Scena Akademii PRO
Scena Akademii PRO, bo oddajemy przestrzeń młodym profesjonalistom zafascynowanym muzyką najnowszą.
Przed nami spotkanie z uczestniczkami i uczestnikami II edycji programu Akademia PRO.
Akademia PRO Hashtag Ensemble to roczny program mentoringowy, skierowany do studentów i absolwentów akademii muzycznych, pragnących rozwinąć swoje zainteresowania związane z muzyką najnowszą.
Wyłonieni w drodze konkursu uczestniczki i uczestnicy biorą udział w licznych warsztatach i lekcjach mistrzowskich, prowadzonych przez muzyków Hashtag Ensemble oraz zapraszanych gości. W programie koncertu znajdują się dzieła zaproponowane przez samych uczestników, będące wynikiem ich licznych poszukiwań łączących analizę muzykologiczną interesujących ich kierunków z poszukiwaniem dróg realizacji dla własnych pasji wykonawczych.
Specjalnie dla uczestników Akademii PRO swoje utwory zadedykowali kompozytorzy:
Ryszard Alzin oraz Włodzimierz Żukowski.
Program:
Ryszard Alzin Gry warszawskie**
Włodzimierz Żukowski Cool black / Bellflower color (Kikyō-iro)*
Przemysłam Pacek, Bartłomiej Sutt the Cave
Tomasz Sikorski Modus
Edison Denisov Sonata
Gordon McPherson Lame God
Aleksander Nowak Satin
Aled Smith ex
*prawykonanie
** prawykonanie w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Wystąpią:
Łucja Chyrzyńska flet
Adrian Palmowski klarnet
Agata Francuz skrzypce
Gabriela Graboń altówka
Michał Bień wiolonczela
Krzysztof Madyda akordeon
Bartłomiej Sutt perkusja
Julia Kurzydlak dyrygentka
Danuta Kasperska gitara*
gościnnie:
Przemysław Pacek — syntezatory
*Wolna słuchaczka Akademii PRO
Realizacja:
koncepcja programowa, tekst: Aleksandra Demowska-Madejska
produkcja: Aleksandra Demowska-Madejska
reżyseria dźwięku: Kosma Standera
Cool black / Bellflower color (Kikyō-iro)
to kompozycja, w której eksploruję fenomen koloru jako niezależnej formy wyrazu. Podzielony na dwie części utwór odnosi się do dwóch wybranych przeze mnie kolorów: Cool black (Pantone PMS 295 C) oraz Bellflower color (Kikyō-iro) i do tego, jak je postrzegam. Kolory same w sobie niosą subtelne skojarzenia, rzadko kiedy są trwale powiązane z konkretnymi ideami lub obiektami. Dopiero w określonym kontekście ujawniają swoje znaczenie, otwierając przestrzeń na nowe interpretacje. Kolory często pojawiają się w zestawieniach – wzajemne kontrasty lub podobieństwa tworzą specyficzny charakter całości. W tym przypadku interesuje mnie to, co dzieje się, gdy kolor istnieje w oderwaniu. Próbowałem przyjrzeć się znaczeniom, które kolory te ewokują, gdy funkcjonują samodzielnie, i różnym ścieżkom skojarzeniowym, które mogą z tego wyniknąć. Czy możliwe jest dostrzeżenie wewnętrznej narracji koloru?
Włodzimierz Żukowski to kompozytor, improwizator, light designer i artysta multimedialny, którego główne zainteresowania skupiają się na kompozycji muzycznej oraz interdyscyplinarnym łączeniu dźwięku, światła i mediów interaktywnych. Jego utwory były wykonywane przez takie zespoły jak Ensemble MusikFabrik, Neue Vocalsolisten Stuttgart oraz Chopin University Modern Ensemble, a jego instalacje były prezentowane na Warszawskiej Jesieni. Obecnie, wspólnie z Patrycją Kołodziejską, pracuje nad “soundscapewalks” – instalacją audiowizualną, która bada dźwiękową tożsamość Warszawy. Projekt ten obejmuje zbieranie nagrań terenowych, które stają się podstawą do refleksji nad złożoną strukturą dźwiękową miasta i jego specyficznym rytmem.
Gry warszawskie
Tytuł utworu nawiązuje do słynnych Gier weneckich Witolda Lutosławskiego, którego 30. rocznica śmierci przypada w bieżącym roku. Twórczość Lutosławskiego postrzegam jako swoisty ideał połączenia ścisłego myślenia o materiale dźwiękowym z ekspresją muzyczną, a ich analizowanie odegrało niemałą rolę w moim rozwoju kompozytorskim. W Grach weneckich Lutosławski po raz pierwszy zastosował swój flagowy pomysł aleatoryzmu kontrolowanego. Rozwijał również koncepcję budowania formy muzycznej, bazującej na przewidywaniu oczekiwań słuchaczy i słuchaczek, której apoteozą było powstanie tzw. formy dwuczęściowej.
