Przejdź do treści

Ad Libitum

12.09 PT 19:00

Waż­ny wątek tego­rocz­nej, jubi­le­uszo­wej edy­cji festi­wa­lu Ad Libi­tum sta­no­wią róż­ne for­my obec­no­ści – dźwię­ku, muzy­ków, pamię­ci, historii.

Jed­na z tych form wią­że się z obec­no­ścią poprzez sygnał radio­wy. Pod­czas dru­gie­go dnia tego­rocz­nej edy­cji, 12 wrze­śnia, w gościn­nych pro­gach Hash­tag Lab festi­wal Ad Libi­tum będzie oscy­lo­wał na pogra­ni­czu impro­wi­za­cji i sztu­ki radia. Wie­czór otwo­rzy Radio Noise Duo – Tomasz Misiak i Mar­cin Olej­ni­czak – ze spe­cjal­nym udzia­łem Artu­ra Rumiń­skie­go. Gita­rzy­sta zna­ny cho­ciaż­by z Furii i Thaw od paru lat kon­se­kwent­nie eks­plo­ru­je rów­nież solo­wo pogra­ni­cza muzy­ki eks­pe­ry­men­tal­nej i impro­wi­zo­wa­nej. Tym razem zagra z wszech­stron­nym duetem teo­re­ty­ków i arty­stów dźwię­ko­wych Radio Noise Duo, któ­ry od lat odkry­wa roz­ma­ite obli­cza sztu­ki radia, zapusz­cza­jąc się chęt­nie na para­nor­mal­ne obrze­ża radiokultury.

Misiak i Olej­ni­czak pro­wa­dzą od lat zna­ko­mi­ty label Anten­na Non Gra­ta. Jed­ną z pozy­cji jego kata­lo­gu jest album duetu, któ­ry zamknie piąt­ko­wy wie­czór na ul. Bar­skiej – Tonic Tra­in (Knut Aufer­man i Sarah Washing­ton). To jed­ne z naj­waż­niej­szych posta­ci współ­cze­sne­go radio­ar­tu – nie­stru­dze­ni pro­pa­ga­to­rzy radia spo­łecz­no­ścio­we­go (z ich wła­snym Mobi­le Radio na cze­le), eks­pe­ry­men­tów z prze­sy­ła­niem i mody­fi­ka­cja­mi sygna­łu radio­we­go, micro­ca­stin­giem oraz nowy­mi for­ma­mi radio­wy­mi. Jako Tonic Tra­in na kon­cer­tach od lat rede­fi­niu­ją rela­cję mię­dzy radio­ar­tem, impro­wi­za­cją, fiel­dre­cor­din­giem i muzy­ką elektroniczną.

A pomię­dzy… solo­wy występ jed­nej z gwiazd tego­rocz­ne­go festi­wa­lu. To Lê Quan Ninh (ur. 1961) – fran­cu­ski per­ku­si­sta o wiet­nam­skich korze­niach. W wie­ku 5 lat roz­po­czął naukę gry na for­te­pia­nie, ale jako nasto­la­tek zwró­cił się ku per­ku­sji. W wie­ku 16 lat wstą­pił do Kon­ser­wa­to­rium Naro­do­we­go w Wer­sa­lu. W tym cza­sie odkrył free jazz. W latach 80. współ­pra­co­wał z Dau­ni­kiem Lazro, Miche­lem Done­dą, Pete­rem Kowal­dem czy But­chem Mor­ri­sem. Z rów­nym powo­dze­niem wyko­nu­je muzy­kę impro­wi­zo­wa­ną i współ­cze­sne kompozycje.

