Przejdź do treści

Wyrd/ Άτροπος Μοίρα

16.05 PT 19:00

40 PLN

Kontynuujemy nasze działania związane z motywem przewodnim roku 2025 w Labie: czyli spotkań w duchu międzynarodowym. Tym razem uwagę zwrócimy na to, co w muzyce najnowszej dzieje się w Grecji. 

Grec­kie kobie­ce Pythia Trio two­rzy  wie­lo­głos opo­wie­ści o prze­zna­cze­niu, począt­ku i cha­osie, któ­ry poprze­dza porzą­dek. Gra­jąc na spe­cy­ficz­nie pre­pa­ro­wa­nym for­te­pia­nie, artyst­ki kreu­ją muzycz­ną prze­strzeń, w któ­rej mito­lo­gia i dźwięk prze­ni­ka­ją się, czer­piąc z pra­daw­nych figur Mojr, Norn i Wyrdu – straż­ni­czek losu z róż­nych tradycji.

W pro­gra­mie pre­mie­ro­we kom­po­zy­cje Ale­xan­dro­sa Mar­ke­asa, Danai Belo­si­nof, Filip­po­sa Rasko­vi­ca i Gior­go­sa Hano­sa – czte­ry indy­wi­du­al­ne języ­ki, czte­ry spoj­rze­nia na to, co nie­uchwyt­ne, sple­cio­ne w dra­ma­tur­gicz­ną całość pod reży­se­rią Geo­r­gi­ny Dalia­ni. Nar­ra­cję dopeł­nia war­stwa elek­tro­aku­stycz­na z wcze­śniej nagra­nych mate­ria­łów, sta­jąc się wspól­ną nicią całe­go koncertu.

To wie­czór pełen napię­cia i sym­bo­li­zmu, rytu­ał dźwię­ku i for­my – w rów­nym stop­niu zako­rze­nio­ny w micie, jak i w intu­icji współ­cze­sne­go słuchania.

Program:

Geo­r­ge Cha­nos CLAT  (2024)
Ale­xan­dros Mar­ke­as Nima­ta (2024)
Geo­r­ge Cha­nos pléxi (2024)
Danai Belo­si­nof Nyx (2024)
Filip­pos Rasko­vic Numb­ness Under­ne­ath (2024)
Andys Skor­dis Da…REM (2021)
Geo­r­ge Cha­nos KNOT

Wystąpią:

Pythia Trio: 

Myr­to Akri­vou
Iro Mene­gou
Tha­lia Papadopoulou

Realizacja:

ierow­nicz­ka arty­stycz­na: Gior­gi­na Dalia­ni
kon­cep­cja pro­gra­mo­wa, tekst: Pythia Trio
pro­duk­cja: Lilian­na Krych
iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Alek­san­dra Ołdak
reży­se­ria dźwię­ku: Kosma Stan­de­ra
współ­or­ga­ni­za­cja: Pythia Trio,  Artivistas

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne War­sza­wa.
Patro­nem medial­nym Prze­strze­ni Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab jest Dwój­ka Pol­skie Radio oraz POLMIC​.PL.

Więcej o artystach:

Pythia Trio – w skła­dzie Myr­to Akri­vou, Iro Mene­gou i Tha­lia Papa­do­po­ulou – to zespół trzech grec­kich pia­ni­stek, zdo­by­wa­ją­cy coraz więk­sze uzna­nie na współ­cze­snej sce­nie muzycz­nej w Gre­cji. Trio sta­wia sobie za cel pro­mo­wa­nie nowej muzy­ki for­te­pia­no­wej, pre­zen­tu­jąc utwo­ry zarów­no mło­dych, jak i uzna­nych kom­po­zy­to­rów z Gre­cji i zagranicy.

W swo­jej dzia­łal­no­ści arty­stycz­nej Pythia Trio wycho­dzi dale­ko poza tra­dy­cyj­ne ramy wyko­naw­cze, eks­plo­ru­jąc prze­strzeń, świa­tło, ruch i nar­ra­cję. Muzy­ka sta­je się dla nich two­rzy­wem mul­ti­dy­scy­pli­nar­nym – polem spo­tka­nia róż­nych gatun­ków i dzie­dzin sztu­ki, gdzie dźwięk prze­ni­ka się z wizu­al­no­ścią i performansem.

