Koncert na Zmianę Czasu
W październikową noc, kiedy czas zwalnia i symbolicznie przesuwamy się w stronę zimy, zapraszamy do otulającej refleksji nad jego upływem — pędem lub krokiem: godzin, minut, sekund. Do współtworzenia koncertu, którego słuchać będziemy, leżąc na dywanach, poduszkach i pod kocykami, z kubkiem herbaty lub gorącej czekolady w ręku, zaprosiliśmy polskich kompozytorów i kompozytorki.
Pomysł, żeby regulować, kontrolować i precyzyjnie liczyć czas, był ściśle związany z rodzącym się kapitalizmem. Oszczędzanie energii, pieniędzy, skuteczne wykorzystywanie każdej minuty, wydawało się światłym ludziom w XVIII wiecznej Europie i USA najlepszą drogą do przyszłego dobrobytu i szczęścia. W rezultacie, pod koniec XIX wieku (sic!) pojawiły się strefy czasowe, a później, na początku 20. stulecia, pomysły przestawiania zegarków na tzw. czas letni, dzięki którym można dłużej korzystać ze światła słonecznego. W Polsce idea przyjmowała się dość długo, najpierw narzucana przez Cesarstwo austro-węgierskie (1916) i reżim Hitlerowski (1940). Na „stałe” przyjęła się dopiero pod koniec lat 70. Dość krótka jest historia tak zadomowionego zwyczaju…
Przyspieszenie, zagęszczenie, wydajność, racjonalność, oszczędność i rozwój — jeszcze 30–40 lat temu brzmiało to, jak obietnica lepszego jutra. Skutki uboczne widać gołym okiem. Przyglądając się zmieniającym się czasom, katastrofie klimatycznej, lękom, chorobom psychicznym, chcąc nie chcąc zastanawiamy się, czy jest sens pędzić? Dokąd lecimy? Co zyskujemy? Czy konieczny jest ciągły rozwój?
Człowiek zmienia czas, a obok ciągle zmieniają się czasy. I może przed końcem czasów usłyszymy jeszcze coś uważniej? kogoś? siebie?
W programie Koncertu na Zmianę Czasu (czasów?) znajdują się aż dwa prawykonania — utwory zamówione u Aleksandra Kościowa i Andrzeja Karałowa wykorzystują możliwości brzmienia 16-osobowego zespołu wokalnego, w którym każdy głos to oddzielna partia. Inana descending to przestrzenny, zrealizowany w technologii ambisonicznej utwór mieszkającej i działającej w Seattle polskiej kompozytorki Ewy Trębacz. Program dopełnia „instrukcja” uważnego słuchania i pełnej relaksacji autorstwa Mikołaja Laskowskiego.
Serdecznie zapraszamy do uważnego słuchania.
Na koncert warto wziąć ciepłe skarpety i sweterek, na miejscu będą czekać poduszki, kocyki i ciepłe napoje.
Program:
Andrzej Karałow Luminous Gardens**
Mikołaj Laskowski Deep relaxation
Ewa Trębacz Inana Descending
Aleksander Kościów några dagar på flodstranden**
**prawykonanie
Wystąpią:
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Dominik Płociński wiolonczela
Łucja Chyrzyńska* flet
Bartłomiej Sutt* perkusja
*Akademia PRO Hashtag Ensemble
Match Match Ensemble:
Maria Złotek sopran
Adrianna Żołnierczuk-Malec sopran
Konstancja Molewska sopran
Aleksandra Drogosz-Szymańska sopran
Marta Schnura alt
Marzena Lewandowska alt
Ewa Kijewska alt
Małgorzata Bartkowska alt
Marcin Kuciński tenor
Paweł Kowalewski tenor
Andrzej Klepacki tenor
Jakub Prasał tenor
Aleksander Słojewski bas
Michał Malec bas
Tymoteusz Cyrkun bas
Michał Kijewski bas
Lilianna Krych dyrygentka
Julia Kurzydlak dyrygentka
Wojciech Błażejczyk reżyseria dźwięku
Realizacja:
produkcja: Marta Piórkowska
koncepcja programowa: Lilianna Krych, Wojciech Błażejczyk
tekst: Lilianna Krych
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL.