ANAMONI/Pythia Trio
Anamoni w języku greckim oznacza oczekiwanie. Jest ono nierozerwalnie związane z naszym postrzeganiem czasu. Rozciąga się w nieskończoność, gdy czekamy na coś niepewnego lub upragnionego. Dla jednych oczekiwanie jest paraliżujące – to nie do zniesienia zawieszenie w bezruchu. Dla innych jest marnotrawstwem – wyczerpaniem czasu, energii i możliwości. Jednak oczekiwanie to coś więcej niż bierny stan – to głęboka próba wytrwałości, lustro odbijające nasze słabości wobec nieznanego.
Co może ono w sobie zawierać, co sprawia, że słuchanie i doświadczanie oczekiwania budzi w nas dyskomfort? Nadając sens zakończeniu oczekiwania jako części naszego procesu ewolucyjnego, pojęcie prokrastynacji również nabiera innego znaczenia.
Pythia Trio, wierne swojej pięcioletniej drodze artystycznej, podejmuje nowy temat, który może dotyczyć zupełnie różnych grup, ale jego rozmaite aspekty z pewnością poruszają szerszą publiczność. Zażenowanie, strach, oczekiwanie, nuda, niepewność i wiele innych stanów emocjonalnych towarzyszy lub dominuje w chwilach naszego codziennego życia. Z humorem, kreatywnością i czułością zespół stara się rozświetlić momenty oczekiwania oraz ich ślad w reakcjach i doświadczeniach uczestników.
Dzięki nowym zamówieniom kompozytorskim dla Ismini Beck, Giorgosa Kyriakakisa i Aspasii Nasopoulou, a także adaptacji utworów Niki Krasaki i Mariabrice Sapphocatherin, Pythia Trio tworzy nowe dzieło teatru muzycznego trwające około godziny, bez przerw na oklaski. Wykonawczynie, konsekwentne w swojej dotychczasowej drodze, nadal eksplorują i poszukują nowych środków, materiałów i technik gry na instrumentach poprzez współczesną twórczość muzyczną i jej interakcję z innymi sztukami.
Oryginalne kompozycje muzyczne, ruch, mowa, śpiew, narracja i malarstwo współistnieją jako kontynuacja spektakli, którym Pythia Trio z oddaniem służy od kilku lat.
Program:
Niki Krasaki radio path
Giorgos Kyriakakis en attendant
Mariabrice Sapphocatherin Watching Paint Dry
Aspasia Nasopoulou Everywhere but here
Ismini Beck FORGOTTEN
Wystąpią:
Pythia Trio:
Myrto Akrivou fortepian
Iro Menegou fortepian
Thalia Papadopoulou fortepian
Realizacja:
koncepcja programowa i tekst: Pythia Trio
produkcja: Olga Pasek
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
współprodukcja: Artivistas
Koncert jest finansowany przez Ministerstwo Kultury w Grecji.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL. i Dwójka Polskie Radio.
English
Anamoni = waiting is inextricably linked to our perception of time. It stretches endlessly when we await something uncertain or eagerly desired. For some, waiting is paralyzing
- an unbearable suspense of inertia. For others, it is wasteful
- a drain on time, energy, and opportunities. However, waiting is more than a passive state
- it is a deep test of endurance, a mirror reflecting our vulnerabilities in the face of the unknown.
What can it contain, what is it that creates the discomfort of listening to and experiencing waiting? By giving meaning to the cessation of waiting as part of our evolutionary process, the concept of procrastination also takes on a different meaning.
Pythia Trio, faithful to its five-year course, approaches a new theme that can occupy completely different groups, but its various aspects certainly touch the wider audience. Embarrassment, fear, anticipation, boredom, uncertainty, and many other emotional conditions flirt or dominate moments of our everyday life. With humor, creativity, and tenderness, the ensemble tries to illuminate moments of waiting, and its imprint on the reactions and experiences of those involved.