Zespół powstał jako natu­ral­ne prze­dłu­że­nie warsz­ta­tów „For­te­pian w XX i XXI wie­ku” pro­wa­dzo­nych przez Loren­dę Ramou w Kon­ser­wa­to­rium Ateń­skim. Współ­pra­cę artyst­ki roz­po­czę­ły w 2020 roku po udzia­le w warsz­ta­tach Énu­méra­tions, orga­ni­zo­wa­nych przez Gior­go­sa Aper­gi­sa, pod kie­run­kiem kom­po­zy­to­ra Nico­la­sa Tzort­zi­sa (Ste­gi Onas­sis / Kon­ser­wa­to­rium Ateńskie).

W 2021 roku trio zapre­zen­to­wa­ło swój pierw­szy pro­jekt, „Przy­się­ga Hipo­kra­te­sa”, w Ate­nach, Salo­ni­kach i Kala­ma­cie, zle­ca­jąc sied­miu mło­dym kom­po­zy­to­rom stwo­rze­nie nowych utwo­rów – przy wspar­ciu Grec­kie­go Mini­ster­stwa Kul­tu­ry. Rok póź­niej, z pro­jek­tem „TANANTIA TOUTEOON”, zespół kon­cer­to­wał na Cyprze, w Rumu­nii, Bel­gii, Austrii, Szwaj­ca­rii, Holan­dii i Fran­cji. W 2023 roku trio zapre­zen­to­wa­ło swój naj­now­szy pro­jekt „Trzej Learo­wie” w Niem­czech, Holan­dii, Rumu­nii i na Cyprze.

Pythia Trio wystę­po­wa­ło m.in. pod­czas festi­wa­lu Expres­sions d’elles orga­ni­zo­wa­ne­go przez Hanat­su Mir­ror Ensem­ble w Stras­bur­gu, w Naro­do­wym Muzeum Sztu­ki Współ­cze­snej w Ate­nach oraz w Muzeum Sztu­ki Współ­cze­snej MoMus w Salonikach.

Myr­to Akri­vou – grec­ka pia­nist­ka spe­cja­li­zu­ją­ca się w muzy­ce współ­cze­snej. Kształ­ci­ła się w Naro­do­wym Kon­ser­wa­to­rium w Ate­nach oraz w Lon­don Col­le­ge of Music. Od lat kon­cen­tru­je się na nowej muzy­ce XX i XXI wie­ku, współ­pra­cu­jąc z kom­po­zy­to­ra­mi i wyko­nu­jąc licz­ne pre­mie­ry w Gre­cji i za gra­ni­cą. Jest człon­ki­nią Pythia Trio, z któ­rym reali­zu­je inter­dy­scy­pli­nar­ne pro­jek­ty kon­cer­to­we wspie­ra­ne przez Grec­kie Mini­ster­stwo Kul­tu­ry, oraz współ­two­rzy duet for­te­pia­no­wy z Tha­lią Papa­do­po­ulou. Od 2008 roku wystę­pu­je w duecie z fle­cist­ką Ama­lią Koun­to­uri, a jako pia­nist­ka kame­ral­nej orkie­stry Nuovar­te dała ponad sto koncertów.

Jej pły­ta Beau­ty and Hope in the 21st Cen­tu­ry (Musi­ca Fer­rum, 2015) zawie­ra utwo­ry współ­cze­snych kom­po­zy­to­rów z całe­go świa­ta. Wystę­po­wa­ła m.in. w pro­jek­tach Onas­sis Ste­gi i w 3. pro­gra­mie Grec­kie­go Radia.

Iro Mene­gou – pia­nist­ka, wyko­naw­czy­ni, kura­tor­ka i peda­goż­ka, głę­bo­ko zwią­za­na z muzy­ką współ­cze­sną. Jako solist­ka i człon­ki­ni zespo­łów – m.in. Pythia Trio, Methe­xis Ensem­ble i fil­mo­we­go Bouche Fer­mée – współ­pra­cu­je z kom­po­zy­to­ra­mi nad reali­za­cją nowej muzy­ki, czę­sto anga­żu­jąc się rów­nież w dzia­ła­nia edu­ka­cyj­ne i kuratorskie.

