Posłuchy
Posłuchy, podźwięki i dalekie echa wyobrażonych muzycznych krain — fale „kontrastów następczych” obejmą nas we współbrzmieniach żywego głosu, instrumentów akustycznych i dźwięków generowanych cyfrowo. Zapraszamy do doświadczenia tej niezbadanej dźwiękowej krainy na koncercie.
Co pozostaje w Twoim umyśle w chwili, gdy po dźwięku zapada nagła cisza? Czy bywają to może „posłuchy” niczym „powidoki” Władysława Strzemińskiego? Czy Ty również włączając dobrze znaną płytę, prawie słyszysz pierwszą piosenkę, zanim zabrzmią jej pierwsze dźwięki? Jaka muzyka gra, gdy idziesz po mazurskim szlaku w ciepłą, letnią noc? Dźwięki wyobrażone to nie tylko abstrakcyjna koncepcja awangardowych kompozytorów, to także część naszej codzienności, obok której czasem przechodzimy obojętnie. Warto się zatrzymać i przyjrzeć tej niesamowitej, fantasmagorycznej krainie, do której nikt inny nie ma dostępu. Mieszkają w niej instrumenty, przedmioty, a nade wszystko — znajome głosy.
Zapraszamy do wspólnego doświadczania obfitości znaczeń brzmienia głosu ludzkiego, którego żywa obecność spaja wszystkie utwory zaprogramowane w koncercie Posłuchy. Na początek usłyszymy Kołysankę Sławomira Kupczaka, której prawykonanie odbyło się w czasach pandemicznego zamknięcia na festiwalu Ad Libitum w 2020 roku. Partytura pół-otwarta zaprasza wykonawców do podążania za własną intuicją i przejmującym brzmieniem partii wokalnej.
Hashtag Ensemble świętuje swoje 10-lecie, prezentując barwne osobowości członków kooperatywy w roli solistów i stawiając przed nimi nowe wyzwania. Tym razem utwór solo wykona Marta Grzywacz, która po raz pierwszy połączy śpiew z interpretacją partii instrumentalnej przy fortepianie. Trzy pieśni Agaty Zubel korzystają z rozszerzonych technik wykonawczych, ale pozostają intymne w wyrazie i otwierają przestrzeń do zasłuchania się w brzęczenia strun i westchnienia oddechu.
Trzeci utwór w programie, czyli tytułowe Posłuchy, zostanie wykonany po raz pierwszy i powstał na zamówienie Hashtag Ensemble u kompozytora Marcina Stańczyka dzięki wsparciu programu Zamówienia Kompozytorskie. Z gościnnym udziałem mezzosopranistki Magdaleny Deptuły ten inspirowany polską muzyką tradycyjną i przetwarzający proste melodie w efemeryczne „kontrasty następcze” utwór.
Program:
Sławomir Kupczak Kołysanka
Agata Zubel Three Songs
Marcin Stańczyk Posłuchy (prawykonanie)
Wystąpią:
Marta Grzywacz głos, fortepian
Ania Karpowicz flet
Łucja Chyrzyńska flet*
Bartłomiej Sutt perkusja*
Adam Eljasiński klarnet
Agnieszka Guz-Tarnowska skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Mateusz Loska kontrabas
Magdalena Kordylasińska-Pękala perkusja
oraz
Magdalena Walburga Deptuła głos (gościnnie)
* Akademia PRO Hashtag Ensemble
Wojciech Błażejczyk reżyseria dźwięku
Realizacja:
Marta Piórkowska produkcja
Ania Karpowicz koncepcja programowa i tekst
Aleksandra Ołdak identyfikacja wizualna
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL.