Nieoczywiste
Nieoczywiste to solowy projekt Aleksandry Demowskiej-Madejskiej, składający się z kompozycji na altówkę z towarzyszeniem elektroniki. Utwory kompozytorów zaproszonych przez artystkę poszukują relacji między dźwiękiem a materią.
Nieoczywiste materie – dotknięte zmysłem słuchu, interpretowane poprzez miłość do nich, potrzebę ich dotyku, specyficznej, kosmicznej wręcz pustki w przypadku ich braku. Materie, jako istota każdego kształtu, nanocząsteczka wszystkiego co ożywione i nieożywione, próba odpowiedzi na pytanie czy „istnieje” tylko to, czego możemy dotknąć. Jak niematerialne dźwięki oddają kształty, naturę „rzeczy” i czy to faktycznie możliwe.
Nieoczywiste materie to dla mnie projekt, w którym muzyka stara się zjednoczyć z sensoryką i dzięki eksperymentom sonorystycznym znieść barierę dotyk-wzrok-słuch” – mówi Aleksandra Demowska-Madejska.
W projekt Aleksandry, zaangażowane są artystki i artyści z Kolumbii, Brazylii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Kanady i Polski.
Płyta z repertuarem “Nieoczywistych” ukaże się w pierwszym kwartale 2024 roku nakładem wydawnictwa PGM Audio w Kanadzie.
Wystąpią
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Michał Janocha live electronics
Program
Tatiana Catanzaro Intarsia na altówkę amplifikowaną i elektronikę (2014/2015)
Jeanne Artemis Woven flowers na altówkę amplifikowaną (2022)
Piotr Grella-Możejko …okiem spokojnym bardzo jasnym na altówkę amplifikowaną z elektroniką (2023)*
Dominik Puk Grain-fibrous tissue na altówkę amplifikowaną i elektronikę (2023)*
Michele Abondano The Inconvenience of loving a flickering creature na altówkę z amplifikacją (2022)
Sarah Westwood Furl (2019)
Katarzyna Taborowska Opiłki na jedwabnej nici na altówkę amplifikowaną i live electronics (2022)
*premiera
Pokaz filmów
Po koncercie serdecznie zapraszamy na pokaz filmów pod hasłem “Filmowe materie”, który poprowadzi Jan Topolski.
Zobaczycie 6 animowanych filmów autorstwa najciekawszych reżyserek i reżyserów nowego pokolenia z programu tegorocznego festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie. Poznajcie szczegóły!
Kompozytorzy o utworach
Jeanne Artemis Woven flowers (2022)
“Utwór Woven flowers powstał w 2022 roku jako utwór dedykowany Aleksandrze. Kompozycja ta czerpie inspirację z głębokich zarysów naszej przyjaźni, a proces jej powstawania umożliwił nam wspólne poszukiwanie nietypowych barw. Zwłaszcza nasze uniwersalne doświadczenia, które nierzadko pozostały niewypowiedziane, mogą zostać wyrażone jedynie poprzez muzykę”.
Tatiana Catanzaro Intarsia (2012, wersja 2015)
„Podobnie jak sztuka intarsji, czyli zdobienia powierzchni drewnianych za pomocą kawałków drewna rozmaitych gatunków, utwór ten jest próbą wyrzeźbienia elektroakustycznych dźwięków z altówki i na altówce. Poprzez analizę widmową dźwięków altówki, rozwinęłam ideę infra-motywu: makroskopowego zapisu czasowego rozwoju podszablonów postrzeganych jako melodyczny, rytmiczny i harmoniczny model, komponujący przestrzeń za pomocą infra-melodii, które kształtują widmo. W tym procesie dążenie do tego, by jedna strona przewodziła reakcji drugiej, staje się przestarzałe. Instrument i elektroakustyka są ze sobą ściśle powiązane, do tego stopnia, że nie możemy już określić, kto jest kim”.
