Przejdź do treści

Scena Akademii PRO

07.12 SB 19:00

15 PLN

Scena Akademii PRO, bo oddajemy przestrzeń młodym profesjonalistom zafascynowanym muzyką najnowszą.

Przed nami spo­tka­nie z uczest­nicz­ka­mi i uczest­ni­ka­mi II edy­cji pro­gra­mu Aka­de­mia PRO.

Aka­de­mia PRO Hash­tag Ensem­ble to rocz­ny pro­gram men­to­rin­go­wy, skie­ro­wa­ny do stu­den­tów i absol­wen­tów aka­de­mii muzycz­nych, pra­gną­cych roz­wi­nąć swo­je zain­te­re­so­wa­nia zwią­za­ne z muzy­ką najnowszą.

Wyło­nie­ni w dro­dze kon­kur­su uczest­nicz­ki i uczest­ni­cy bio­rą udział w licz­nych warsz­ta­tach i lek­cjach mistrzow­skich, pro­wa­dzo­nych przez muzy­ków Hash­tag Ensem­ble oraz zapra­sza­nych gości. W pro­gra­mie kon­cer­tu znaj­du­ją się dzie­ła zapro­po­no­wa­ne przez samych uczest­ni­ków, będą­ce wyni­kiem ich licz­nych poszu­ki­wań łączą­cych ana­li­zę muzy­ko­lo­gicz­ną inte­re­su­ją­cych ich kie­run­ków z poszu­ki­wa­niem dróg reali­za­cji dla wła­snych pasji wykonawczych.

Spe­cjal­nie dla uczest­ni­ków Aka­de­mii PRO swo­je utwo­ry zade­dy­ko­wa­li kompozytorzy: 

Ryszard Alzin oraz Wło­dzi­mierz Żukowski.

Pro­gram:

Ryszard Alzin Gry war­szaw­skie**

Wło­dzi­mierz Żukow­ski Cool black / Bel­l­flo­wer color (Kikyō-iro)*

Prze­my­słam Pacek, Bar­tło­miej Sutt  the Cave

Tomasz Sikor­ski Modus  

Edi­son Deni­sov Sona­ta 

Gor­don McPher­son  Lame God 

Alek­san­der Nowak  Satin 

Aled Smith ex 

*pra­wy­ko­na­nie

** pra­wy­ko­na­nie w ramach pro­gra­mu „Zamó­wie­nia kom­po­zy­tor­skie”, reali­zo­wa­ne­go przez Naro­do­wy Insty­tut Muzy­ki i Tańca”.

Wystą­pią:

Łucja Chy­rzyń­ska  flet

Adrian Pal­mow­ski  klar­net

Aga­ta Fran­cuz  skrzyp­ce

Gabrie­la Gra­boń  altów­ka

Michał Bień  wio­lon­cze­la

Krzysz­tof Mady­da  akor­de­on

Bar­tło­miej Sutt perkusja

Julia Kurzy­dlak  dyrygentka

Danu­ta Kasper­ska gita­ra*

gościn­nie:

Prze­my­sław Pacek — syntezatory

*Wol­na słu­chacz­ka Aka­de­mii PRO

Reali­za­cja:

kon­cep­cja pro­gra­mo­wa, tekst: Alek­san­dra Demowska-Madejska

pro­duk­cja: Alek­san­dra Demowska-Madejska

reży­se­ria dźwię­ku: Kosma Standera

Cool black / Bel­l­flo­wer color (Kikyō-iro)

