f. i. m. m. Karałow / Lebik
f.i.m.m. to inicjatywa Marty Grzywacz. Cykl koncertów, podczas których zaproszony improwizator tworzy muzykę spontanicznie, bez wcześniejszych szkiców czy przygotowań wespół z wybranym przez siebie muzycznym kompanem.
Założeniem programowym cyklu jest podkreślenie eteryczności muzyki jako takiej. Dlatego też improwizowane dzieło, które pojawia się podczas koncertów, nie jest w żaden sposób rejestrowane, dzięki czemu pozostaje dosłownie niepowtarzalne. Być może ta realna unikatowość zdarzenia naznaczy sposób, w jaki będziemy takiej jednokrotnej muzyki słuchać.
Wystąpią
Gerard Lebik
Andrzej Karałow
Artyści
Gerard Lebik
Gerard Lebik to artysta dźwiękowy, improwizator, kompozytor, saksofonista i kurator aktywny na polu muzyki eksperymentalnej, improwizowanej oraz intermedialnej. Jest twórcą festiwalu Sanatorium Dźwięku w Sokołowsku. Jego kompozycje, złożone z fal sinusoidalnych, repetytywnych niskich częstotliwości oraz oscylujących wibracji, balansują między minimalizmem a redukcjonizmem.
Jako wykonawca eksploruje takie gatunki, jaklive electronics i improwizacja elektroakustyczna, łącząc saksofony, elektronikę i obiekty dźwiękowe.
Jego instalacje oraz prace dźwiękowe eksplorują takie fenomeny jak psychoakustyka, zaburzenia percepcji czasu oraz relacje między dźwiękiem a architekturą, wykorzystując biały szum, fale proste, sprzężenie zwrotne oraz dźwięk ambisoniczny, tworząc immersyjne doświadczenia, redefiniujące granice percepcji dźwięku.
Występował: TPAM (Yokohama, JP), Rewire (Haga, NL), CTM (Berlin, DE), Fiber Festival (Amsterdam, NL), TodaysArt Festival (Haga, NL), MONOM (Berlin, DE), Biennale (Zagrzeb, HU), Tokyo Jazz (Tokyo, JP), Umbrella (Chicago, US), Experimental Intermedia (Nowy Jork, USA), Bienalle Wro (Wrocław, PL), SuperDeluxe (Tokio, JP), Fylkingen (Sztokholm, SE).
Współpracował z: Keith Rowe, Phil Minton, Ryoko Akama, Burkhard Beins, Paul Lovens, David Maranha, Peter Rehberg, Jérôme Noetinger, Zbigniew Karkowski, Kasper T. Toeplitz, Noid, Lucio Capece, Kazuhisa Uchihashi, Aleksandra Słyż, Judith Hamann i wieluinnych.
Andrzej Karałow
Kompozytor, pianista, improwizator, pedagog. Doktor sztuk muzycznych. Od 2016 roku wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki (od 2020 r. na stanowisku adiunkta). Jest absolwentem tej uczelni w klasie kompozycji prof. Stanisława Moryto oraz fortepianu prof. Bronisławy Kawalli.
W sezonie artystycznym 2018/19 został objęty programem mentorskim LPO Young Composers Programme, w ramach którego prawykonana została jego kompozycja przez London Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Sir Jamesa MacMillana w Southbank Centre w Londynie. Jego utwory wykonywane były w kraju i za granicą na koncertach oraz festiwalach w USA, Japonii, Kanadzie, Anglii, Hiszpanii, Niemczech, Meksyku, Bułgarii, Francji, Estonii, Królewcu, w Australii, we Włoszech i na Węgrzech. W 2023 roku był jednym z wykładowców kursu kompozytorskiego podczas Takefu International Music Festival w Japonii.
Laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Paryżu, Atenach, Warszawie. Jest również laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, np.: w Katowicach, Warszawie, Poznaniu, Miskolcu (Węgry).
Związki obrazu z dźwiękiem, to, jak na różne sposoby może manifestować się w nich myśl artystyczna, stanowią jedno z jego głównych zainteresowań twórczych. Jego poszukiwania artystyczne znajdują więc też ekspresję w działaniach z zakresu sztuk wizualnych, na przykład fotografii, w których stara się kształcić, rozwijając umiejętności pod okiem profesjonalistów.
W swoim dorobku ma 10 albumów monograficznych, kameralnych i improwizowanych. Wśród nich znajdują się między innymi wydawnictwa: There are some nebulae no eye can dispel (album monograficzny, Chopin University Press), metaopera De invitatione mortis (Chopin University Press) do libretta Macieja Papierskiego, Life & Beyond (DUX, duet z Małgorzatą Wasiucionek-Poterą) – wszystkie trzy nominowane były do fonograficznej nagrody Fryderyk. Ponadto jego utwory i interpretacje wydane zostały na kilkudziesięciu albumach przez wytwórnie takie, jak Ablaze Records (Australia-USA), DUX, Requiem Records, Chopin University Press czy Kroniki Warszawskiej Jesieni.
Współpracował m.in. z London Philharmonic Orchestra, Orkiestrą Filharmonii Narodowej, NOSPRem, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Sinfonią Varsovią i z takimi dyrygentami jak: Sir James MacMillan, Bassem Akiki, Szymon Bywalec, Michał Klauza, José Maria Florêncio, Ewa Strusińska, Jakub Chrenowicz.
Swój warsztat pianistyczny, kompozytorski i improwizatorski kształcił na kursach mistrzowskich między innymi w Oxfordzie, Barcelonie, Montrealu, Walencji, Bergen, Imoli, Lipsku czy Dusznikach-Zdroju pod kierunkiem takich mistrzów jak: Beat Furrer, Joëlle Léandre, Dieter Ammann, Zygmunt Krauze, Stefano Gervasoni, Mikhail Vosskresensky, Boris Petrushansky, Arie Vardi, Gary Graffman.
Jest stypendystą Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Stowarzyszenia Pro Polonia (dwukrotnie) oraz macierzystej uczelni. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a 2015 roku prestiżowe stypendium „Młoda Polska”.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.