With new assignments to composers Ismini Beck, Giorgos Kyriakakis and Aspasia Nasopoulou and an adaptation of works by Niki Krasaki and Mariabrice Sapphocatherin, the Pythia trio creates a new musical theater work lasting approximately one hour, without interruption for applause. The performers, consistently in their path so far, continue to explore and seek new means, materials and techniques in the performance of the instrument, through contemporary music creation and its interaction with other arts. Original musical compositions, movement, speech, singing, narration and painting coexist as a continuation of the performances that the Pythia trio has been serving with dedication in recent years.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o artystach:
Myrto Akrivou studiowała grę na fortepianie w Konserwatorium Narodowym w Atenach w klasie Eleny Mouzali, gdzie uzyskała dyplom, oraz w London College of Music na Thames Valley University, gdzie otrzymała Performer’s Recital Diploma pod kierunkiem Penny Shue Joyce. Jej zainteresowania muzyczne koncentrują się przede wszystkim na współczesnej twórczości i ekspresji muzycznej. Początek tej drogi artystycznej miał miejsce w 2002 roku, kiedy dołączyła do Trio da Camera. Kontynuowała ją od 2008 roku aż do dziś we współpracy z flecistką Amalią Kountouri, z którą wykonuje głównie unikatowe programy złożone z nowo powstałych kompozycji muzyki XX i XXI wieku. Jest współzałożycielką zespołu wokalnego Eklipsis oraz pianistką orkiestry kameralnej Nuovarte, z którą dała ponad sto koncertów w Grecji i za granicą. W 2015 roku nagrała swoją pierwszą płytę zatytułowaną Beauty and Hope in the 21st Century, zawierającą dziewięć utworów współczesnych kompozytorów z różnych stron świata, wydaną przez Musica Ferrum. W latach 2016–2023 współpracowała z międzynarodowo uznanym dziecięco-młodzieżowym chórem „Rozarte”, uczestnicząc w przygotowaniach muzycznych do licznych produkcji w Grecji i poza jej granicami. Jest członkinią „Pythia Trio”, powstałego podczas mistrzowskiego kursu Lorendy Ramou „Fortepian w XX i XXI wieku”, organizowanego w Konserwatorium Ateńskim. Trio dało wiele koncertów w ramach trzech dużych europejskich tras, objętych patronatem i wsparciem Ministerstwa Kultury. Od 2017 roku tworzy duet fortepianowy z Thalią Papadopoulou. W planach tej współpracy znajduje się nagranie płyty z utworami greckich kompozytorów XX i XXI wieku na dwa fortepiany. W 2022 roku wzięła udział w hołdzie dla Iannisa Xenakisa wraz z Amalią Kountouri i Ioanną Vrakatseli w ramach współpracy Uniwersytetu Panteion z Domem Literatury i Sztuki (Onassis Stegi), pod hasłem „Muzyka łączy Onassis Stegi i Uniwersytet Panteion”. Utrzymuje współpracę z wieloma muzykami i kompozytorami, prezentując premierowe wykonania dzieł twórców greckich i zagranicznych podczas rozmaitych festiwali i wydarzeń tematycznych (Poezja i muzyka, Muzyka do filmów niemych itp.). Muzyka z jej szerokiego repertuaru była prezentowana na antenie Trzeciego Programu Greckiego Radia.
Iro Menegou jest wszechstronną pianistką, performerką, kuratorką i pedagożką z Grecji, głęboko zaangażowaną w muzykę współczesną. Jej działalność obejmuje występy solowe, współpracę w zespołach oraz inicjatywy edukacyjne, których celem jest promowanie współczesnej twórczości muzycznej i wymiany kulturowej. Jako wykonawczyni, Iro współpracuje z kompozytorami, wprowadzając ich utwory w życie — zarówno jako solistka, członkini zespołów, jak i poprzez pracę ze swoimi uczniami. Jest współzałożycielką Pythia Trio oraz Methexis Ensemble, zespołów dedykowanych prezentowaniu nowej i odważnej muzyki. Występuje także z zespołem muzyki filmowej „Bouche Fermée” oraz jest członkinią zespołu warsztatowego teatru muzycznego „Enumerations”, stworzonego wokół dzieła słynnego greckiego kompozytora Georgesa Aperghisa. Jej występy były prezentowane na festiwalach i recitalach w Grecji, Austrii, Belgii, na Cyprze, w Niemczech, Francji, Włoszech, Niderlandach, Rumunii i Szwajcarii. Iro jest również mocno zaangażowana w zarządzanie kulturą i edukację muzyczną. W latach 2018–2020 została stypendystką programu European Music Council, a od tego czasu projektuje i realizuje europejskie programy edukacyjne dla młodych muzyków i nauczycieli muzyki. Jej praca w organizacji non-profit „beartive” obejmuje m.in. wydarzenia takie jak Music Diaries oraz Taratsa International Film Festival. W 2018 roku założyła międzynarodowy festiwal „Women Composing in the Balkans”, który znalazł się na krótkiej liście do Classical NEXT Innovation Award 2019. Pełniła również funkcję kierowniczki produkcji 9. Cyprus New Music Festival w 2020 roku, a w 2024 dołączyła do zespołu kuratorskiego festiwalu „Music Bridge above Syngrou” w Atenach. Obecnie jest dyrektorką artystyczną „Toyful Music Festival” na Cyprze. Wykształcenie Iro obejmuje Dyplom Fortepianu z najwyższym wyróżnieniem z Konserwatorium Ateńskiego, gdzie kształciła się pod kierunkiem E. Alakiozidou, a także zaawansowane studia teoretyczne oraz naukę gry na kontrabasie. Uczestniczyła w licznych warsztatach i kursach mistrzowskich poświęconych muzyce współczesnej, w tym w cyklu „Fortepian w XX i XXI wieku” prowadzonym przez Lorendę Ramou. Posiada również dyplomy z Muzykologii i Sztuki Muzycznej oraz licencjat z ekonomii. Obecnie Iro uczy fortepianu i teorii muzyki w Miejskim Konserwatorium Pylaia-Hortiatis, gdzie koordynuje także relacje międzynarodowe. Od 2023 roku pełni funkcję dyrektorki artystycznej Konserwatorium Kolegium De La Salle w Salonikach.
