Wargin
Kogo dziś złapie Wargin?
Program:
Mateusz Ryczek Wargin*
Mateusz Ryczek Sagittarius A
Anna Huszcza AbySus Elżbieta Sikora Lisboa.Tramway 28: hommage a Fernando Pessoa Paweł Mykietyn Sonatina fur Alina
Jacek Grudzień Drzewa
*prawykonanie
Wystąpią:
Alicja Wołyńczyk-Raniszewska – saksofony
Mateusz Ryczek – elektronika
Realizacja:
koncepcja programowa: Alicja Wołyńczyk-Raniszewska, Mateusz Ryczek
tekst: Alicja Wołyńczyk-Raniszewska, Mateusz Ryczek
produkcja: Olga Pasek
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak, Herbert Raniszewski
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL. i Dwójka Polskie Radio.
Utwór “Wargin” został skomponowany w ramach stypendium MKiDN
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o artystach/utworach:
Mateusz Ryczek (1986) – kompozytor. W roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w AM we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). W 2019 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych (dysertacja doktorska pt. „Emergencja algorytmów wysokościowych na podstawie koncertu wiolonczelowego Zjawy”).
Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Chiny, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, USA, Kuba, Ukraina, Japonia). W 2013 r. nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego pierwsza monograficzna płyta PLANETONY, a drugi monograficzny album „Cello Works” został wydana nakładem wydawnictwa DUX, a w 2025 roku “Pasja” wydana przez Requiem Records.
Członek Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Związku Działkowców.
Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, stypendystą Ministra Kultury, Marszałka Dolnośląskiego oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Swoje kompozycje konsultuje z wiatrem, słońcem i córkami: Rozalią, Aurelią i Laurą.
Alicja Wołyńczyk-Raniszewska
Saksofonistka, której szczególnym obszarem działalności jest muzyka współczesna, kameralistyka, a także pedagogika. W 2023 r. wydała kompendium „Współczesne Techniki Saksofonowe dla kompozytorów”. Co roku, solo, w składach kameralnych czy orkiestrach dokonuje prawykonań. W ostatnim czasie były to utwory Mihalisa Travlosa, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Aldony Nawrockiej, Anny Marii Huszczy, Pawła Kwapińskiego, Łukasza Godyli, Alicji Gronau…
Fascynuje ją kooperacja z innymi artystami (instrumentalistami, malarzami, tancerzami, kompozytorami, dyrygentami) i to, jaki mają wpływ na jej interpretacje i całokształt. Tworzenie nowej wartości, będącej niejako „interwałem” czy też „współbrzmieniem”, tworzonym z energii, interpretacji i doświadczeń wszystkich uczestników projektu jest niezwykłe i unikatowe. Jednakże w dłuższej perspektywie wpływa też na poznanie (w sensie epistemologicznym), uczenie się rozróżniania „ja” versus „nie-ja”, poszukiwanie prawd bardziej obiektywnych w muzyce.
Dlatego w ostatnim czasie saksofonistka realizuje kilka projektów, których jest pomysłodawczynią i spiritus movens, takich jak Flassico, Dźwięki Powietrza, Wołyńczyk/Kopacka/Gałuszka trio, TreFonie, etc.
Jest współautorką wykonawczo-kompozytorskiego projektu cyklicznego Austria meets Poland, dla którego powstało kilka utworów dofinansowanych z programu IMiT: Kolekcje – Zamówienia Kompozytorskie i Bundeskanzleramt Osterrieich. Cykl jest realizowany we współpracy z Austriackim Forum Kultury.
Pomysłodawczyni i realizatorka projektu artystyczno-edukacyjnego Tryptyk Lemowski.
Jako solistka wystąpiła m.in. z l’Harmonie des Lambres we Francji pod dyr. P Camiera (2016), w Filharmonii Narodowej z orkiestrą Sinfonia Viva pod dyr. T. Radziwonowicza (2012), z orkiestrą dętą AMFC pod dyr. G. Mielimąki (2007).
Solo, zespołowo i w orkiestrach występowała na licznych festiwalach, m.in. Nowa Muzyka w Starym Ratuszu, Festival Franco-Polonais (Douai, Francja), Le Printemps de Musique d’Escaut (Valenciennes, Francja), Les Follees Journees (Nantes, Warszawa), Musica Polonica Nova, Światowy Kongres Saksofonowy (Strasburg, Lublana), Warszawska Jesień, Sacrum-Profanum,etc.
Reprezentowała Polskę w European Saxophone Ensemble (Ambasador Kultury Unii Europejskiej), z którym dokonała licznych prawykonań i odbyła tournée po Europie i nagrała płytę Aeration (2009–2010). Przez wiele lat współpracowała z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej. Wraz z Dorotą Samsel współtworzyła duet Ars Duo, z którym wydała płytę Saxophone Conversations (DUX, 2014), współpracowała z zespołami Cafe Cortao, Flamencos, One More Time; współtworzyła kwartety saksofonowe: Akademia (wraz z prof. P. Gusnarem), A4 (wraz z dr A. Mleczko), Saxmisja. Współpracowała z orkiestrami Filharmonii Narodowej, Sinfonią Varsovią i Sinfonią Iuventus. Uczestniczyła w muzyczno-pantomimicznym projekcie Rytułały – MimOpery w Warszawskiej Operze Kameralnej (2015).
Przez 10. lat występowała w spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego Poskromienie Złośnicy, realizując sceniczną partię saksofonu w muzyce Pawła Mykietyna (Teatr Dramatyczny, W‑wa, 1998–2008).
