
Encore

„Encore” to choreograficzny spektakl o miłości z wykonywaną na żywo muzyką Lucii Długoszewski – amerykańskiej kompozytorki, uczennicy Johna Cage’a i Edgara Varèse, choreografki i wynalazczyni.
„Encore” to spektakl choreograficzny o miłości z muzyką Lucii Długoszewski wykonywaną na żywo. Czym jest miłość? Miłość jest możliwością asystowania przy narodzinach świata. Jest wszechobecna. To kosmiczna, czysta siła, chemiczna grawitacja dzięki, której istnieje życie. Jest jedną z najsilniejszych motywacji. W miłości podmiot usiłuje dotknąć „bytu drugiego” – dąży do całkowitego zespolenia. Przekracza siebie samego, przekracza narcyzm, ale nigdy nie dotrze do celu. W miłości podmioty będą zawsze przeżywać różnicę i podejmować nieustające próby połączenia na poziomie metafizycznym.
“Spektakl „Encore” jest moim powrotem do sztuki kontemplacyjnej, metafizycznej. Moja refleksja zwraca się w kierunku miłości. Przyglądam się jej u podstaw, jako pierwotnej, czystej twórczej sile. Motywacje do działania mamy różne, jednakże to właśnie miłość wydaje mi się tą najbardziej budującą” – mówi Liwia Bargieł.
Spektakl od lat 16.
Wystąpią
Liwia Bargieł-Kiełbowicz taniec
Stanisław Bulder taniec
Zofia Dutkiewicz flet
Martyna Kułakowska fortepian
Olga Przybył perkusja
Realizacja
Choreografia: Liwia Bargieł-Kiełbowicz
Muzyka: Lucia Długoszewski
Opieka muzyczna: Lilianna Krych, Ania Karpowicz
Scenografia: Bartłomiej Kiełbowicz
Kostiumy: Karolina Bramowicz
Koordynacja produkcji: Zofia Zajkowska
Producent: Stowarzyszenie Supermarket Artystyczny
Współproducent: Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab
Artyści
Lucia Długoszewski (1925–2000)
Córka polskich imigrantów, niedoszła studentka medycyny, która rzuciła wszystko, by rozwijać swoje artystyczne pasje. Studentka Edgara Varèse’a stała się jedną z najciekawszych i najbardziej zapomnianych kompozytorek szkoły nowojorskiej. Aspektem, na który najczęściej zwraca się uwagę w twórczości Długoszewski, jest brzmienie. Jej wrażliwości na dźwięk dowodzą już jej wczesne utwory, jak „Moving Space Theater Piece for Everyday Sounds”, który – zgodnie z nazwą – wykorzystywał brzmienia przedmiotów codziennego użytku. W partyturach Długoszewski zwraca uwagę cyzelowanie najdrobniejszych detali brzmieniowych. Rodzaj artykulacji i dynamiki potrafi zmieniać się co miarę, zwłaszcza w partii perkusji. Kompozytorka nakłada na siebie plany instrumentalne o różnej dynamice, tworząc unikatowe mikstury brzmieniowe. Tak duża zmienność, przy operowaniu silnymi kontrastami, może prowadzić do fragmentaryzacji utworu, jednak wspomniana już wcześniej pulsacyjność tej muzyki zapewnia odczucie continuum.
W 2020 roku warszawska kooperatywa muzyczna Hashtag Ensemble, twórcy Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab, wydała monograficzny album z muzyką Lucii Długoszewski „Openings of the Eye” (wyd. DUX).
Liwia Bargieł-Kiełbowicz
Absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Trinity Laban w Londynie. Doktor sztuki w dziedzinie Sztuk Teatralnych. Wykładowczyni na Akademii Teatralnej A. Zelwerowicza w Warszawie.
Jako tancerka wystąpiła min. w spektaklach Carolin Finn, Guilherme Bothelo, Macieja Kuźmińskiego, Hygina Delimata, Mikołaja Mikołajczyka, Tomka Ciesielskiego, Uli Sickle, Elwiry Piorun, Waldemara Raźniaka.
Jest autorką choreografii do spektakli teatralnych Joanna Szalona. Królowa, Tragedia Jana X (reż. W. Raźniak), Opowiadanie Brazylijskie (reż. M. Hycnar), Demon Teatru, czyli mniejsza o to (reż. A. Domalik), Wiedźmin (reż. W. Kościelniak).
Reżyserka spektakli teatralnych: Iluminacje, Witzelsucht, Szron/Frost, Body Bank oraz wspólautorka (razem z Lilianna Krych) performatywnej interpretacji Treatise Corneliusa Cardew (zamowienie Warszawskiej Jesieni 2016). Od 2015 roku współpracuje z artystką wizualną Martą Jarnuszkiewicz, z którą stworzyła prace Nullpunkt, Pozycja początkowa – wertykalna, Tachypnoe, Projekt Anaberg. Od 2020 roku pracuje z artystą wizualnym Bartłomiejem Kiełbowiczem. Razem stworzyli cykl prac video Pandemobook, oraz performens Stretching. Od 2021 roku współpracuje z zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble.
https://www.liwiabargiel.com
Stanisław Bulder
Studiował na kierunku taniec współczesny w Opus Ballet we Florencji. Wykształcenie wyższe zdobył na warszawskiej Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Pracował z takimi choreografami i choreografkami jak Didier Théron, Gustavo Oliveira, Anna Piotrowska, Jakub Lewandowski, Marta Ziółek, Elwira Piorun, Ferenc Fehér, Kaya Kołodziejczyk, Anna Näsström. Od 2018 roku współpracuje z warszawskim Teatrem Tańca Zawirowania w którym tańczył w ponad 10 produkcjach. Aktualnie można go także zobaczyć w spektaklach „Resurrection” i „Les Gonfles” zespołu Compagnie Didier Théron, spektaklach Artura Grabarczyka „de light” i „Niesamowicie blisko” a także w spektaklu Teatru Rozbark „Policzalni”. W produkcji, stworzonej dla Teatru Studio „Oda do Radości” w reżyserii Wojtka Ziemilskiego, pełnił funkcję asystenta reżysera a także konsultanta choreograficznego. Kształci się i rozwija swoje zainteresowania dramaturgią teatralną i teatru tańca a także możliwościami emancypacyjnej sztuki działającej na rzecz zwierząt.
Spektakl „Encore” zrealizowany został dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawy.
Patronem medialnym jest artdone.pl.
Wsparcie medialne: taniecpolska.pl.