Wystę­po­wa­ła w Gre­cji i całej Euro­pie, m.in. w Austrii, Bel­gii, Niem­czech, Fran­cji, Wło­szech, Holan­dii i na Cyprze. Była człon­ki­nią zespo­łu warsz­ta­to­we­go Enu­me­ra­tions zain­spi­ro­wa­ne­go twór­czo­ścią Georges’a Aper­ghi­sa. Od lat dzia­ła na rzecz roz­wo­ju edu­ka­cji muzycz­nej i mię­dzy­na­ro­do­wej wymia­ny arty­stycz­nej – jest m.in. współ­twór­czy­nią festi­wa­lu „Women Com­po­sing in the Bal­kans”, nomi­no­wa­ne­go do Clas­si­cal NEXT Inno­va­tion Award (2019), oraz dyrek­tor­ką arty­stycz­ną cypryj­skie­go Toy­ful Music Festi­val.

Mene­gou ukoń­czy­ła z wyróż­nie­niem Kon­ser­wa­to­rium Ateń­skie w kla­sie for­te­pia­nu Ele­ni Ala­kio­zi­dou, posia­da rów­nież wykształ­ce­nie w zakre­sie teo­rii muzy­ki, kon­tra­ba­su, nauk o muzy­ce i eko­no­mii. Obec­nie wykła­da i koor­dy­nu­je pro­jek­ty mię­dzy­na­ro­do­we w Kon­ser­wa­to­rium Miej­skim Pyla­ia-Hor­tia­tis oraz peł­ni funk­cję dyrek­tor­ki arty­stycz­nej Kon­ser­wa­to­rium Col­le­ge De La Sal­le w Salonikach.

Tha­lia Papa­do­po­ulou – pia­nist­ka, kame­ra­list­ka i peda­goż­ka z Aten, spe­cja­li­zu­ją­ca się w muzy­ce współ­cze­snej. Jako solist­ka i człon­ki­ni zespo­łów wyko­nu­je pre­mie­ry nowych utwo­rów, nagry­wa muzy­kę współ­cze­sną i współ­pra­cu­je z kom­po­zy­to­ra­mi z Gre­cji i zagra­ni­cy. Jest współ­za­ło­ży­ciel­ką Pythia Trio, two­rzy duet for­te­pia­no­wy z Myr­to Akri­vou oraz współ­pra­cu­je z fle­cist­ką Evą Sta­vrou, kon­cen­tru­jąc się na reper­tu­arze XX i XXI wieku.

Współ­two­rzy­ła pro­jek­ty zre­ali­zo­wa­ne przy wspar­ciu m.in. Fun­da­cji Onas­si­sa i pro­gra­mu i‑Portunus (Kre­atyw­na Euro­pa), pra­cu­jąc z kom­po­zy­to­ra­mi w Pary­żu, Buka­resz­cie i Mona­chium. W 2023 roku roz­po­czę­ła współ­pra­cę z Sofią Kamay­ian­ni, wystę­pu­jąc w jej dzie­cię­cej ope­rze „Jestem drze­wem, któ­re mówi” pre­zen­to­wa­nej w teatrach i szko­łach w Gre­cji, Niem­czech i Belgii.Jest zało­ży­ciel­ką orga­ni­za­cji kul­tu­ral­nej Arti­vi­stas. Stu­dio­wa­ła w Maastricht, Ate­nach i Lyonie, a dyplo­my z for­te­pia­nu, har­mo­nii i kon­tra­punk­tu uzy­ska­ła w grec­kich kon­ser­wa­to­riach. Regu­lar­nie uczest­ni­czy w kur­sach mistrzow­skich i warsz­ta­tach poświę­co­nych wyko­naw­stwu muzy­ki współ­cze­snej, m.in. pro­wa­dzo­nych przez Loren­dę­Ra­mou i Nico­la­sa Tzort­zi­sa. Jako akom­pa­nia­tor­ka i kie­row­nicz­ka muzycz­na współ­pra­cu­je z teatra­mi, fun­da­cja­mi i pro­jek­ta­mi edu­ka­cyj­ny­mi. Uczy gry na for­te­pia­nie i pra­cu­je jako akom­pa­nia­tor­ka w ateń­skich konserwatoriach.

