Ludzie z Vełny
W 2021 roku z inicjatywy grupy muzyków związanych z Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego powstał pierwszy w Bydgoszczy zespół muzyki współczesnej – Ludzie z Vełny.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest domem dla muzyki najnowszej, dlatego z radością witamy na naszej scenie jeden z najmłodszych stażem zespołów. Ludzie z Vełny o swoim zespole mówią tak:
“Głównym celem istnienia zespołu jest zamawianie, prawykonywanie oraz propagowanie polskiej muzyki najnowszej, która w odczuciu artystów tworzących grupę nie jest wystarczająco wspierana i prezentowana w naszym kraju jak i za jego granicami. Programy wspierające twórczość najnowszą są niewydolne i niedofinansowane. Stąd idea powołania do życia Fundacji Polskiej Muzyki Kameralnej – ART MINTAKA, której głównym celem jest wspieranie rodzimej twórczości, dzieł i ich autorów.
Z tego powodu, podczas koncertów zespołu prezentowane są prawykonania. Tak będzie i tym razem. Najnowszy utwór Rafała Gorzyckiego – ARIE CZASÓW na sopran, syntezator mowy, trąbkę, fortepian i elektronikę został zamówiony przez Miasto Bydgoszcz, które właśnie otrzymało tytuł Miasta Muzyki ‑UNESCO oraz przez fundację Art Mintaka i zostanie po raz pierwszy wykonany na warszawskim koncercie.”
Program
Artur Zagajewski 7 na zespół kameralny i track audio
Rafał Gorzycki Ludzie z Vełny na zespół kameralny i elektronikę
Grażyna Pstrokońska-Nawratil SudavikSonata na altówkę i fortepian
Aleksander Kościów Shihaikai na sopran i fortepian
Rafał Gorzycki Die Arien der Zeit na sopran, syntezator mowy, trąbkę, fortepian i elektronikę
Wystąpią
Dorota Nowak sopran
Tomasz Gluska trąbka, flugelhorn
Joanna Czapińska fortepian
Rafał Gorzycki perkusja, elektronika, syntezator mowy
Michał Edgar Kot altówka
Mateusz Szwankowski klarnet, klarnet basowy
Realizacja
koncepcja programowa, tekst: Rafał Gorzycki
produkcja: Lilianna Krych
identyfikacja wizualna: Karol Tomoki Yamazaki
reżyseria dźwięku:: Kosma Standera
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Organizator: Fundacja Polskiej Muzyki Kameralnej ART MINTAKA
Zadanie współfinansowane z budżetu samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego
Projekt współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz
Partnerzy: ZAW StoArt, Polskie Wydawnictwo Muzyczne
Patroni: POLMIC, Glissando
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o programie:
Grażyna Pstrokońska-Nawratil SudavikSonata
Utwór jest drugim ogniwem, obok LandmannalaugarSonata – miniaturowego, islandzkiego cyklu. To muzyka maleńkiego, malowniczego – choć doświadczonego przez los miasteczka położonego niedaleko koła podbiegunowego, gdzie „światła północy” odbijają się w fiordzie, tuż obok przytulnego domku naszych Przyjaciół.
Rafał Gorzycki Ludzie z Vełny
Pamiętam, kiedy miałem około 10 lat, musiałem w niedzielę założyć na siebie piękne, kolorowe spodenki. Strasznie mnie „gryzły”. Ponoć wełna była pierwszego gatunku i nie mogła mnie gryźć. A jednak gryzła… Wełna ma dwoistą naturę; bywa przyjemna, ogrzewa nas, jednak potrafi być niemiła. A może jest tak, że są Istoty, które mają inne preferencje, inną strukturę psycho-sensoryczną? Może wszystko zatem wyłącznie jest zmysłowe i dlatego zawsze prawdziwe .…, zawsze relatywne … ?
Rafał Gorzycki Die Arien der Zeit
Kiedy Kobieta dostrzega pastwienie się nad dzieckiem reaguje. Nie potępia i nie karze. Tłumaczy oprawcom, gdzie leży źródło ich okrucieństwa i czym jest Czas, który powoduje, że czujemy zmiany, różnicę i ruch.…. To aria, którą Kobieta zaśpiewała będąc poza Czasem i czterema znanymi nam wymiarami.
Aleksander Kościów Shihaikai
Utwór jest cyklem krótkich miniatur muzycznych o narracji zorientowanej na minimalizm formy. Charakter japońskiej poezji typu haiku – poetyckich komentarzy odczuć i obrazów, zamkniętych w kilkunastu sylabach złożonych w trzech wersach – narzuca muzyce kontemplacyjną statykę makroformy, pozwalając paradoksalnie na bogatą rzeźbę wyrazu muzycznego w płaszczyźnie mikroformy każdej części. Tytuł utworu tłumaczy się dosłownie jako cztery (wiersze) haiku (między formą haiku i haikai nie ma w zasadzie gramatycznej różnicy – przyp. Aut.)
Bilety
Wstęp wolny