Willa Moniuszki. Podwieczorek muzyczno-architektoniczny
Hashtag Lab i Fundacja Centrum Architektury zapraszają na muzyczno-architektoniczny podwieczorek organizowany z okazji wznowienia książki OCH. Ilustrowany atlas architektury Ochoty.
Jak wiedzą stali bywalcy, Hashtag Lab to społeczna instytucja kultury, która jest przestrzenią uprawiania muzyki współczesnej. Mieści się w niedawno wyremontowanej modernistycznej willi na Starej Ochocie. Przez lata jej właściciel, Antoni Moniuszko, prowadził tu salon kulturalny, w którym bywali warszawscy intelektualiści, w tym wybitni kompozytorzy XX wieku, jak Krzysztof Penderecki i Witold Lutosławski. I muzyką m.in. tych kompozytorów chcemy w niedzielne południe świętować wznowienie atlasu, w którym jednym z opisywanych obiektów Ochoty jest właśnie willa Antoniego Moniuszki – budynek nietypowy, niepodobny do żadnego innego, zaskakująco zaprojektowany i do dzisiaj kryjący tajemnice; w pierwszym wydaniu atlasu opisywany jako „ukryty za płotem” i „niszczejący”, we wznowieniu – jako tętniący życiem muzycznym.
Rozmowa i zwiedzanie
Udział wezmą autorzy atlasu: Mateusz Bzówka i Ewelina Klećkowska
Kawiarnia, kuluary, rozmowy, sprzedaż atlasu, autografy
Program koncertu:
Witold Lutosławski 6 melodii ludowych na kwartet smyczkowy ( arr: Marcin Markowicz)
Krzysztof Penderecki Trzy utwory w dawnym stylu
Roxanna Panufnik Olivia na kwartet smyczkowy i głosy
Wystąpią:
Poldowski String Quartet:
Marta Piórkowska skrzypce
Agata Krystek skrzypce
Damian Kułakowski altówka
Dominik Płociński wiolonczela*
*gościnnie
Match Match Ensemble:
Soprany
Aleksandra Drogosz-Szymańska
Konstancja Molewska
Maria Złotek
Alty
Małgorzata Bartkowska
Marzena Lewandowska
Marta Schnura
Lilianna Krych dyrygentka
Realizacja:
koncepcja programowa i tekst: Marta Piórkowska, Agnieszka Rasmus-Zgorzelska, Lilianna Krych
produkcja: Marta Piórkowska, Agnieszka Rasmus-Zgorzelska, Lilianna Krych
identyfikacja wizualna: Agnieszka Rasmus-Zgorzelska
reżyseria dźwięku: Kosma Standera
współorganizacja: Centrum Architektury
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL
Dowiedz się więcej o artystach i utworach:
Poldowski String Quartet – kwartet smyczkowy założony przez czworo pasjonatów muzyki kameralnej: Martę Piórkowską (skrzypce), Agatę Krystek (skrzypce), Damiana Kułakowskiego (altówka) i Mateusza Błaszczaka (wiolonczela). Patronką zespołu jest Irene Poldowski, niesłusznie zapomniana kompozytorka, najmłodsza córka Henryka i Izabeli Wieniawskich.
Match Match Ensemble – zespół wokalny zajmujący się poszukiwaniami w obszarze muzyki współczesnej, dawnej i operowej oraz z pogranicza sztuk. Swoją działalnością wpływa na zmianę postrzegania muzyki klasycznej jako dziedziny dla wybranych, do której zrozumienia należy być znakomicie wyedukowanym i uwrażliwionym.
Atlasy
Ilustrowane atlasy warszawskiej architektury wymyśliła graficzka Magdalena Piwowar. Wydajemy je od jedenastu lat. Pierwszy był SAS, potem ŻOL, MOK, OCH, POW, PRA, ŚRÓD PN i MUR. Premierom atlasów towarzyszą autorskie spacery architektoniczne, wydarzenia artystyczno-edukacyjne i podkasty publikowane na stronie podkastowego Radia Architektura (www.radioarchitektura.pl)
Wydawcą jest Centrum Architektury (https://centrumarchitektury.org/)
O utworach:
W. Lutosławski – 6 melodii ludowych
Zalotny; Ach, mój Jasieńko; Hej, od Krakowa jadę; Gaik; Gąsior; Rektor
Wybrane utwory pochodzą z cyklu miniatur Melodie ludowe, skomponowanych oryginalnie na fortepian w 1945 roku. Reprezentują one najwcześniejszy — folklorystyczny — okres twórczości Witolda Lutosławskiego. Materiał pochodzi z różnych regionów Polski — łowickiego, krakowskiego, podlaskiego, sieradzkiego, kurpiowskiego, mazurskiego i śląskiego. Kompozytor w charakterystyczny dla siebie sposób wpisuje tonalne melodie ludowe w kontekst atonalny. Mimo że Melodie ludowe przeznaczone były pierwotnie do celów pedagogicznych, weszły na stałe do kanonu wykonawczego i doczekały się licznych opracowań i aranżacji. Sam kompozytor wracał do nich jeszcze w późniejszej twórczości instrumentując je na orkiestrę smyczkową oraz czworo skrzypiec. Autorem prezentowanego opracowania na kwartet smyczkowy jest skrzypek Marcin Markowicz.
K. Penderecki – 3 utwory w dawnym stylu
Ta krótka suita prezentuje mniej znaną twarz Krzysztofa Pendereckiego. Mało kto wie, że znanemu z wielkich dzieł koncertowych kompozytorowi zdarzało się pisać muzykę filmową. Mimo że nigdy nie chciał bardziej zagłębić się w ten nurt twórczości (dlatego już później odrzucał propozycje tworzenia ścieżek dźwiękowych do filmów), na przykładzie tych trzech miniatur pokazał, że kunszt i bogactwo jego warsztatu kompozytorskiego pozwala na tworzenie również znakomitej muzyki tonalnej, ilustracyjnej i stylizowanej.
Otwierająca suitę Aria pochodzi z filmu dokumentalnego Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską z 1968 roku w reżyserii Zbigniewa Bochenka. Film opowiada o perełce polskiej architektury renesansowej na Wawelu, a utwór przenosi nas swoją stylistyką w świat tej epoki.
Kolejne 2 utwory to Menuety pochodzące z filmu Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hassa. Jest to krótki wycinek ścieżki dźwiękowej, która jako jedyna była w całości skomponowana przez Pendereckiego.
Partytura Trzech utworów w dawnym stylu na wydanie czekała dwadzieścia pięć lat, a całość ścieżki dźwiękowej wydana została na płycie winylowej dopiero w 2005 roku.
R. Panufnik – Olivia
U wrót twoich pani,
Zlepiłbym chatę z wierzbowych gałązek,
A duszę moją w tym zamknąłbym domu,
Pieśń o wzgardzonej pisałbym miłości,
Potem żałośnie nucił ją śród nocy,
Twoje bym imię bez końca powtarzał,
Żeby je góry echem odbijały,
Żeby powietrze nawet gadatliwe
Szemrało ze mną: “Oliwio! Oliwio!”
Śród dwóch żywiołów, ziemi i powietrza,
Jednej bym chwili pokoju ci nie dał.
Póki byś dla mnie litości nie czuła.
W. Shakespeare, Wieczór Trzech Króli, akt I, scena V
tłum. Leon Ulrich
Bezpośrednią inspiracją Roxanny Panufnik do napisania Olivii była szkolna inscenizacja Wieczoru Trzech Króli Williama Shakespeare’a. Oczarowana nie tyle językiem, co bogactwem emocji w zamieszczonym wyżej fragmencie komedii, skomponowała 15-minutowy utwór na kwartet smyczkowy z towarzyszeniem małego żeńskiego chóru. Wykorzystanie rozmaitych technik artykulacyjnych w kwartecie oraz głosów ludzkich w tej niesamowicie kolorystycznej kompozycji sprawia, że możemy niemalże zobaczyć szekspirowską scenę, w której przebrana za mężczyznę Viola przekazuje słowa miłości swojego pana Orsina do Olivii, która z kolei pała uczuciem do Violi nieświadoma faktu, że jest ona kobietą.