Warszawskie Studio Eksperymentu
Przed nami ostatnia odsłona tegorocznego Warszawskiego Studia Eksperymentu! Kuratorem czwartej części cyklu jest Qba Janicki.
Głównym zamysłem projektu Sonokinetic jest wykorzystanie ruchu źródła dźwięku w przestrzeni jako zabiegu wykonawczego i kompozytorskiego. Zamysł ten uzyskany jest poprzez wykorzystanie wielokanałowego, mobilnego systemu dźwiękowego wykorzystującego domyślnie dowolną liczbę głośników przenośnych, które to docelowo mają znaleźć się w dyspozycji publiczności i zmieniać swoje położenie w przestrzeni w trakcie trwania występu.
Dystrybucja sygnału audio w ramach wspomnianego systemu odbywa się przy pomocy dedykowanego oprogramowania służącego do jego obsługi, na którym to finalnie wykonany zostaje improwizowany utwór na perkusję amplifikowaną oraz elektronikę z czynnym udziałem publiczności. Połączenie tych elementów pozwala na stworzenie wielowarstwowej, ruchomej rzeźby sonicznej, której finalny kształt jest wypadkową dźwięków generowanych przez solistę, przetworzeń tych dźwięków zastosowanych przez programistę obsługującego system dźwiękowy oraz zachowań publiczności względem instrukcji wykonawczych, które są przedstawiane obecnym na sali odbiorcom/wykonawcom kompozycji.
Sonokinetic jest projektem zainicjowanym w roku 2020 przez Qbę Janickiego w ramach stypendium artystycznego Miasta Stołecznego Warszawy, do którego realizacji zaprosił programistę oraz kompozytora Rafała Ryterskiego. Z uwagi na pandemię COVID-19 projekt Sonokinetic nigdy nie doczekał się swojej premiery, a więc jego prezentacja w ramach Warszawskiego Studia Eksperymentu odbędzie się po raz pierwszy.
Głównym źródłem dźwięku prezentowanego na systemie Sonokinetic będzie perkusja amplifikowana mikrofonami kontaktowymi, deska dźwięków oraz zestaw analogowych instrumentów elektronicznych.
Na potrzeby Warszawskiego Studia Eksperymentu projekt Sonokinetic został rozwinięty także o warstwę wizualną w wykonaniu Kamila Czapigi, występującego pod pseudonimem Cosmodernism.
Artysta ten zajmuję się tworzeniem żywych wizualizacji wykorzystując mikroskop oraz inne odmiany precyzyjnej optyki do amplifikacji wizualnej reakcji fizycznych i chemicznych zachodzących przy łączeniu szerokiej gamy barwników, cieczy i obiektów. Swój style określa mianem mikrochemicznego futuryzmu, którego efekty powstają w wyniku eksperymentowania z wyżej wspomnianymi elementami w najbardziej pierwotny sposób tj. metodą prób i błędów.
Podczas dwudniowego spotkania artyści połączą ze sobą wszystkie wyżej wspomniane elementy doprowadzając do powstania zaawansowanego organizmu audiowizualnego, a także przybliżą funkcjonowanie swoich narzędzi i zastosowanych technik.
Chcąc spiąć międzypokoleniową klamrą nawiązanie do działalności Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, wieczór otworzy koncert specjalny prezentujący tradycyjne acz wciąż nowatorskie brzmienie Bogusława Schaeffera w utworze “PROJEKT” na tubę, kontrabas oraz taśmę w wykonaniu Slawek Janicki oraz Zdzisław Piernik
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.