Sekrety na klarnety
Niczym w zabawie w kalambury, za pomocą gestów i dźwięków dwóch wirtuozów klarnetu poprowadzi nas w krainę improwizacji i abstrakcji.
Czasem instrumenty zamienią się w teatralne rekwizyty, a muzycy w aktorów, a czasem zagra nam cisza. Co będą przedstawiały nasze sekrety? Miejsce, zwierzę, przedmiot, i rodzaj zabawy. Zabrzmią króciutkie utwory m.in. Richarda Percivala i Paula Harveya, a także dużo improwizacji. Choć tym razem ĄsąBąble zapraszają przede wszystkim do słuchania i patrzenia, to nie zabraknie momentów na ruch. Wyklaszczemy rytmy, potańczymy, pokołyszemy się i zanucimy, a bliski kontakt z instrumentami pozwoli małym uszkom na wyłowienie wszystkich barw klarnetu i klarnetu basowego.
Inspiracją do tego wydarzenia jest układanie sekretów (widoczków, aniołków) – czyli dawna zabawa podwórkowa polegająca na tworzeniu małych arcydzieł ukrytych pod piaskiem. Kwiaty, kamyki i inne znalezione skarby ułożone w widoczek były przykrywane szkiełkiem. Poprzez kontrast z otoczeniem takie barwne dziełko odkryte nagle pod górką piasku potrafiło naprawdę zaskoczyć i zachwycić.
Przed i po koncertach rodziców i opiekunów wraz z dziećmi zapraszamy na pyszności do naszej kawiarenki. Kawiarenka czynna od godziny 9:00 do 14:00.
Wystąpią
Adam Eliasiński i Oliwer Anduszczenko klarnet, klarnet basowy, wygłupasy i ananasy
Anna Szawiel scenariusz i performans
Patronem medialnym wydarzenia jest pismo Kosmos dla Dziewczynek.
Bilety dostępne w aplikacji GOING i na stronie goingapp.pl.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
O cyklu
ĄsąBąble to performatywne koncerty z muzyką nową dla rodzin z dziećmi w wieku 0–7 lat. Każdy z nich oparty jest o autorski scenariusz, w którym słuchanie muzyki, interaktywne zabawy i walory edukacyjne są na równi ważne. W przyjaznej dla najmłodszych przestrzeni można posłuchać muzyki czołowych współczesnych kompozytorów, w dostosowanej dla małego ucha wersji i proporcji. Teatralna formuła prowadzenia koncertów sprzyja skupieniu i pozwala oczarować się dźwiękom, a zaproszenie do wspólnych improwizacji uwalnia naturalną potrzebę ekspresji małych osób. W myśl słów Janusza Korczaka “Nie ma dzieci, są ludzie” wszyscy ich uczestnicy traktowani są z szacunkiem i mają swój udział w przebiegu wydarzenia. Cykl prezentuje wyłącznie muzykę XX i XXI wieku. Jego stałym elementem jest prezentacja nagrania utworu symfonicznego lub z nurtu sound design i elektroniki.
Choć każde wydanie ĄsąBąbli za punkt wyjścia przyjmuje tkankę muzyczną, to obfituje również w pozamuzyczne konteksty bliskie praktyce Hashtag Ensemble: literackie, wizualne, społeczne. Wydarzenia mają charakter interdyscyplinarny: swój udział mają także zaproszeni artyści, którzy od dawna tworzą w bliskości dziecięcej wyobraźni: tancerze, performerzy oraz ilustratorzy i literaci. Teatr jest naturalnym polem działania nowej muzyki, dlatego w edukacyjny charakter cyklu ĄsąBąble wpisuje się również przygotowanie aktorskie muzyków.
Kuratorką i prowadzącą cykl jest Anna Szawiel – aktorka i lektorka, która specjalizuje się w interdyscyplinarnych wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych. Lubi pracować na granicach: koncertu i spektaklu, edukacji i zabawy, fizyczności i abstrakcji, zawsze w łączności z dziecięcą wyobraźnią. Program koncertów współtworzą muzycy Hashtag Ensemble.
===
Projekt ĄsąBąble twórczo rozwija koncepcję cyklu “Smykowizje” fundacji “Muzyka jest dla wszystkich”, w ramach którego w latach 2016–2022 Hashtag Ensemble i Anna Szawiel wykonali wspólnie ponad 130 koncertów i miniperformansów, poszukując najciekawszych form prezentowania muzyki nowej. Autorką koncepcji i kuratorką Smykowizji była Anna Kierkosz. Był to pierwszy w Polsce cykl wydarzeń adresowanych do naj-najów, podczas których muzyka współczesna grała główną rolę.