Warszawskie Studio Eksperymentu
Kuratorem pierwszej części Warszawskiego Studia Eksperymentu jest Marek Chołoniewski, który do współpracy zaprosił: Chrisa Cutlera oraz Piotra Madeja. Artyści zaprezentują projekt o nazwie FoMaTi.
Folded Maps of Time (FoMaTi) to immersyjna praca audiowizualna łącząca biosensoryczne systemy elektromagnetyczne (MC) ze zelektryfikowaną perkusją obiektową (CC). Publiczność będzie otoczona wielokanałowym systemem audiowizualnym, jakby znajdowała się we wnętrzu żywego organizmu czy wirtualnego mózgu, z rozlicznymi otworami wlotowymi i wylotowymi, kanałami i nieskończoną liczbą chaotycznych powiązań: to właśnie są nasze złożone mapy czasu; przepływ niepewnych wspomnień, ich nieustający strumień.
Aktywność mózgu będzie rzutowana na wirtualny model unoszący się w kolażu grafik, zdjęć, czarnobiałych filmów i obrazów powstałych w czasie rzeczywistym, zarówno w makro‑, jak i mikroskali. Wielokanałowa projekcja dźwięku wyznaczy analogowy mózg wewnętrzny stanowiący jeden z trzonów zespołu instrumentów, jako że biologiczne sprzężenie zwrotne (biofeedback) odgrywa ważną rolę na każdym poziomie występu: wybrane fale mózgowe (delta, theta, alfa, beta, gamma, medytacja, uwaga, dane surowe) są wykorzystywane zarówno jako czytniki, jak i procesory zachowania artystów, pośrednicząc między nieświadomym a intuicyjną selekcją gotowych, uprzednio skomponowanych i wykonanych materiałów.
W opozycji do intuicji stoi celowość – podczas gdy dźwięki i obrazy kierowane falami mózgowymi poddawane są interpretacji i są splatane w czasie rzeczywistym ze świadomie wytwarzanymi dźwiękami przez drugiego wykonawcę za pomocą elektronicznie podkręconej i uprzestrzennionej perkusji – całość organicznie, czy może wręcz odwrotnie, sprzęża się z monitorowanym stanem umysłu pierwszego wykonawcy.
Tym samym, mózgowe sprzężenie zwrotne będzie zwielokrotnione i przedłużone w trwaniu poprzez mieszankę świadomych i nieświadomych sprzężeń zwrotnych, wywołując kaskadowe reakcje u obu wykonawców. Praca jest wynikiem wyjątkowej współpracy między polskim artystą i kompozytorem Markiem Chołoniewskim a brytyjskim perkusistą i kompozytorem Chrisem Cutlerem, łącząc dokonania dźwiękowe i audiowizualne Chołoniewskiego w zakresie występów elektroakustycznych z doświadczeniem tworzenia awangardowych prac czerpiących z różnych gatunków z użyciem udoskonalonych instrumentów i technik Cutlera.
FoMaTi zostało wyprodukowane w ramach projektu +100. Trzy dzieła roztaczające wizje nowej awangardy, będącego częścią programu Polska 100 – projektu Instytutu Adama Mickiewicza odpowiadającego za program międzynarodowych obchodów stulecia niepodległości Polski. +100 powołał do życia Roderick Coover – dyrektor artystyczny projektu. Projekt powstawał pod instytucjonalnym kierownictwem Anny Szylar z Instytutu Adama Mickiewicza.
Projekt Warszawskie Studio Eksperymentu realizowany jest przez MÓZG FOUNDATION, w partnerstwie z Fundacją „Sfera Harmonii” ze środków finansowych Miasta Warszawa. Projekt polega na stworzeniu i przeprowadzeniu serii regularnych wydarzeń na terenie miasta, których celem głównym jest zbudowanie platformy do nowatorskich i bezkompromisowych działań twórczych, niezależnych od uwarunkowań finansowych i koniunkturalnych. W ramach projektu realizowane będą działania dźwiękowe/muzyczne nieposiadające ograniczeń stylistycznych oraz działania interdyscyplinarne, w których dźwięk odgrywa kluczową rolę.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.