Wystąpią:

Radio Noise Duo [Tomasz Misiak i Mar­cin Olej­ni­czak] radio­od­bior­ni­ki, sygnał radio­wy, elek­tro­ni­ka
Artur Rumiń­ski gita­ra

Lê Quan Ninh instru­men­ty per­ku­syj­ne solo

Tonic Tra­in [Knut Aufer­mann i Sarah Washing­ton] sygnał radio­wy, radio art, elektronika

Realizacja:

kura­tor 1 i 3 setu [Radio Noise Duo; Tonic Tra­in]: Anto­ni Mich­nik
kura­to­rzy 2 setu: Janusz Jabłoń­ski i Tomasz Gre­gor­czyk
pro­duk­cja: Kin­ga Majew­ska
iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Darek Komo­rek
reży­se­ria dźwię­ku: Kosma Stan­de­ra 
orga­ni­za­cja: Fun­da­cja Pol­skiej Rady Muzycz­nej, Joan­na Grot­kow­ska
współ­or­ga­ni­za­cja: Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne War­sza­wa.
Patro­nem medial­nym Prze­strze­ni Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab jest POLMIC​.PL.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o artystach:

LÊ QUAN NINH
Uro­dzo­ny w 1961 roku Pary­żu w wiet­nam­sko-fran­cu­skiej rodzi­nie, wybit­ny per­ku­sjo­ni­sta, aktyw­ny zarów­no na polu muzy­ki współ­cze­snej, jak i swo­bod­nej impro­wi­za­cji. W latach 80. współ­pra­co­wał z Pete­rem Kowal­dem w zespo­le Glo­bal Vil­la­ge (impro­wi­za­to­rzy z róż­nych tra­dy­cji kul­tu­ro­wych – Sain­kho Namt­chy­lak, Zeena Par­kins, India Cooke), wystę­po­wał tak­że w zespo­łach muzy­ki współ­cze­snej, m.in. Musi­que Vivan­te, Alter­nan­ce, Entre-Temps. Był współ­za­ło­ży­cie­lem zespo­łu per­ku­syj­ne­go Quatu­or Hêlios (1986–2012) oraz kolek­ty­wu La Fli­bu­ste z Tulu­zy, zrze­sza­ją­ce­go impro­wi­za­to­rów z róż­nych dzie­dzin sztu­ki (muzy­ka, taniec, film eks­pe­ry­men­tal­ny i sztu­ka video, per­for­mans). Wystę­pu­je z taki­mi arty­sta­mi jak Isa­bel­le Dutho­it, Michel Done­da czy Frédéric Blondy.

TONIC TRAIN-KNUT AUFERMANN i SARAH WASHINGTON to pomni­ko­we posta­cie współ­cze­sne­go radio art, zaan­ga­żo­wa­ne od lat w roz­wi­ja­nie nie­za­leż­nej sztu­ki radia w dobie prze­cho­dze­nia radia do Inter­ne­tu w XXI wie­ku. Spe­cja­li­zu­ją się w micro castin­gu, wyko­rzy­sta­niu radio­od­bior­ni­ków jako narzę­dzi impro­wi­za­cji oraz róż­no­rod­nych, czę­sto kolek­tyw­nych, grach z nada­wa­niem i stru­mie­nio­wa­niem sygnału.

RADIO NOISE DUO & ARTUR RUMIŃSKI
Wspól­ny, wymy­ślo­ny spe­cjal­nie na potrze­by jubi­le­uszo­wej edy­cji festi­wa­lu występ Radio Noise Duo i gita­rzy­sty Artu­ra Rumiń­skie­go. Tomasz Misiak i Mar­cin Olej­ni­czak two­rzą radio-arto­wy duet Radio Noise Duo od lat, prze­kłu­wa­jąc w prak­ty­kę swo­je doświad­cze­nia w dzie­dzi­nie sound­stu­dies. Wspól­nie zało­ży­li też istot­ną wytwór­nię Anten­na Non Gra­ta, któ­ra w ostat­nich latach sta­ła się waż­nym wydaw­nic­twem dla pol­skiej muzy­ki impro­wi­zo­wa­nej. Na Ad Libi­tum wystą­pią wspól­nie z Artu­rem Rumiń­skim, gita­rzy­stą zwią­za­nym przez lata z kra­kow­ską sce­ną Black Meta­lu (Furia, Gru­zja, Thaw), któ­ry od pew­ne­go cza­su kro­czy wła­sną ścież­ką gita­ro­wej improwizacji.

Bilety

Wstęp wolny

Wkrótce