Tytuł doktorski obroniła w 2019 r. (promotor – prof. dr hab. Paweł Gusnar). Absolwentka studiów doktoranckich UMFC w Warszawie w klasie prof. Pawła Gusnara i prof. Mieczysława Pokrzywińskiego. Z wyróżnieniem ukończyła AMFC w Warszawie w klasie prof. P. Gusnara. Przez pół roku uczyła się także u primariusa słynnego Aurelia Saxophone Quartet – Johana van der Lindena (Holandia). Jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego (IINiSB). Szkołę II stopnia ukończyła w klasie Radosława i Aliny Mleczko. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz programu Socrates-Erasmus. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w Polsce i za granicą (m.in. z prof. A. Bornkampem, C. Delanglem, D. Gauthierem, L. Mlekuschem, V. Davidem). Obecnie podyplomowo studiuje dyrygenturę orkiestr dętych w UMFC w W‑wie u dr. ppłk. Marcina Ślązaka.
Wraz z Jarosławem Gałuszką (Les Sons de l’Air/Dźwięki Powietrza) zdobyła I miejsce i nagrodę specjalną na 43. Internationaler Akkordeon Wettbewerb w Klingental (Niemcy). Jest laureatką kilku innych konkursów.
Wygłosiła referaty na UMFC: na konferencji Adolphe Sax – w 200. rocznicę urodzin i 120. rocznicę śmierci, na I i II Ogólnopolskiej Konferencji Doktorantów Uczelni Muzycznych. Poprowadziła warsztaty dla kompozytorów (współczesne techniki saksofonowe), organizowane przez Studium Muzyki Nowej i Katedrę Teorii Muzyki UMFC (2015), a także w Akademii Muzycznej im.F.Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Autorka vloga „Współczesne techniki saksofonowe” i „Saxomama” (yt).
Prowadzi klasę saksofonu w ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego (a przez 9 lat również w OSM im Z. Brzewskiego w Warszawie wraz z prof. P. Gusnarem i 12 – w ZSM w Garwolinie), a jej uczniowie są ponad 100-krotnie laureatami konkursów krajowych i międzynarodowych oraz stypendystami Młodej Polski, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prowadziła warsztaty saksofonowe w Polsce, na Węgrzech, Litwie i we Francji. Zasiadała w jury licznych konkursów w kraju i za granicą.
Za szczególny wkład pracy w rozwój polskiego szkolnictwa artystycznego otrzymała Medal KEN (przyznawany przez MEN) oraz kilka innych nagród.
Organizuje i koordynuje ogólnopolskie warsztaty saksofonowe dofinansowywane przez CEA. Przez wiele lat prowadziła portal informacyjny dla saksofonistów Da Camera. Jest członkiem SPAM, PTMW. Alicja Wołyńczyk jest artystką marki Buffet Senzo.
OPISY UTWORÓW…….
Mateusz Ryczek Wargin* (2025) na saksofon sopranowy/altowy/tenorowy, elektronikę i wideo
Utwór inspirowany jest słowiańską legendą o królu kotów, demonicznym Warginie, o czarnej gładkiej i lśniącej sierści. Wargin był większy od innych kotów, a w jego oczach płonął ogień. Kot ów sprytnie wkupował się w łaski ludzi. Jednak ci, których sobie wybierał stopniowo tracili rozum, a w ich głowach – za sprawą mruczenia owego kota – z czasem pojawiał się rój os, przez co umierali oni w straszliwych męczarniach.
Kompozycja zadedykowana jest Alicji Wołyńczyk-Raniszewskiej i istnieje również w interaktywnej wersji przeznaczonej na okulary VR, do indywidualnego doświadczania.
Utwór Wargin powstał w ramach Stypendium Twórczego Ministra Kultury 2025
Mateusz Ryczek Sagittarius A (2011) na saksofon altowy i elektronikę
Sagittarius A to: złożone radio źródło w centrum Drogi Mlecznej, które zawiera supermasywną czarną dziurę Sagittarius A* (Sgr A*). Sgr A* ma masę około 4,3 miliona razy większą od Słońca i jest ukryta za chmurami pyłu kosmicznego (za Wikipedią)
Anna Huszcza AbySus (2013) na saksofon tenorowy/sopranowy i elektronikę
Utwór inspirowany jest kurpiowską melodią ludową “Zaświeć miesiądzu”. W warstwie elektronicznej można usłyszeć śpiewane jej fragmenty. Samo słowo “abysus” oznacza otchłań, głębię. Utwór dedykowany jest Pawłowi Gusnarowi.
Elżbieta Sikora Lisboa.Tramway 28: hommage a Fernando Pessoa (1998) na saksofon sopranowy/altowy i elektronikę
Utwór powstał po podróży kompozytorki do LIzbony w poszukiwaniu śladów niezwykłego pisarza Fernanda Pessoi. Lisboa składa się z 4 części będących niejako podróżą, a dźwięki ulicy uwiecznione w warstwie elektronicznej pochodzą z miasta Lisbona. Utwór dedykowany został Danielowi Kientzy’emu.
Tytułowy Fernando Pessoa uważany jest za najwybitniejszego portugalskiego poetę XX w. Jest również autorem przewodnika po Lizbonie.
Paweł Mykietyn Sonatina fur Alina (1994) na saksofon altowy i elektronikę
Ten krótki, trzyczęściowy utwór jest inspirowany muzyką barokową, można go zaklasyfikować do nurtu minimal music. Zadedykowany Alinie Mleczko
Jacek Grudzień Drzewa
Jednoczęściowy, melancholijny utwór “Drzewa Jacka Grudnia to utwór inspirowany zimowym krajobrazem Wilanowa-Morysina, gdzie w długiej alei, na tle nocnego nieba korony starych wierzb tworzą niezwykły i pełen nostalgii pejzaż.” (za PWM)