
Cantus Ensemble: New music, new friends

W roku 2025 w Hashtag Ensemble szczególnie przyglądamy się temu co dzieje się poza granicami Polski. Zapraszamy do współpracy zespoły, które tak jak my eksperymentują, współpracują z kompozytorami, szukają nowej roli i kontekstów muzyki współczesnej.
W październiku współpracujemy z chorwackim Cantus Ensemble – starszym kolegą w muzyce nowej. Ten istniejący od ponad 20 lat zespół rezyduje w Zagrzebiu, gdzie 13 października na otwarcie sezonu gra Hashtag Ensemble, a 5 dni później to Cantus Ensemble zabrzmi na warszawskiej ochocie, prezentując zróżnicowany chorwacki program. Oba zespoły połączy nowa kompozycja Żanety Rydzewskiej – Top Five.
***
In 2025, Hashtag Ensemble is turning its focus to what is happening beyond Poland’s borders. We are inviting ensembles that, like us, experiment, collaborate with composers, and seek new roles and contexts for contemporary music.
In October, we are joining forces with the Croatian Cantus Ensemble – an older colleague in new music. For over 20 years, this ensemble has been based in Zagreb, where on October 13 Hashtag Ensemble will open the season, followed five days later by Cantus Ensemble performing in Warsaw’s Ochota district with a varied Croatian program. The two groups will be brought together by a new work from Żaneta Rydzewska – Top Five.
Program:
Ivan Josip Skender Five Sketches for Three
Dubravko Palanović nowy utwór*
Ante Knešaurek On a Moment of Loneliness
Żaneta Rydzewska Top Five* (with Hashtag Ensemble)
Sanda Majurec I ritorni
Berislav Šipuš Dick Tracy and the Most Peculiar Case of All – Falling in Love
*prawykonanie
Wystąpią:
Cantus Ensemble
Teo Devčić skrzypce / violin
Tvrtko Pavlin altówka / viola
Jasen Chelfi wiolonczela / cello
Ana Batinica flety / flutes
Iva Ledenko obój / oboe
Danijel Martinović klarnet / clarinet
Srebrenka Poljak fortepian / piano
Fran Krsto Šercer perkusja / percussion
Berislav Šipuš dyrygent / conductor
Hashtag Ensemble
(w utworze Top Five)
Paweł Janas akordeon / accordion
Marta Piórkowska skrzypce / violin
Aleksandra Demowska-Madejska altówka / viola
Dominik Płociński wiolonczela / cello
Mateusz Loska kontrabas / double bass
Realizacja / Realisation:
koncepcja programowa / programming: Cantus Ensemble
produkcja / production: Lilianna Krych
identyfikacja wizualna / graphics: Aleksandra Ołdak
reżyseria dźwięku / sound engineer : Kosma Standera
współorganizacja / co organisation: Cantus Ensemble
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL., Gazeta Wyborcza i Dwójka Polskie Radio.
Projekt wsparty przez Croatian Composers’ Society i Ministerstwo Kultury Republiki Chorwacji.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o artystach / To read more about artists:
Cantus Ensemble
Przez blisko dwie dekady istnienia zespołu zmieniali się soliści i dyrygenci, miejsca koncertów, festiwale, kontynenty, a także kompozytorzy, partytury i koncepcje. Nie zmieniła się jednak jego programowa oś – muzyka drugiej połowy XX i początku XXI wieku.
Środowisko, z którego wyrosło Muzyczne Biennale w Zagrzebiu (MBZ) – stanowiące programowe i ideowe centrum zespołu – nigdy wcześniej poważnie nie rozważało powołania instytucjonalnej grupy, która mogłaby wspierać i rozwijać jego niekonwencjonalny, czasem wręcz awangardowy puls także poza festiwalem. W latach 80. w muzycznym bogactwie tamtych czasów wystarczało, że dźwięki współczesności rozbrzmiewały raz na dwa lata. W okresie wojny i tuż po niej brakowało ku temu sprzyjających warunków.
Przełom nastąpił w 2001 roku. Zbliżało się kolejne Biennale z gotowym repertuarem, a Zagrzeb dysponował zarówno doświadczonymi, jak i młodymi muzykami. Z myślą o tym wydarzeniu powołano tymczasowy zespół rezydencki. Okazał się jednak tak znakomity, że festiwalowa iskra rozpaliła ogień – i zespół szybko zyskał trwałość oraz stabilność. Przestał być „tymczasowy”, a wkrótce przyjął nazwę Cantus (z łac. „śpiew”). Tak narodziła się jego misja.
Jak ujął to Trpimir Matasović (2009): „nie chodziło im o to, by sama prezentacja muzyki awangardowej była celem – stanowiła ona jedynie fundament, na którym buduje się interpretację.”