Kom­po­zy­to­rzy i kompozytorki:

Danai Belo­si­nof (ur. 1993, GR/BG) – kom­po­zy­tor­ka łączą­ca muzy­kę współ­cze­sną z ele­men­ta­mi teatru, sztu­ki wideo i per­for­man­su. Jej język dźwię­ko­wy czer­pie z ryt­mi­ki Kar­na­ty­ki i muzy­ki game­la­nu. Inte­re­su­je się subiek­tyw­nym postrze­ga­niem cza­su i prze­strze­ni oraz funk­cją ludz­kie­go gło­su. Jest tak­że kura­tor­ką, autor­ką muzy­ki teatral­nej i fil­mo­wej oraz współ­twór­czy­nią inter­dy­scy­pli­nar­nych pro­jek­tów artystycznych.

Geo­r­ge Cha­nos (ur. 1990, Ate­ny) – kom­po­zy­tor, pro­jek­tant i inży­nier dźwię­ku, two­rzą­cy muzy­kę instru­men­tal­ną, elek­tro­aku­stycz­ną i teatral­ną. Jego utwo­ry były wyko­ny­wa­ne m.in. w Grec­kiej Ope­rze Naro­do­wej i Naro­do­wym Teatrze Gre­cji. Jest rów­nież aktyw­ny w muzy­ce fil­mo­wej, a jego pra­ce były pre­zen­to­wa­ne na mię­dzy­na­ro­do­wych festi­wa­lach. Zaj­mu­je się tak­że pro­jek­to­wa­niem dźwię­ku dla sztuk performatywnych.

Ale­xan­dros Mar­ke­as – fran­cu­sko-grec­ki kom­po­zy­tor i pia­ni­sta, absol­went Kon­ser­wa­to­rium Pary­skie­go i IRCAM. Two­rzy muzy­kę instru­men­tal­ną, elek­tro­aku­stycz­ną i sce­nicz­ną, czę­sto łącząc ją z teatrem, tek­stem i sztu­ka­mi wizu­al­ny­mi. Jest cenio­ny za utwo­ry o ele­men­tach impro­wi­za­cji i inspi­ra­cjach muzy­ką tra­dy­cyj­ną. Uczy impro­wi­za­cji w CNSMDP, a jego twór­czość była wie­lo­krot­nie nagra­dza­na, m.in. przez SACEM i SACD.

Filip­pos Rasko­vic – kom­po­zy­tor i impro­wi­za­tor z Aten, miesz­ka­ją­cy w Wil­nie. Jego pra­ce czę­sto mają cha­rak­ter inter­dy­scy­pli­nar­ny i site-spe­ci­fic, a dźwięk trak­tu­je jako narzę­dzie eks­plo­ra­cji prze­strze­ni i mate­rii. Współ­pra­cu­je z arty­sta­mi wizu­al­ny­mi i kolek­ty­wa­mi arty­stycz­ny­mi. Jest współ­za­ło­ży­cie­lem kolek­ty­wu KRAMA, tria illu­cid oraz gospo­da­rzem audy­cji w nie­za­leż­nym radiu Radio Vilnius.

Andys Skor­dis (ur. 1983, Cypr) – kom­po­zy­tor muzy­ki współ­cze­snej, autor oper, utwo­rów orkie­stro­wych i insta­la­cji dźwię­ko­wych site-spe­ci­fic. Stu­dio­wał w Ber­klee, w Amster­da­mie oraz na Bali. Jego twór­czość czer­pie z tra­dy­cji muzycz­nych róż­nych kul­tur i była wie­lo­krot­nie nagra­dza­na, m.in. BUMA Toon­zet­ters czy Nagro­dą Ope­ry Ber­liń­skiej. Jest zało­ży­cie­lem zespo­łu PATSIAOURA i aktyw­nym muzy­kiem improwizującym.

Bilety

40 PLN

Wkrótce