Sarah Westwood Furl (2019)
“Ze starofrancuskiego fer, ferm „twardy” + lier „wiązanie”, co oznacza starannie i bezpiecznie zwinąć lub złożyć (coś). To sposób, w jaki mogę wyrazić swoje emocje, próbę otwarcia się lub wycofania. Pierwotną inspiracją było skupienie się na fizycznym rozwinięciu liścia paproci. Fascynuje mnie, jak roślina zwija się lub rozwija, będąc uzależnioną od obcego dotyku; dotyku człowieka, wody, lekkiego dotyku ciepła i zimna. Utwór napisałam w 2019 roku dla Oli Demowskiej”.
Michele Abondano The Inconvenience of loving a flickering creature na altówkę z amplifikacją (2022)
„Kompozycja jest eksploracją fluktuacji światła i jego kruchości jako warunku brzmienia, czegoś, co można usłyszeć, ale nie zobaczyć. Jest poszukiwaniem zrozumienia cielesnej interakcji między wykonawcą, instrumentem i przedmiotami o różnej charakterystyce, użytych w celu wygenerowania i modulowania określonych warunków brzmieniowych związanych z postrzeganiem światła jako dynamicznego bytu. Z kreatywnej perspektywy ta istota jest nieuchwytna, nieustannie migocze, zmienia kształty i fakturę, powiększa się lub znika, porusza się nerwowo lub tajemniczo pozostaje w bezruchu”.
Katarzyna Taborowska Opiłki na jedwabnej nici na altówkę i elektronikę (2022)
“To utwór w zamierzeniu poddający swoje wątki formalne tytułowej teksturze. Punktem wyjścia jest ulotne i sensualne odczucie delikatnego, cienkiego dźwięku, na którym zawieszone zostają ozdobne opiłki złota, srebra, naturalnych pigmentów i miniaturowych szlachetnych kamieni. Użycie środków elektronicznych w formie dźwięków prekomponowanych oraz live electronics, przenosił akustyczny dźwięk instrumentu w obszary barwnych wyobrażeń i zmysłowych struktur”.
Dominik Puk grain-fibrous tissue na amplifikowaną altówkę i elektronikę (2023)
“Tytułowa grain-fibrous tissue jest syntetyczną, wyobrażoną, utkaną materią. W moim zamierzeniu skupia w sobie materialność i stałość fizyczności instrumentu (jego elementów drewnianych, preparowanego smyczka, sposobu dotyku), ale i efemeryczną wirtualność (brzmienia, cytatu, spektrum, czasu). Utwór dedykowany i napisany z myślą o Oli Demowskiej-Madejskiej”.
Piotr Grella-Możejko Okiem spokojnym bardzo jasnym na altówkę amplifikowaną z elektroniką (2023)
“Utwór …okiem spokojnym bardzo jasnym ukończyłem w czerwcu 2023 roku i dedykowałem altowiolistce Aleksandrze Demowskiej-Madejskiej. W utworze wykorzystuję mistrzowski wiersz Zbigniewa Herberta Kamyk, który pojawia się w końcowej sekcji głosu altówki szeptany przez solist(k)ę oraz pod koniec partii taśmy w mojej “ukrytej” i beznamiętnej recytacji. Łatwo mógłbym powiedzieć, że kompozycja powstała z inspiracji wiersza, lecz tak nie było. Najpierw w programie Studio One skomponowałem głos taśmy wykorzystując rytmiczne, acz “mikronieregularne” stukanie kamyków oraz inne dźwięki, w tym wokalne. Bardzo ważną rolę odgrywa warstwa swingującej “quasi-perkusji”, którą stworzyłem dzięki przekształceniu dźwięku stukania kamyków za pomocą odpowiednich wtyczek.
Kończąc pracę nad głosem taśmy, przypomniałem sobie o wierszu Zbigniewa Herberta i postanowiłem nagrać ów wiersz w rewelacyjnym tłumaczeniu Czesława Miłosza jako kolejną warstwę dźwiękowo-znaczeniową. Następnie powstała partia altówki, którą oparłem na modelu wyjściowym obecnym od początku do końca, ale ciągle w różnym naświetleniu barwowym. Postanowiłem też zmienić układ strun altówki: używam więc dwu strun C oraz dwu strun A, przy czym druga struna C oraz druga struna A przestrojone są o ćwierćton w górę. Celem było skomponowanie muzyki dziwnej, zagadkowej, stylistycznie odrębnej, a przy tym wyrazowo niepokojącej”.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.