Berislav Šipuš (ur. 1958, Zagrzeb) kieruje Cantus Ensemble od momentu jego powstania w 2001 roku.
Studiował historię sztuki na Wydziale Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu w Zagrzebiu oraz kompozycję w Akademii Muzycznej w Zagrzebiu (dyplom w 1987 r., klasa Stanka Horvata). Edukację kontynuował u Gilberta Bosco w Udine oraz u François-Bernarda Mâche’a i Iannisa Xenakisa w paryskim studiu elektronicznym UPIC. Doskonalił dyrygenturę pod kierunkiem Vladimira Kranjčevicia, Željka Brkanovicia, Krešimira Šipuša oraz Milana Horvata w Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Grazu.
Pracował jako repetytor-pianista Baletu Teatru Narodowego w Zagrzebiu, nauczyciel teorii muzyki w szkole muzycznej Elly Bašić w Zagrzebiu, repetytor Baletu Bermudzkiego oraz producent w sali koncertowej Vatroslav Lisinski. W latach 2001–2005 był dyrektorem Filharmonii Zagrzebskiej.
Był producentem, a w latach 1997–2011 także dyrektorem artystycznym Muzycznego Biennale w Zagrzebiu.
Mieszkał w Mediolanie, współpracując z Teatro alla Scala jako repetytor-pianista Baletu i Opery, asystent dyrygentów w Operze oraz dyrygent orkiestrowy w produkcjach baletowych.
Obecnie jest profesorem zwyczajnym w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Zagrzebiu, a od 2019 roku pełni funkcję kierownika tej katedry.
Za swoją twórczość kompozytorską otrzymał wiele nagród krajowych i międzynarodowych, m.in. Nagrodę Siedmiu Sekretarzy SKOJ, Nagrodę im. Josipa Štolcera Slavenskiego przyznawaną przez dziennik Vjesnik, a w 2004 roku tytuł Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres nadany przez Ministerstwo Kultury Republiki Francuskiej.
Od grudnia 2011 roku był wiceministrem kultury, a od kwietnia 2015 do stycznia 2016 – ministrem kultury Republiki Chorwacji.
Noty programowe
Sanda Majurec: I ritorni
Utwór I ritorni na flet, klarnet, skrzypce, fortepian i wiolonczelę powstał w 2013 roku. Formalnie opiera się na zasadzie formy ritornelu – zarówno w skali całego cyklu, w relacjach między częściami, jak i wewnątrz każdego z pięciu ogniw, zbudowanych właśnie jako ritornela.
Prawykonanie odbyło się w 2014 roku w wykonaniu zespołu Glazbene staze. W 2016 roku kompozycja została zaprezentowana na Glazbena Tribina w Opatiji (w wykonaniu mdi ensemble) oraz na Uniwersytecie Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu w ramach Festiwalu Muzyki Chorwackiej w Wiedniu i projektu Women Composers from Slovenia, Croatia, Macedonia, and Serbia (2016).
Utwór wykonywały również zespoły Quasars Ensemble i Cantus Ensemble, m.in. w Zagrzebiu, Wiedniu i Kolonii.
Ante Knešaurek: On a Moment of Loneliness
Każdy, kto tworzy, myślę, że doświadczył samotności – tego momentu, który pogłębia czas i bezlitośnie rozszerza jego granice. Przez chwilę czyni nas ona bezradnymi.
Krok w stronę wyjścia z labiryntu samotności i odwaga, by się z nią zmierzyć, to choćby pierwszy krok w stronę „nowego”.
Ivan Josip Skender: Five Sketches for Three
Utwór Five Sketches powstał w 2015 roku na zamówienie moich wieloletnich współpracowniczek – sióstr Zity i Nadii Varga – i został napisany na trio fortepianowe (fortepian, klarnet, wiolonczela).
Z czasem kompozycja była wykonywana w różnych wersjach, także w opracowaniu na fortepian, klarnet i altówkę.
Składa się z pięciu części o zróżnicowanym charakterze i długości, które wykonawcy mogą zestawiać w dowolnej kolejności – zależnie od nastroju, jaki chcą stworzyć, lub po prostu według własnych preferencji.
Berislav Šipuš: Dick Tracy and the Most Peculiar Case of All – Falling in Love
Utwór Dick Tracy and the Most Peculiar Case of All – Falling in Love na siedmiu wykonawców stanowi piątą część cyklu Dick Tracy….
Podobnie jak cykl Tan Hetti (z którego trzy utwory są już ukończone – Tin Hatti i Ten Hotti – a kolejne czekają na dopisanie), projekt ten bada kwestie kameralnego brzmienia, jego koloru i formy, a także wykorzystuje doświadczenia teatru muzycznego, próbując jednocześnie zachować elementy muzyki absolutnej.
Utwór Dick Tracy for solo piano, dedykowany mojemu nauczycielowi Stankowi Horvatowi, to cykl bardziej intymny, bo dotyczy osobistych problemów głównego bohatera i jego klientów – odkrywanych stopniowo, jak splątany kłębek zagadek.
Dotychczas Dick Tracy rozwiązywał sprawę Pretty Pieta z pomocą klarnetu basowego, potem The Ballad of Sad Men na flet, następnie The Case of the Mysterious Glaxo Blue na dwa fortepiany – aż dociera do „najdziwniejszej ze spraw”, w której sam staje się bohaterem historii nie tylko kryminalnej, ale i miłosnej.
Siedmiu muzyków, w siedmiu krótkich odsłonach, poszukuje tu odpowiedzi na to pytanie. Spotykają człowieka-ptaka, biegającego detektywa, anonimowy głos klarnetu, a także kwartet smyczkowy w układzie inspirowanym Kwartetem na koniec czasu Messiaena – subtelny ukłon w jego stronę.
W finale kompozycja powraca do cytatu z utworu Sonnant mojego mistrza Stanka Horvata – i cichnie w wysokich, niemal ulotnych pizzicatach altówki.
(Berislav Šipuš)
Cantus Bio:
During almost 20 years of their existence, soloists, conductors, concert halls, festivals, continents, composers, scores and concepts changed but not their spiritual platform – the recent 20th and the current 21st-century music. The milieu from which the Music Biennale Zagreb (MBZ) – as the Ensemble’s program and conceptual nucleus – stemmed, had, interestingly, never seriously considered founding an institutionalized ensemble that would support and continue its unconventional, and sometimes even avant-garde pulse between the festivals. It is possible that in the musical abundance of the 1980s it was enough to hear the contemporary sound on stage once every two years, while during the war and post-war years there was no incentive for this initiative. But there was in 2001 – Biennale was just around the corner with a ready repertoire, and Zagreb was full of experienced (and young) musicians. For that particular occasion, the temporary resident ensemble was established, but it was so wonderfully good that the MBZ’s spark lit the fire and the fate has bestowed on it permanence and stability. It stopped being merely “temporary”, and a short while later it took the name Cantus (a Latin word for singing). Its mission was set. They “… insisted on an approach in which the presentation of the occasional avant-garde music is not a goal in itself, but merely the foundation on which interpretation is built.” (Trpimir Matasović, 2009).
Berislav Šipuš bio:
Berislav Šipuš (Zagreb, 1958) has directed the Cantus Ensemble since its founding in 2001.
Alongside studying art history at the Faculty of Humanities and Social Sciences in Zagreb, he also studied and graduated in composition at the Zagreb Academy of Music (1987, class of Stanko Horvat). He continued his composition studies with Gilbert Bosco in Udine and with François-Bernard Mâche and Iannis Xenakis at the UPIC Electronic Studio in Paris. He refined his conducting with Vladimir Kranjčević, Željko Brkanović, Krešimir Šipuš, and with Milan Horvat at the University of Music and Performing Arts in Graz.
He was répétiteur-pianist of the Ballet of the Croatian National Theatre in Zagreb, a music theory teacher at the Elly Bašić Music School in Zagreb, répétiteur-pianist of the Bermuda Ballet, and a producer at the Vatroslav Lisinski Concert Hall. From 2001 to 2005 he was the director of the Zagreb Philharmonic Orchestra. He was producer of the Music Biennale Zagreb and from 1997 to 2011 its artistic director. He lived in Milan and collaborated with Teatro alla Scala as répétiteur-pianist for the Ballet and Opera, assistant to conductors in the Opera, and orchestral conductor in Ballet productions.
He is a full professor at the Department of Composition and Music Theory at the Zagreb Academy of Music and, since 2019, head of the department.
For his compositions he has received a number of national and international awards, among them the Seven Secretaries of SKOJ Award, Vjesnik’s Josip Štolcer Slavenski Award, and in 2004 the title of Chevalier of the Order of Arts and Letters from the Ministry of Culture of the Republic of France. From December 2011 he was Deputy Minister of Culture, and from April 2015 to January 2016 Minister of Culture in the Government of the Republic of Croatia.
Cantus Ansambl:
Berislav Šipuš, conductor, artistic director
Teo Devčić, violin
Tvrtko Pavlin, viola
Jasen Chelfi, cello
Ana Batinica, flute
Iva Ledenko, oboe
Danijel Martinović, clarinet
Srebrenka Poljak, piano
Fran Krsto Šercer, percussion
Program:
Ivan Josip Skender: Five Sketches for Three
Dubravko Palanović (world premiere)
Ante Knešaurek: On a Moment of Loneliness
Žanete Rydzewski (world premiere)
Sanda Majurec: I ritorni
Berislav Šipuš: Dick Tracy and the Most Peculiar Case of All – Falling in Love
Program notes:
- Sanda Majurec: I ritorni
The composition I ritorni, for flute, clarinet, violin, piano, and cello, was written in 2013. Formally, it is based on the ritornello form: both on a global level, in the relationships between the movements, and within each of the five movements, which are all composed as ritornellos.
