AżTak Festiwal Dzień 3: KREACJA
Trzeci dzień festiwalu upłynie pod hasłem kreacji w sztuce. Przewodnikami dla kompozycji zostali mistrzowie obrazu: Mark Rothko, Emanuel Vigeland, oraz fotograf Faruk Yeşilyurt. Zaczniemy w południe w Labie, na zachód słońca przeniesiemy się do mokotowskiej Pracowni Wandy Czełkowskiej, żeby zakończyć festiwal w dźwiękach Electro Ambient Night.
Program:
12:00
Hashtag Lab, Barska 29
ĄsąBąble: Mykotony | Koncert i warsztaty dla rodzin
Aleksandra Chmielewska Mykotony*
Anna Szawiel scenariusz
*prawykonanie
Wystąpią:
Aleksandra Chmielewska syntezator Mooga
Marta Grzywacz głos
Marta Piórkowska skrzypce
Julian Paprocki bas klarnet
Mateusz Zawadzki perkusja
Aleksandra Ołdak wizualizacje na podstawie zdjęć mikroskopowych autorstwa Faruka Yeşilyurta
Realizacja:
koncepcja artystyczna: Anna Szawiel
reżyseria dźwięku: Szymon Nalepa
produkcja: Marta Piórkowska, Agata Krystek
13:00–16:00
B383, Barska 38 m.3
Sonora Sound Tube
Katarzyna Suberlak – Sonora Sound Tube
19:00
Pracowania Wandy Czełkowskiej, ul. Magazynowa 14a
Koncert finałowy
Morton Feldman Rothko Chapel*
Teoniki Rożynek Tomba Emanuelle**
*polska premiera
**prawykonanie
Koncert poprzedzony będzie rozmową z twórcami.
Wystąpią:
Hashtag Ensemble:
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Magdalena Kordylasińska-Pękala perkusja
Emilia Sitarz czelesta*
Adam Eljasiński klarnet
Oliwier Andruszczenko klarnet
Dominik Płociński wiolonczela
Mateusz Loska kontrabas
Wojciech Błażejczyk gitara elektryczna
Lilianna Krych dyrygentka
*gościnnie
Match Match Ensemble:
Soprany: Aleksandra Drogosz-Szymańska, Konstancja Molewska, Maria Złotek, Weronika Prasał-Banaszewska
Alty: Małgorzata Bartkowska, Katarzyna Bąk, Ewa Kijewska, Agnieszka Zińczuk
Tenory: Andrzej Klepacki, Paweł Kowalewski, Marcin Kuciński, Jakub Prasał-Banaszewski
Basy: Tymoteusz Cyrkun, Michał Kijewski, Michał Malec, Jacek Rąbiński
Realizacja:
Reżyseria dźwięku: Jan Jędrzejczyk
Produkcja: Katarzyna Stasiewicz
Identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
22:00
Hashtag Lab, ul. Barska 29
Electro Ambient Night
Mateusz Śmigasiewicz/Tomek Mirt
Realizacja:
Koncepcja: Wojciech Błażejczyk
Reżyseria dźwięku: Szymon Nalepa
Produkcja: Agata Krystek
Identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
O programie:
Trzeci dzień festiwalu upłynie pod hasłem kreacji w sztuce. Przewodnikami dla kompozycji zostali mistrzowie obrazu: Mark Rothko, Emanuel Vigeland, oraz fotograf Faruk Yeşilyurt. Interakcje muzyki, malarstwa, architektury, mikroskopowych zbliżeń i natury stały się katalizatorami i inspiracją dla kreacji muzycznej.
Dzień rozpocznie się propozycją dla najmłodszych w ramach cyklu Ąsąbąble. Mykotony (2025) Aleksandry Chmielewskiej to nowy, ośmioczęściowy utwór inspirowany światem grzybów. Tkanka muzyczna kompozycji, rozpisana na na głos, skrzypce, klarnet basowy, perkusję i elektronikę, podąża za układami i kształtami wewnętrznych struktur grzybów, uchwyconych na mikrofotografiach Faruka Yeşilyurta. Scenariusz Anny Szawiel prowadzi słuchaczy od świata widocznych gołym okiem owocników w głąb ich wnętrza, do mikroświata grzybni i mikoryzowej sieci komunikacji. Zachęca słuchaczy do wyobrażenia sobie rozmów: “Co powiedziałyby grzyby, gdyby zapytać je o ich pragnienie? O ulubiony kolor?”. Mikroświat zilustrowany został w muzyce za pomocą mikrotonów i drobnych motywów, które przemieszczając się między instrumentami, obrazują sposoby komunikacji między grzybami. Urok abstrakcyjnych struktur oddadzą także piękne melodie, a kołysanka połączy świat natury ze światem dziecka.
Koncert wieczorny zabierze nas muzycznie do kaplic sztuki. Po raz pierwszy w Polsce zostanie wykonana Rothko Chapel (1971) Mortona Feldmana na altówkę solo (Aleksandra Demowska-Madejska), czelestę (gościnnie Emilia Sitarz), instrumenty perkusyjne i chór mieszany (Match Match Ensemble). Inspiracją, a zarazem miejscem światowego prawykonania utworu była tytułowa Rothko Chapel w Texasie – bezwyznaniowa kaplica, w której znajduje się 14 wielkich płócien zaprzyjaźnionego z Feldmanem abstrakcjonisty Marka Rothko. Obrazy w fiolecie, czerni i czerwieni umieszczone są w oktagonalnej przestrzeni, a ich odcień zmienia się w zależności od kąta padania światła. Rothko Chapel nie tylko oddaje spokój i powagę serii obrazów, lecz także wspomniane rozmigotanie barw. Ten wyjątkowo krótki utwór (niespełna 30 minut) wyróżnia się wśród wielogodzinnych dojrzałych kompozycji Feldmana. Medytacyjne dzieło o powoli ewoluujących płaszczyznach brzmieniowych zaskakuje melodyjnością linii solowej altówki i okazjonalnymi niemalże tonalnymi zwrotami.
Podczas tego samego koncertu usłyszymy również prawykonanie najnowszej kompozycji Teoniki Rożynek Tomba Emanuelle (2025), inspirowanej akustyką i atmosferą mauzoleum Emanuela Vigelanda w Oslo. Ta przypominająca kościół tajemnicza budowla wzniesiona przez Vigelanda w 1926 skrywa dynamiczny, pełen erotyzmu fresk Vita przedstawiający ludzkie życie od poczęcia do śmierci. Malowidło zajmuje aż 800 m2 powierzchni. Po śmierci twórcy kaplica sztuki stała się również jego mauzoleum. Atmosferę podkreśla słabe światło i niezwykła akustyka. Aurę tajemniczości miejsca potęguje fakt, że jest ono otwarte dla zwiedzających jedynie w niedziele przez 4,5 godziny. Teoniki Rożynek w swej kompozycji odwzorowuje mistyczny charakter miejsca i jego akustykę za pomocą przetworzenia przez 22-kanałową elektronikę, opracowanie na 16 głosów wokalnych i 6 instrumentów. Pogłos mauzoleum staje się głównym bohaterem utworu, zarówno metaforycznie, jak i dosłownie, gdyż większość materiału elektronicznego powstało na bazie mikrosampli z rewerberacji przestrzeni.
Zakończeniem dnia (i jednocześnie całego festiwalu) będzie Elektro Ambient Night – wieczór ambientowej muzyki na żywo w wykonaniu dwójki artystów – Mateusza Śmigasiewicza oraz Tomka Mirta. Pierwszy z nich zaprezentuje swój program digi-post-piano, w którym wykorzystując dźwięki mikrotonowo strojonego i częściowo preparowanego fortepianu buduje tajemniczą atmosferę. Przetworzenia elektroniczne i stałe ambienty stworzą mistyczną, pobudzającą wyobraźnię aurę. W drugiej części wydarzenia wystąpi Tomek Mirt z materiałem z Belated Wonderlust. Muzyk znany z eksperymentów z syntezatorami modularnymi, w swój program wplata kolejną pasję – nagrania terenowe. Łagodną, medytacyjną narrację dopełniają brzmienia natury (m.in. wieczorne śpiewy ptaków), które pozwolą słuchaczom na wyciszenie, kontemplację relacji z naturą, czy po prostu – odpoczynek. Belated Wanderlust podsumuje Festiwal jednocześnie zamykając krajowe tournée artysty.
tekst: Małgorzata Heinrich
***
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Festiwal powstał dzięki współpracy i wsparciu: B383 Art Space, Sonora Sound Tube, Instytutu Adama Mickiewicza, Glissando, ZaiKS, Stoart, Hard Rain SoloistEnsemble, Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, Polskiego Towarzystwa Mykologiczngo, British Council.
AżTak Festiwal jest wspierany przez British Council jako część UK/Poland Season 2025
Patroni medialni:
Dwójka Polskie Radio
Gazeta Wyborcza
POLMIC.PL
Bilety
Wstęp wolny