Północka
Spotykamy się tuż po zachodzie słońca w jeden z najdłuższych zimowych wieczorów. Grudniowe ciemności otulą nas tajemnicą i wyciszą przed daleką podróżą na północ, do Skandynawii.
Nasza droga poprowadzi poprzez norweskie Hardanger, aż na wzgórze Korvatunturi – co oznacza „Ucho” – na którym mieszka pewien brodaty jegomość. Pst, słyszycie dzwoneczki sań? Zabrzmi tam Nokturn Kaiji Saariaho, Szepty Einojuhani Raautavaary i coś jeszcze… Bo to właśnie do Góry Ucho płyną wszystkie życzenia dzieci z całego świata.
Jak zwykle na ĄsąBąblach potupiemy razem troszkę (w rytm elfich kroków) i jeszcze… dotkniemy czegoś, co słychać w jednym z utworów Geira Tveirrta. Wyczarujemy też opowieść o zorzy polarnej i kołysankową kolędę Joululaula Toivo Kuuli, aby wszystkie małe i duże uszy dobrze nastroić na świąteczny czas. Narracja kierowana jest do dzieci 3+, ale wszystkie północkowe dźwięki będą odpowiednie również dla maluszków.
Wystąpią:
Marta J. Bogusławska głos
Marta Piórkowska skrzypce
Krzysztof Kozłowski fortepian
Anna Szawiel storytelling i scenariusz
Kosma Standera realizacja dźwięku
Przed i po koncertach rodziców i opiekunów wraz z dziećmi zapraszamy na pyszności do naszej kawiarenki. Kawiarenka czynna od godziny 15:30 do 18:00.
O cyklu:
ĄsąBąble to performatywne koncerty z muzyką nową dla rodzin z dziećmi w wieku 0–7 lat. Każdy z nich oparty jest o autorski scenariusz, w którym słuchanie muzyki, interaktywne zabawy i walory edukacyjne są na równi ważne. W przyjaznej dla najmłodszych przestrzeni można posłuchać muzyki czołowych współczesnych kompozytorów, w dostosowanej dla małego ucha wersji i proporcji. Teatralna formuła prowadzenia koncertów sprzyja skupieniu i pozwala oczarować się dźwiękom, a zaproszenie do wspólnych improwizacji uwalnia naturalną potrzebę ekspresji małych osób. W myśl słów Janusza Korczaka “Nie ma dzieci, są ludzie” wszyscy ich uczestnicy traktowani są z szacunkiem i mają swój udział w przebiegu wydarzenia. Cykl prezentuje wyłącznie muzykę XX i XXI wieku. Jego stałym elementem jest prezentacja nagrania utworu symfonicznego lub z nurtu sound design i elektroniki.
Choć każde wydanie ĄsąBąbli za punkt wyjścia przyjmuje tkankę muzyczną, to obfituje również w pozamuzyczne konteksty bliskie praktyce Hashtag Ensemble: literackie, wizualne, społeczne. Wydarzenia mają charakter interdyscyplinarny: swój udział mają także zaproszeni artyści, którzy od dawna tworzą w bliskości dziecięcej wyobraźni: tancerze, performerzy oraz ilustratorzy i literaci. Teatr jest naturalnym polem działania nowej muzyki, dlatego w edukacyjny charakter cyklu ĄsąBąble wpisuje się również przygotowanie aktorskie muzyków.
Kuratorką i prowadzącą cykl jest Anna Szawiel – aktorka i lektorka, która specjalizuje się w interdyscyplinarnych wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych. Lubi pracować na granicach: koncertu i spektaklu, edukacji i zabawy, fizyczności i abstrakcji, zawsze w łączności z dziecięcą wyobraźnią. Program koncertów współtworzą muzycy Hashtag Ensemble.
===
Projekt ĄsąBąble twórczo rozwija koncepcję cyklu “Smykowizje” fundacji “Muzyka jest dla wszystkich”, w ramach którego w latach 2016–2022 Hashtag Ensemble i Anna Szawiel wykonali wspólnie ponad 130 koncertów i miniperformansów, poszukując najciekawszych form prezentowania muzyki nowej. Autorką koncepcji i kuratorką Smykowizji była Anna Kierkosz. Był to pierwszy w Polsce cykl wydarzeń adresowanych do naj-najów, podczas których muzyka współczesna grała główną rolę.