Z tą właśnie koncepcją postanowiłem podjąć polemikę w moich Grach warszawskich. W założeniu Lutosławskiego zadaniem kompozytora czy kompozytorki jest zaplanowanie z wyprzedzeniem momentów skupienia oraz rozproszenia uwagi słuchaczy i słuchaczek. Swoją koncepcję Lutosławski wywiódł z allegr sonatowych w twórczości Haydna, który – jego zdaniem – świadomie wprowadzał swoich słuchaczy i słuchaczki w przetworzeniach swoich sonat czy symfonii w stan znużenia po to, by ponownie wzbudzić ich ciekawość wraz z nadejściem repryzy. I tak – abstrahując od konkretnych pomysłów samego Lutosławskiego – konstruowałem swoje Gry warszawskie w oparciu o prognozowane reakcje odbiorców i odbiorczyń na rozwój mojego utworu. Komponując, miałem na względzie opozycję kilku formotwórczych czynników, takich jak: nowe – znane; oczekiwane – nieoczekiwane; duże – małe zagęszczenie materiału muzycznego; powaga – brak powagi. Świadomie stosowałem środki takie jak powtórzenia (dosłowne lub nie) pewnych sekwencji, czy wręcz wyżej wspomniane dłużyzny. Dla mnie samego był to także swego rodzaju przełom, jako że większość moich utworów cechuje wartka akcja muzyczna.
Poniekąd podobnie jak u Lutosławskiego eksplorowałem również w Grach warszawskich rozluźnianie relacji rytmicznych między instrumentami m.in. poprzez jednoczesne stosowanie kilku różnych temp. Aby dać możliwość zaprezentowania swoich umiejętności wykonawczych artystkom i artystkom kończącym Młodą Akademię organizowaną przez Hashtag Ensemble, niejednokrotnie traktowałem poszczególne instrumenty solistycznie, wykorzystując pełne spektrum ich brzmienia.
Ryszard Alzin – (ur. 1991 w Warszawie), kompozytor i pianista, zamieszkały w Hamburgu. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji prof. prof. Stanisława Moryto i Marcina Błażewicza oraz w klasie fortepianu prof. prof. Ewy Pobłockiej i Marii Gabryś.
W latach 2018–2020 uczestniczył w programie CoPeCo (Contemporary Performance and Composition), studiach skoncentrowanych na wykonawstwie muzyki współczesnej, a także improwizacji i kompozycji, odbywających się kolejno na czterech europejskich uczelniach muzycznych: Eesti Muusika– ja Teatriakadeemia w Tallinie (Estonia), Kungliga Musikhögskolan w Szktokholmie (Szwecja), Conservatoire National Superieur Musique et Danse w Lyonie (Francja) oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu (Niemcy).
Laureat licznych nagród w konkursach pianistycznych i kompozytorskich w Polsce i za granicą, m.in. I miejsca w Ogólnopolskim Konkursie Młodych Instrumentalistów im. Stefanii Woytowicz w Jaśle (2006), wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym EMCY w Ettlingen/Niemcy (2006), I nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym „Karol Szymanowski in Memoriam” w Warszawie (2007) oraz II nagrody w X Konkursie Pianistycznym im. Ludwika Stefańskiego i Haliny Czerny-Stefańskiej w Płocku (2008).
Za swoje osiągnięcia muzyczne Ryszard Alzin kilkakrotnie nagrodzony został stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest również stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci oraz Fundacji „Porozumienie bez barier” Jolanty i Aleksandra Kwaśniewskich.
Kompozycje Ryszarda Alzina wykonywane są w kraju i za granicą, na festiwalach takich jak „Ljud-O-Ljud Festival” w Sztokholmie (2019), „TRZY-CZTE-RY Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje.” (2021, 2022) czy „Gdański Festiwal Carillonowy” (2021, 2024). Pod względem stylistycznym są one różnorodne; kompozytor chętnie zestawia ze sobą różne estetyki muzyczne na przestrzeni jednego utworu (przykładem opera kameralna Raport o stanie planety). Cechą wyróżniającą utwory Ryszarda Alzina jest połączenie ścisłej organizacji materiału dźwiękowego z ekspresją muzyczną i wysublimowaniem barwowym. Kompozytor z upodobaniem sięga po niecodzienne, a także etniczne instrumenty (jak w Nokturnie gdańskim na tenorowy flet prosty i carillon). Przedmiotem zainteresowań Ryszarda Alzina jest również zestawianie muzyki z tekstem – na przykład na zasadzie kontrastu jak w Raporcie o stanie planety – czego owocem są liczne kompozycje wokalno-instrumentalne (m.in. 2 pieśni do słów Edwarda Stachury na głos i gitarę; Mylne wzruszenia na dwa soprany i zespół kameralny).
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”
Współfinansowano ze środków ZAW STOART