The ensemble Glazbene staze premiered the piece in 2014, and in 2016 it was performed at the Glazbena tribina in Opatija (by the mdi ensemble) as well as at the University of Music and Performing Arts Vienna as part of the Festival of Croatian Music in Vienna and the project Women Composers from Slovenia, Croatia, Macedonia, and Serbia (2016).
The composition has also been performed by the Quasars Ensemble, and the Cantus Ensemble has presented it in Zagreb, Vienna, and Cologne.
- Ante Knešaurek: On a Moment of Loneliness
Svatko tko stvara mislim da je iskusio samoću pa i trenutak usamljenosti koji produbljuje vrijeme i nemilodsrdno širi njegove granice. Na neko nas vrijeme taj trenutak usamljenosti čini bespomioćnim. Korak prema izlasku iz labirinta samoće i hrabrost suočavanja snjom jest barem korak prema “novom”
- Ivan Josip Skender: Five Sketches for Three
The composition “Five Sketches” was created in 2015. It was commissioned by my long-time collaborators, sisters Zita and Nadia Varga, and written for piano, clarinet, and cello. In the meantime, the piece has been performed several times by various ensembles, including in a version for piano, clarinet, and viola. The composition consists of five movements of different characters and durations, which performers may play in any order, depending on the atmosphere they wish to create – or simply as they prefer.
- Berislav Šipuš: Dick Tracy and the Most Peculiar Case of All – Falling in Love
Dick Tracy and the Most Peculiar Case of All – Falling in Love, for 7 musicians, is the fifth composition in the cycle Dick Tracy…. Like the cycle Tan Hetti, of which 3 have been completed so far (besides the opening composition there are also Tin Hatti and Ten Hotti, and at least one of the two pieces from that cycle is waiting to be finished and included in the cycle because I plan to have 5 and one day perform them all together on the same evening).
Like some of Hindemith’s Kammermusik, that cycle of mine also deals with the problems of CHAMBER SOUND, in combinations that touch on COLOUR, then FORM, it also deals with the experiences and elements of MUSIC THEATRE, and sometimes tries to remain in the area of ABSOLUTE MUSIC.
Dick Tracy for solo piano, to my teacher Stanko Horvat, is a much more intimate cycle, mainly because it deals with the personal problems of the main protagonist as well as the problems of his clients… which he had not at all thought about or even IMAGINED but discovers along the way, untangling one big and tangled ball of questions and riddles, which thus gradually opens up before him, before us…
Up to now Dick Tracy has been solving the cases of Pretty Pieta with the help of the bass clarinet, then the mystery of The Ballad of Sad Men playing the flute, then he sat at even two pianos and tried to solve The Case of the Mysterious Glaxo Blue, and in the next instalment of the strangest case of all, that is the one in which the protagonist himself feels that this time it is not only a crime story but also a love story… And those stories are almost always unsolvable riddles…
This time 7 musicians, through 7 short episodes, are looking for the answer to that question. On the way they will meet a man/bird, at the very beginning of the “case” (it is a self-quotation because the piccolo plays an element of the main motif from my composition E sarrai sola sul lago for orchestra)… Then follows the “walk/run” of the detective when all sorts of things can be discovered… or not… The walk/run motif performed by a pair of cymbals comes from the first composition of this cycle, and the harmonic vertical is made up of combinations of two sixths (seen before!), which cannot at all manage to find their “consonance”?!
The third part introduces a new character on stage — the clarinet… a calm and somewhat anonymous line from which we will hardly learn anything… The interruption of the search will be realised in the fourth episode by three string instruments, performing a completely new and foreign material; it will appear now and never again! But behind them someone will “lag” — the violin, after whose line the piano and the clarinet will also “develop” their materials and without interruption lead us into episode no. 6 which bears the title Quatouor – Quartet; the disposition of the instruments is as in Messiaen and his Quartet for the End of Time. Naturally it is an homage… “four characters in search of…”? Perhaps for the peace of a chord will the composition also end, and around it circle the sounds of the piano, with a real quotation from the composition SONNANT for solo piano of my teacher Stanko Horvat. Then follows the sprint of Dick Tracy performed by the flute, and finally the “spectral” echoes of everything in high, sometimes strong, and sometimes inaudible pizzicato tones of the viola…
(Berislav Šipuš)