to kom­po­zy­cja, w któ­rej eks­plo­ru­ję feno­men kolo­ru jako nie­za­leż­nej for­my wyra­zu. Podzie­lo­ny na dwie czę­ści utwór odno­si się do dwóch wybra­nych prze­ze mnie kolo­rów: Cool black (Pan­to­ne PMS 295 C) oraz Bel­l­flo­wer color (Kikyō-iro) i do tego, jak je postrze­gam. Kolo­ry same w sobie nio­są sub­tel­ne sko­ja­rze­nia, rzad­ko kie­dy są trwa­le powią­za­ne z kon­kret­ny­mi ide­ami lub obiek­ta­mi. Dopie­ro w okre­ślo­nym kon­tek­ście ujaw­nia­ją swo­je zna­cze­nie, otwie­ra­jąc prze­strzeń na nowe inter­pre­ta­cje. Kolo­ry czę­sto poja­wia­ją się w zesta­wie­niach – wza­jem­ne kon­tra­sty lub podo­bień­stwa two­rzą spe­cy­ficz­ny cha­rak­ter cało­ści. W tym przy­pad­ku inte­re­su­je mnie to, co dzie­je się, gdy kolor ist­nie­je w ode­rwa­niu. Pró­bo­wa­łem przyj­rzeć się zna­cze­niom, któ­re kolo­ry te ewo­ku­ją, gdy funk­cjo­nu­ją samo­dziel­nie, i róż­nym ścież­kom sko­ja­rze­nio­wym, któ­re mogą z tego wynik­nąć. Czy moż­li­we jest dostrze­że­nie wewnętrz­nej nar­ra­cji koloru?

Wło­dzi­mierz Żukow­ski to kom­po­zy­tor, impro­wi­za­tor, light desi­gner i arty­sta mul­ti­me­dial­ny, któ­re­go głów­ne zain­te­re­so­wa­nia sku­pia­ją się na kom­po­zy­cji muzycz­nej oraz inter­dy­scy­pli­nar­nym łącze­niu dźwię­ku, świa­tła i mediów inte­rak­tyw­nych. Jego utwo­ry były wyko­ny­wa­ne przez takie zespo­ły jak Ensem­ble Musik­Fa­brik, Neue Vocal­so­li­sten Stut­t­gart oraz Cho­pin Uni­ver­si­ty Modern Ensem­ble, a jego insta­la­cje były pre­zen­to­wa­ne na War­szaw­skiej Jesie­ni. Obec­nie, wspól­nie z Patry­cją Koło­dziej­ską, pra­cu­je nad “sound­sca­pe­walks” – insta­la­cją audio­wi­zu­al­ną, któ­ra bada dźwię­ko­wą toż­sa­mość War­sza­wy. Pro­jekt ten obej­mu­je zbie­ra­nie nagrań tere­no­wych, któ­re sta­ją się pod­sta­wą do reflek­sji nad zło­żo­ną struk­tu­rą dźwię­ko­wą mia­sta i jego spe­cy­ficz­nym rytmem.

Gry war­szaw­skie

Tytuł utwo­ru nawią­zu­je do słyn­nych Gier wenec­kich Witol­da Luto­sław­skie­go, któ­re­go 30. rocz­ni­ca śmier­ci przy­pa­da w bie­żą­cym roku. Twór­czość Luto­sław­skie­go postrze­gam jako swo­isty ide­ał połą­cze­nia ści­słe­go myśle­nia o mate­ria­le dźwię­ko­wym z eks­pre­sją muzycz­ną, a ich ana­li­zo­wa­nie ode­gra­ło nie­ma­łą rolę w moim roz­wo­ju kom­po­zy­tor­skim. W Grach wenec­kich Luto­sław­ski po raz pierw­szy zasto­so­wał swój fla­go­wy pomysł ale­ato­ry­zmu kon­tro­lo­wa­ne­go. Roz­wi­jał rów­nież kon­cep­cję budo­wa­nia for­my muzycz­nej, bazu­ją­cej na prze­wi­dy­wa­niu ocze­ki­wań słu­cha­czy i słu­cha­czek, któ­rej apo­te­ozą było powsta­nie tzw. for­my dwuczęściowej.

Z tą wła­śnie kon­cep­cją posta­no­wi­łem pod­jąć pole­mi­kę w moich Grach war­szaw­skich. W zało­że­niu Luto­sław­skie­go zada­niem kom­po­zy­to­ra czy kom­po­zy­tor­ki jest zapla­no­wa­nie z wyprze­dze­niem momen­tów sku­pie­nia oraz roz­pro­sze­nia uwa­gi słu­cha­czy i słu­cha­czek. Swo­ją kon­cep­cję Luto­sław­ski wywiódł z allegr sona­to­wych w twór­czo­ści Hayd­na, któ­ry – jego zda­niem – świa­do­mie wpro­wa­dzał swo­ich słu­cha­czy i słu­chacz­ki w prze­two­rze­niach swo­ich sonat czy sym­fo­nii w stan znu­że­nia po to, by ponow­nie wzbu­dzić ich cie­ka­wość wraz z nadej­ściem repry­zy. I tak – abs­tra­hu­jąc od kon­kret­nych pomy­słów same­go Luto­sław­skie­go – kon­stru­owa­łem swo­je Gry war­szaw­skie w opar­ciu o pro­gno­zo­wa­ne reak­cje odbior­ców i odbior­czyń na roz­wój moje­go utwo­ru. Kom­po­nu­jąc, mia­łem na wzglę­dzie opo­zy­cję kil­ku for­mo­twór­czych czyn­ni­ków, takich jak: nowe – zna­ne; ocze­ki­wa­ne – nie­ocze­ki­wa­ne; duże – małe zagęsz­cze­nie mate­ria­łu muzycz­ne­go; powa­ga – brak powa­gi. Świa­do­mie sto­so­wa­łem środ­ki takie jak powtó­rze­nia (dosłow­ne lub nie) pew­nych sekwen­cji, czy wręcz wyżej wspo­mnia­ne dłu­ży­zny. Dla mnie same­go był to tak­że swe­go rodza­ju prze­łom, jako że więk­szość moich utwo­rów cechu­je wart­ka akcja muzyczna.

Ponie­kąd podob­nie jak u Luto­sław­skie­go eks­plo­ro­wa­łem rów­nież w Grach war­szaw­skich roz­luź­nia­nie rela­cji ryt­micz­nych mię­dzy instru­men­ta­mi m.in. poprzez jed­no­cze­sne sto­so­wa­nie kil­ku róż­nych temp. Aby dać moż­li­wość zapre­zen­to­wa­nia swo­ich umie­jęt­no­ści wyko­naw­czych artyst­kom i artyst­kom koń­czą­cym Mło­dą Aka­de­mię orga­ni­zo­wa­ną przez Hash­tag Ensem­ble, nie­jed­no­krot­nie trak­to­wa­łem poszcze­gól­ne instru­men­ty soli­stycz­nie, wyko­rzy­stu­jąc peł­ne spek­trum ich brzmienia.

Ryszard Alzin – (ur. 1991 w War­sza­wie), kom­po­zy­tor i pia­ni­sta, zamiesz­ka­ły w Ham­bur­gu. Absol­went Uni­wer­sy­te­tu Muzycz­ne­go Fry­de­ry­ka Cho­pi­na w War­sza­wie w kla­sie kom­po­zy­cji prof. prof. Sta­ni­sła­wa Mory­to i Mar­ci­na Bła­że­wi­cza oraz w kla­sie for­te­pia­nu prof. prof. Ewy Pobłoc­kiej i Marii Gabryś.

W latach 2018–2020 uczest­ni­czył w pro­gra­mie CoPe­Co (Con­tem­po­ra­ry Per­for­man­ce and Com­po­si­tion), stu­diach skon­cen­tro­wa­nych na wyko­naw­stwie muzy­ki współ­cze­snej, a tak­że impro­wi­za­cji i kom­po­zy­cji, odby­wa­ją­cych się kolej­no na czte­rech euro­pej­skich uczel­niach muzycz­nych: Eesti Muusi­ka– ja Teatria­ka­de­emia w Tal­li­nie (Esto­nia), Kun­gli­ga Musi­khög­sko­lan w Szk­to­khol­mie (Szwe­cja), Con­se­rva­to­ire Natio­nal Super­ieur Musi­que et Dan­se w Lyonie (Fran­cja) oraz Hoch­schu­le für Musik und The­ater w Ham­bur­gu (Niem­cy).

Lau­re­at licz­nych nagród w kon­kur­sach pia­ni­stycz­nych i kom­po­zy­tor­skich w Pol­sce i za gra­ni­cą, m.in. I miej­sca w Ogól­no­pol­skim Kon­kur­sie Mło­dych Instru­men­ta­li­stów im. Ste­fa­nii Woy­to­wicz w Jaśle (2006), wyróż­nie­nia w Mię­dzy­na­ro­do­wym Kon­kur­sie Pia­ni­stycz­nym EMCY w Ettlingen/Niemcy (2006), I nagro­dy w I Ogól­no­pol­skim Kon­kur­sie Pia­ni­stycz­nym „Karol Szy­ma­now­ski in Memo­riam” w War­sza­wie (2007) oraz II nagro­dy w X Kon­kur­sie Pia­ni­stycz­nym im. Ludwi­ka Ste­fań­skie­go i Hali­ny Czer­ny-Ste­fań­skiej w Płoc­ku (2008).

Za swo­je osią­gnię­cia muzycz­ne Ryszard Alzin kil­ka­krot­nie nagro­dzo­ny został sty­pen­dium Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go. Jest rów­nież sty­pen­dy­stą Kra­jo­we­go Fun­du­szu na Rzecz Dzie­ci oraz Fun­da­cji „Poro­zu­mie­nie bez barier” Jolan­ty i Alek­san­dra Kwaśniewskich. 

Kom­po­zy­cje Ryszar­da Alzi­na wyko­ny­wa­ne są w kra­ju i za gra­ni­cą, na festi­wa­lach takich jak „Ljud-O-Ljud Festi­val” w Sztok­hol­mie (2019), „TRZY-CZTE-RY Kon­tek­sty. Kon­tra­sty. Kon­fron­ta­cje.” (2021, 2022) czy „Gdań­ski Festi­wal Caril­lo­no­wy” (2021, 2024). Pod wzglę­dem sty­li­stycz­nym są one róż­no­rod­ne; kom­po­zy­tor chęt­nie zesta­wia ze sobą róż­ne este­ty­ki muzycz­ne na prze­strze­ni jed­ne­go utwo­ru (przy­kła­dem ope­ra kame­ral­na Raport o sta­nie pla­ne­ty). Cechą wyróż­nia­ją­cą utwo­ry Ryszar­da Alzi­na jest połą­cze­nie ści­słej orga­ni­za­cji mate­ria­łu dźwię­ko­we­go z eks­pre­sją muzycz­ną i wysu­bli­mo­wa­niem bar­wo­wym.  Kom­po­zy­tor z upodo­ba­niem się­ga po nie­co­dzien­ne, a tak­że etnicz­ne instru­men­ty (jak w Nok­tur­nie gdań­skim na teno­ro­wy flet pro­sty i caril­lon). Przed­mio­tem zain­te­re­so­wań Ryszar­da Alzi­na jest rów­nież zesta­wia­nie muzy­ki z tek­stem – na przy­kład na zasa­dzie kon­tra­stu jak w Rapor­cie o sta­nie pla­ne­ty – cze­go owo­cem są licz­ne kom­po­zy­cje wokal­no-instru­men­tal­ne (m.in.  2 pie­śni do słów Edwar­da Sta­chu­ry na głos i gita­rę; Myl­ne wzru­sze­nia na dwa sopra­ny i zespół kameralny).

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne War­sza­wa.
Patro­nem medial­nym Prze­strze­ni Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab jest POLMIC​.PL.

„Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go, w ramach pro­gra­mu „Zamó­wie­nia kom­po­zy­tor­skie”, reali­zo­wa­ne­go przez Naro­do­wy Insty­tut Muzy­ki i Tańca”

Współ­fi­nan­so­wa­no ze środ­ków ZAW STOART

Bilety

15 PLN

Wkrótce