
Labowa Jesień: Pięknienie/ Beautification

Pięknienie/Beautification to koncert solowej i kameralnej muzyki instrumentalnej skomponowanej przez Jagodę Szmytkę, oraz towarzysząca mu wystawa szkiców i rysunków, które kompozytorka stworzyła paralelnie do utworów muzycznych.
Cztery z sześciu prezentowanych kompozycji zostały napisane specjalnie na okazję tego wydarzenia dla trójki znakomitych artystów i artystek — skrzypaczki Marty Piórkowskiej, wiolonczelisty Leo Morello i gitarzystów Samuela Toro Pérez i w ich interpretacji zabrzmią na scenie warszawskiego Hashtag Labu oraz wiedeńskiego Klangtheater (1 Października 2025). Oprócz czterech nowych utworów, Marta Piórkowska, Leo Morello i Samuel Toro Pérez wykonają dwie starsze, aczkolwiek niedawno zrewidowane, kompozycje Jagody Szmytki.
Wydarzenie Pięknienie/Beautiification jest jedną z pierwszych publicznych prezentacji efektów badań artystycznych prowadzonych przez Jagodę Szmytkę w latach 2021–2025 w ramach programu Doctor Artium pod opieką profesora Johannesa Kretza, profesor Gesine Schröder oraz profesora Tasosa Zembylasa na wiedeńskim Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych. Prace nad partyturami muzycznymi, szkicami wizualnymi, a także współpraca artystyczna między kompozytorką i skrzypaczką Martą Piórkowską, wiolonczelistą Leo Morello oraz gitarzystą Samuelem Toro Pérez została zrealizowana dzięki wsparciu MDW, Tokyo Foundation oraz Instytutu Polskiego w Wiedniu.
Program:
fantazja o pięknieniu (2025) na gitarę elektryczną solo*
f* for music (2012/2024–2025) na gitarę elektryczną i wiolonczelę
kanon (2025) na gitarę elektryczną i wiolonczelę*
figury i emocje (2025) na skrzypce solo*
wariacje na temat Forsythe’a (2025) na wiolonczelę solo*
körperwelten (2008/2025) na amplifikowany instrument smyczkowy oraz projekcję audio i video
*prawykonanie
Wystąpią:
Samuel Toro Pérez gitara elektryczna
Marta Piórkowska skrzypce
Leo Morello wiolonczela
Wojciech Błażejczyk reżyseria dźwięku, projekcja AV
Realizacja:
koncepcja programowa i tekst: Jagoda Szmytka
produkcja: Marta Piórkowska
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
reżyseria dźwięku: Wojciech Błażejczyk
Wydawcą utworów Jagody Szmytki jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL.
Jagoda Szmytka o utworach:
fantazja o pięknieniu
Kompozycja otwierająca koncert to fantazja o pięknieniu (2025) na gitarę elektryczną solo, którą skomponowałam dla wirtuoza współczesnej gitary Samuela Toro Péreza. Pomysł napisania utworu dla Samuela pojawił się po naszym spotkaniu z okazji przygotowań do koncertu w Stift Viktring w Klagenfurcie, gdzie wraz z Rolandem Schuelerem wykonał duet f* for music. Nasza pierwsza próba zaowocowała wzajemnym zainteresowaniem dalszą współpracą artystyczną i wkrótce mieliśmy szczęście otrzymać rezydencję artystyczną w Instytucie Polskim w Wiedniu. Podczas wspólnych sesji w Instytucie na nowo odkrywałam i uczyłam się idiomu gitary elektrycznej, jak powiedział Samuel, „poprzez jego ręce”. Z kolei ja ze swojej strony do naszych sesji studyjnych wniosłam zainteresowanie strukturami polifonicznymi oraz wstępny koncept utworu, w którym każdy z „głosów” byłby definiowany przez specyficzny i unikalny rodzaj materiału dźwiękowego. Następnie w fazie pracy samodzielnej w moim domowym studio na etapie prac pre-kompozycyjnych zdecydowałam, że najodpowiedniejsza dla tej kompozycji będzie forma polifonicznej fantazji, w której głosy uczestniczyłyby w debacie na temat różnorodności piękna.
f* for music
Drugim utworem w programie koncertu jest wspomniany wyżej duet na gitarę elektryczną i wiolonczelę f* for music, który skomponowałam w 2012 roku dla gitarzysty Steffena Ahrensa i wiolonczelisty Niklasa Seidla (duo leise dröhnung), a który następnie w latach 2024/2025 zrewidowałam we współpracy z gitarzystą Samuelem Toro Pérezem, wiolonczelistą Leo Morello i redaktorką nutową Polskiego Wydawnictwa Muzycznego panią Moniką Korus.
Utwór ten napisałam takt po takcie od początku do końca podążając za wewnętrznym słyszeniem przepływu fantazyjnych kształtów muzycznych. Chociaż partytura jest zapisem tego co usłyszałam w czysto muzycznej wyobraźni — zapisałam tylko to, co wyobraziłam sobie za pomocą słuchu wewnętrznego — to moje wyobrażenia słuchowe były możliwe dzięki uprzedniemu zebraniu materiału dźwiękowego podczas sesji improwizacyjnych z instrumentami. Na wiolonczeli grałam sama. W przypadku gitary elektrycznej celem zebrania materiału dźwiękowego współpracowałam ze Steffenem Ahrensem. Charakterystyczną estetykę muzycznego słownictwa kompozycji f* for music uzyskałam poprzez zastosowanie metod kompozytorskich opartych na połączeniu konwencjonalnej instrumentacji z kształtowaniem gestualnym. f* for music nie jest jednak pierwszą kompozycją napisaną taką łączoną metodą. Pomysły na skorelowanie konwencjonalnych fundamentów muzycznych, takich jak rytm, harmonia, tempo, z parametrami gestualnymi, takimi jak energia, kształt, prędkość, nacisk, pojawiły się kilka lat wcześniej przy pracy nad trzema kompozycjami: per ._o (2007), körperwelten (2008) oraz ¿I? study of who, where, when (2008).
Nad tytułem duetu pracowałam w podobny jak nad materiałem muzycznym: zredukowałam materiał werbalny do prostych cząstek językowych, których znaczenie bazuje na etymologii i połączyłam ze znaczeniem zarysowanym w warstwie wizualnej. Pierwsza cząstka tytułu, litera „f”, ze względu na skład utworu może kojarzyć się z otworami rezonansowymi wiolonczeli, tak zwanymi „efami“. Z kolei myśląc o formie utworu opartej o improwizację, „f” można oznaczać skrót słowa fantazja. W niemieckojęzycznym obszarze językowym litera „f” w połączeniu z symbolem gwiazdki może ewokować słowo „Frau“ (kobieta), lub generalnie formę żeńską ponieważ we współczesnym języku niemieckim gwiazdka służy do tworzenia żeńskich form, na przykład „Komponist*innen”. Symbol asteriska za względu na kształt przypominający gwiazdę może z jednej strony otwierać znaczenie na przykład na astronomię. Z kolei biorąc pod uwagę zwyczajowe zastępowanie wybranych liter gwiazdką w niecenzuralnych wyrazach, asterisk może przywołać w wyobraźni czytelnika wyraz niecenzuralnego typu. Osobom zaznajomionym z językami programowania komputerowego asterisk może skojarzyć się z symbolem przywoływania danych, gdzie gwiazdka może przywołać cokolwiek. Pomysłów na sposoby interpretacji tego tytułu można znaleźć jeszcze wiele. Moim zamiarem było stworzenie zagadki, zabawnej wieloznaczności, która pobudza wyobraźnię słuchacza.
kanon
Tytuł nowej kompozycji na gitarę elektryczną i wiolonczelę — kanon — w ogólnym kontekście muzycznym wskazuje na kontrapunktyczną technikę kompozytorską, która tworzy warstwową, przeplatającą się fakturę. W odniesieniu do tematu programu koncertu — piękna — kanon odnosi się do skodyfikowanego kryterium proporcji lub zestawu innych zasad, które decydują o tym, czy dzieło sztuki może być postrzegane jako harmonijne.
figury i emocje
Dlaczego skomponowałem ten utwór? Wszystko co odnosi się do kompozycji figury i emocjezaczęło się, gdy po raz pierwszy spotkałam Martę Piórkowską. A było to latem 2024 roku w warszawskim Hashtag Lab podczas próby przed koncertem w ramach festiwalu AżTak, gdzie następnego dnia Marta wraz z Wojciechem Błażejczykiem wykonała mój utwór körperwelten. Bardzo podobała mi się interpretacja tego utworu przez Martę. Moje wrażenie było takie, że zagrała go z delikatnością i odwagą. Wniosła do tego utworu szerokie spektrum barw i wykonała wszystkie partie, które moim zdaniem są bardzo trudne technicznie, w absolutnie lekkim stylu. Tego dnia mieliśmy również czas na rozmowy o cielesności (która była przewodnim tematem festiwalu), estetyce dźwięku i produkcji dźwięku, technikach instrumentalnych. Rozmawiałyśmy również o notacji tabulaturowej zastosowanej w tym utworze. Marta zasugerowała, żebym transkrybowała go za pomocą bardziej konwencjonalnej notacji muzycznej. Kiedy wróciłem z Warszawy do Offenbachu nad Menem, podjąłem się tego zadania. Jednak w trakcie próby transkrypcji zrozumiałem, że nie da się tego utworu przepisać bez utraty jego prawdziwej tożsamości. I tak próba transkrypcji stała się po prostu szkicem nowego utworu. To wszystko skłoniło mnie do rozważenia możliwości przyszłej współpracy i napisania nowego utworu specjalnie dla Marty. Kiedy opracowywałem koncepcję projektu Pięknienia, zapytałam Martę, czy byłaby zainteresowana współpracą przy nowym utworze, który napisałabym specjalnie dla niej z tej okazji. I tak zacząłem pisać figury i emocje. W związku z powyższym, nowy utwór na skrzypce solo stworzyłem jako muzyczną odpowiedź na körperwelten z 2008 roku. To, co łączy oba utwory, to emocje. W przypadku körperwelten emocje są reprezentowane przez rytmiczne zmiany tętna w warstwie projekcji audio, a następnie transkrybowane na partię instrumentalną. W przypadku figur i emocji moje badania artystyczne skupiały się na wybranych historycznych figurach retorycznych.
wariacje na temat Forsythe’a
Wariacje na temat Forsythe’a (2025) na wiolonczelę solo, które skomponowałem dla Leo Morello latem 2025 roku, to utwór inspirowany kilkoma źródłami. Są nimi: balet Williama Forsythe’a in the Middle Somewhat Elevated, sposób gry na wiolonczeli Lea Morella będący niesamowitym połączeniem intensywności, precyzji i elegancji, rozmowa na temat współczesnych technik gry na wiolonczeli w kontekście budowy tego instrumentu z lutnikiem Ferdinandem Seidl w Kronberg Academy, oraz piękne wykonanie II koncertu wiolonczelowego Thierry’ego Escaicha przez Gauthiera Capuçona w Alte Oper. Po tych doświadczeniach po prostu zaczęłem słyszeć w wyobraźni muzyczne kontury utworu na wiolonczelę solo. Następnie zapytałem Leo, czy chciałby otrzymać ode mnie utwór. Odpowiedział, że tak. I tak zacząłem komponować. Chociaż od początku słyszałem ten utwór w mojej muzycznej wyobraźni, to czułam, że nie rozpoznaję jeszcze, co jego zalążkiem, jego główną ideą. Szkicowanie utworu było trudnym zadaniem ze względu na różnorodność źródeł inspiracji: nie byłam pewna, jak połączyć je wszystkie, nie tracąc z jednej strony czegoś ważnego, a z drugiej nie przeładowując koncepcji i nie tracąc klarowności. W dzienniku kompozycji zapisałam krótkie uwagi na temat każdego źródła inspiracji i postanowiłam przyjrzeć się bliżej każdemu z elementów po kolei. Po wykonaniu tej pracy moim głównym zamysłem było przemyślenie formy muzycznej tematu z wariacjami i skonstruowanie tematu na podstawie sekwencji choreograficznej złożonej pozycji wiolonczelowych, ich rozszerzeń i przesunięć.
körperwelten
Ostatnia kompozycja w programie koncertu to körperwelten (2008/rev.2024–2025) na amplifikowany instrument smyczkowy. körperwelten to studium światów ciała w ich wymiarze żywotności: badaniem układu krążenia żywego ludzkiego ciała, analizą akustycznego korpusu smyczkowego instrumentu strunowego ożywionego przez performatywną interakcję człowieka, dociekaniem funkcji interpretacji kompozycyjnej przestrzeni akustycznej realizowanej poprzez wzmocnienie podczas występu na żywo oraz studium tego, jak te elementy łączą się i stają się jednym. Struktura warstwy instrumentalnej kompozycji została zainspirowana medycznym palpacyjnym badaniem mojego układu sercowo-naczyniowego. Warstwy audio i wideo składają się wyłącznie z materiałów nagranych podczas badania ultrasonograficznego mojego serca. Punktem wyjścia mojej pracy było połączenie następujących okoliczności. Pierwszą z nich było pojawienie się myśli na temat zjawiska ruchu, a dokładniej wrażenie zadziwienia faktem, że człowiek jest zdolny do ruchu, co wówczas interpretowałem jako oznakę żywotności. Następnie skupiłam się na wewnętrznych impulsach ciała, które odczuwałam, dotykając klatki piersiowej otwartą dłonią i wyczuwając bicie serca. Ostatnim czynnikiem było stworzenie w mojej wyobraźni logicznego modelu przedstawiającego proces rozprzestrzeniania się wewnętrznej energii ciała, materializującej się w postaci rytmu pulsu krwi, w przestrzeni akustycznej poprzez ruchy rąk wykonujących gesty muzyczne podczas gry na smyczkowym instrumencie strunowym, które uznałam za oznaki życia. To „ponowne odkrycie” najbardziej podstawowego znaku życia skłoniło mnie do refleksji nad ludzkim sercem i ogólnie nad układem krążenia krwi, co razem stało się podstawą koncepcji kompozycji. Na koniec chciałbym wspomnieć, że pamiętam, iż słuchanie i oglądanie po raz pierwszy z całą klarownością dźwięków i obrazów własnego bicia serca i krążenia krwi podczas badania kardiologicznego było dla mnie intensywnym doświadczeniem. Pomyślałam wtedy o sile żywego organizmu przejawiającej się w jego nieustannej pracy i o naturalnej zgodności między moimi emocjami i moją wewnętrzną pulsacją. Ta myśl i uczucie towarzyszyły mi w umyśle i sercu od początku do końca pracy nad tą kompozycją. Ostatecznie praca nad tą kompozycją doprowadziła mnie to do refleksji, że tworzenie muzyki oznacza dla mnie zainteresowanie podstawami życia i samym życiem.