
AżTak Festiwal Dzień 1: SEN

Festiwal zaczniemy zanurzając się w dźwięku, dzięki niezwykłemu instrumentowi: Sonora Sound Tube. Główną część wieczoru zapełni natomiast muzyka rezydenta festiwalu – Wojtka Blecharza w dwóch odmiennych, przestrzennych odsłonach.
Program:
18:00
B383, Barska 38 m.3
Wernisaż Sonora Sound Tube
Wystąpią:
Katarzyna Suberlak Sonora Sound Tube
Marta Grzywacz głos
Marta Piórkowska skrzypce
Paweł Janas K‑dron
Wojciech Błażejczyk cytry
19:00
Hashtag Lab, Barska 29
Wojciech Blecharz Axis. Memory na kontrabas i 7 bezprzewodowych głośników*
*prawykonanie
Masashi Yamamoto (Japonia)
20:00
Wojciech Blecharz Field 6.
Hashtag Ensemble:
Kamil Staniczek skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Michał Bień wiolonczela*
Mateusz Loska kontrabas
Paweł Janas akordeon, K‑dron
Wojciech Błażejczyk gitara elektryczna
Ania Karpowicz flet basowy
Łukasz Nędza saksofon**
*Akademia PRO
**gościnnie
Koncert poprzedzony będzie rozmową z twórcami.
Realizacja:
Reżyseria dźwięku: Kosma Standera
Produkcja: Aleksandra Demowska-Madejska
Identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
O programie:
Motywem pierwszego dnia festiwalu jest pojęcie snu. Fizyczność dźwięku, muzyczna eksploracja przestrzeni i ruchu stworzy iluzoryczne płaszczyzny brzmień, w których każdy słuchacz dostrzeże i poczuje coś innego. Zamiany ról i nietypowe układy zbudują fantasmagoryczną przestrzeń dla nowych muzycznych doświadczeń.
Słuchacze już na samym początku będą mogli wprowadzić się w stan relaksu – festiwal rozpoczną krótkie masaże dźwiękiem przy użyciu Sonora Sound Tube, innowacyjnego instrumentu przeznaczonego do terapii dźwiękami. Wytwarzane przez urządzenie basowe brzmienia wprawią pacjenta-słuchacza w stan relaksacji oraz wyciszenia. Zapisy na masaże są otwarte na wszystkie trzy dni festiwalu. Sonorę będzie można także usłyszeć pierwszego wieczora w ramach improwizowanego koncertu w przestrzeni B383.
Dalsze wydarzenia skupione zostaną wokół twórczości kompozytora-rezydenta, Wojtka Blecharza. Pierwszego dnia usłyszymy aż dwie jego kompozycje – Axis.Memory (2025) na kontrabas i 7 głośników bezprzewodowych oraz Field 6. Dream Notes (2020) na osiem instrumentów. Pierwsza z nich jest kontynuacją wcześniejszego utworu Blecharza z 2016 roku, Axis.A, na wiolonczelę, generatory rytmu i syntezatory analogowe. Axis.Memory powstała we współpracy z japońskim kontrabasistą Masashim Yamamoto podczas rezydencji artystycznej kompozytora w Tokio w maju 2025 roku. Oba Axis stanowią dla siebie dopełnienie. O ile Axis.A jest dźwiękową „osią pionową”, wykonywaną w przestrzeni wertykalnej składającej się z minimum siedmiu poziomów, o tyle Axis.Memory to „oś pozioma” podzielona na siedem sekcji, z których każda musi zostać wykonana w innej części sali koncertowej przy zachowaniu układu tworzącego linię prostą. Zastosowanie bezprzewodowych głośników ma na celu zakomponowanie przestrzeni na wzór dźwiękowej mapy pamięci, opartej na spekulatywnej teorii, że żaden dźwięk w przestrzeni nie zanika całkowicie. Niczym sen, wytworzone fale akustyczne mają istnieć jeszcze po opuszczeniu pomieszczenia przez źródło dźwięku. Kontrabas, powoli przemierzając salę koncertową, zostawia za sobą dźwiękowy ślad, przywołuje też niektóre z motywów obecnych w Axis.A, stając się spoiwem wszystkich wątków muzycznych.
Efektem poszukiwań przez Blecharza nowego typu narracji jest kompozycja Field 6 (2020), napisana specjalnie dla zespołu Hashtag Ensemble. Utwór przeznaczony do wykonywania przez ośmiu muzyków (z możliwością dublowania składu) jest zaproszeniem dla wykonawców do zwiększenia roli wspólnego improwizowania, budowania utworu poprzez reagowanie na bieżąco na wykonywane przez innych muzyków partie oraz do dogłębnego nasłuchiwania poszczególnych elementów kompozycji. Kompozycja posiada formę otwartej instalacji performatywnej trwającej minimum godzinę, w ramach której publiczność i muzycy mogą swobodnie się przemieszczać, kontemplując dźwięki oraz wsłuchując się w ich zmiany w zależności od ruchu wykonawców. Przebieg kompozycji prowadzi do zatarcia utartego podziału na muzyków występujących na scenie oraz publiczność jedynie obserwującą ich działania z oddali. Tego typu zakomponowanie przestrzeni i załamanie ustalonych ról ponownie jest odpowiedzią kompozytora na hasło przewodnie nie tylko pierwszego dnia wydarzeń, lecz także całego festiwalu.
We wszystkich działaniach proponowanych odbiorcom tego dnia organizatorzy wraz z kompozytorami zapraszają słuchacza do oddania się muzyce na wzór głębokiego podążania za sennymi wizjami, które na pewno wprowadzą każdego w unikalną, indywidualną podróż dźwiękową.
tekst: Natalia Górecka
***
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Festiwal powstał dzięki współpracy i wsparciu: B383 Art Space, Sonora Sound Tube, Instytutu Adama Mickiewicza, Glissando, ZaiKS, Stoart, Hard Rain SoloistEnsemble, Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, Polskiego Towarzystwa Mykologiczngo, British Council.
Patroni medialni:
Dwójka Polskie Radio
Gazeta Wyborcza
POLMIC.PL
Bilety
Wstęp wolny