jana Topolskiego z Chają Czernowin, kompozytorką opery Heart Chamber.
Drugi dzień festiwalu upłynie pod znakiem obserwacji uczestniczącej. Przed południem zaprosimy dwie grupy do spotkania z muzyką intuitywną. Program Ciałżko dla rodzin z dziećmi w wieku 0–2 oraz dla dorosłych, pozwoli nam obserwować ciężar naszych ciał i oddać wszystko to, co na co dzień nas przytłacza, przesterowuje, oddala od samych siebie. A to wszystko dzięki kontaktowi z obiektami Intibag i pod kierunkiem Izabeli Chlewińskiej oraz Anny Szawiel w Instytucie Czucia Intibag.
Wieczorem ponownie spotkamy się w Hashtag Labie. Będziemy wędrować po przestrzeniach Labu wraz z brytyjską flecistką i performerką Kathryn Williams goszczącą na festiwalu wraz z Edem Cooperem. Coming Up For Air to projekt liczący kilkadziesiąt utworów na flet solo, które łączy jeden prosty koncept — każdy z nich może skorzystać tylko z jednego oddechu Wykonawczyni. Będziemy też obserwować ograniczenia ciała jako czynnik formotwórczy. Wnętrzności ciała ludzkiego, jego pulsacje i przepływy obecne będą również w utworze Asthma Simona Steen-Andersena na akordeon, elektronikę i video (zagra Paweł Janas). Czeka nas też prawdziwa wiwisekcja i obserwacja wnętrza instrumentu jako organizmu w utworze 101% Mind Uploading Eleny Rykovej na troje performerów (wystąpią Lilianna Krych, Mateusz Loska oraz Magdalena Kordylasińska-Pękala).
Trzeciego dnia festiwalu skupimy się na tym, co we współczesnej kulturze najtrudniejsze i najbardziej destruktywne w kontekście stosunku do ciała. Po południu spotkamy się w podwórku przy ulicy Tarczyńskiej 11 – domu z poetycką historią. Do wierszy związanego z tym miejscem Mirona Białoszewskiego oraz współczesnych poetek zagramy z balkonów, klatek schodowych i zaułków. Tekstom poruszającym trudne tematy wyobcowania, traum i nadużyć, towarzyszyć będzie warstwa muzyczna w wykonaniu Ani Karpowicz, Lilianny Krych, Mateusza Loski, Pawła Janasa i Oliwiera Andruszczenko.
Finałowy koncert Hashtag Ensemble Ciałanie dedykowany będzie kulturowym opresjom wobec ciała, pochyli się również nad zjawiskiem nachalnej promocji tzw. zdrowego trybu życia, która niekiedy przybiera formę narzucania sobie bezwzględnej, destruktywnej dyscypliny. Usłyszymy utwory Brigitty Muttendorf, Marty Śniady, Jacoba TV, Żanety Rydzewskiej oraz prawykonanie Super Cardio Piotra Peszata.
Ania Karpowicz
Opiekę programową nad festiwalem sprawuje Ania Karpowicz ze wsparciem Grupy Kreatywnej Hashtag Ensemble. Chodźcie z nami!
Współfinansowano ze środków ZAW STOART
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.