Thalia Papadopoulou urodziła się w 1989 roku w Larisie. Jest pianistką, akompaniatorką oraz pedagożką mieszkającą na stałe w Atenach. Bierze udział głównie w wykonaniach muzyki współczesnej — jako solistka lub członkini zespołów kameralnych — i dokonuje prawykonań nowych utworów kompozytorów. Regularnie nagrywa również nowe dzieła na fortepian solo oraz na zespoły kameralne. W 2021 roku założyła organizację kulturalną non-profit Artivistas. Thalia jest członkinią Pythia Trio, wraz z pianistkami Myrtis Akrivou (Grecja) i Iro Menegou (Grecja). Tworzy także duet fortepianowy z Myrto Akrivou, skupiając się na repertuarze na dwa fortepiany. Współpracuje również z flecistką Evą Stavrou (Cypr), specjalizując się we współczesnym repertuarze XX i XXI wieku. W 2021 roku Thalia i Eva zostały wybrane przez Fundację Onassisa do udziału w projekcie „Music Bridge Over Syngrou Avenue”, obejmującym współtworzenie, wykonanie i nagranie nowego utworu na flet altowy i fortepian we współpracy z kompozytorką Anthi Damvouneli. W tym samym roku znalazły się także wśród artystów wspieranych przez program i‑Portunus (Creative Europe), który umożliwił im podróże i współpracę z kompozytorami w Paryżu (Philippe Hurel – Conservatoire à Rayonnement Régional de Paris), Bukareszcie (Diana Rotaru – Uniwersytet w Bukareszcie) oraz Monachium (Minas Borboudakis). Od 2023 roku współpracuje z kompozytorką Sofią Kamayianni, biorąc udział w jej jednoaktowej operze dla dzieci zatytułowanej „Jestem drzewem, które mówi”, prezentowanej w teatrach, muzeach i szkołach w Grecji, Niemczech i Belgii. Ukończyła Conservatorium Maastricht na kierunku Master in Music/Education oraz Wydział Muzyczny Uniwersytetu Narodowego i Kapodistryjskiego w Atenach. Posiada również Dyplom Fortepianu ze Skalkottas Conservatoire oraz dyplomy z harmonii i kontrapunktu z Konserwatorium Narodowego w Atenach. Spędziła także sześć miesięcy na Wydziale Muzykologii Université Lumière Lyon 2 jako studentka programu Erasmus. Jej zamiłowanie do muzyki współczesnej i twórczości doprowadziło ją do udziału w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pianistów, takich jak Fl. Boffard, Vl. Viardo, D. Lively, G. Bogányi, F. Jacquinot, St. Thomopoulos, B. Taneva, D. Toufexis, oraz przez kompozytorów Fr. Rzewskiego, Al. Louviera i Fr.-B. Mâche’a. Od 2015 roku aktywnie uczestniczy w seminarium „Fortepian w XX i XXI wieku” prowadzonym przez Lorendę Ramou w Konserwatorium Ateńskim. Brała udział w licznych warsztatach promujących odbiór muzyki współczesnej — w tym w zajęciach poświęconych wykonawstwu Énumérations Aperghisa, prowadzonych przez kompozytora Nicolasa Tzortzisa. Thalia Papadopoulou jest doświadczoną korepetytorką fortepianową; uczestniczyła w projekcie Collaborative Opera (Fundacja Theocharakisa, Ateny) oraz brała udział w recitalach wokalnych w Fundacji Lito i Angelosa Katakouzinosów oraz innych instytucjach. Od 2012 roku współpracuje także z kilkoma grupami teatralnymi jako wykonawczyni i kierowniczka muzyczna, realizując przedstawienia teatralne i programy edukacyjne w Atenach i innych miastach. Jako nauczycielka fortepianu i akompaniatorka pracuje w Protipo Conservatory of Eastern Attica oraz w Miejskim Konserwatorium Nea Ionia w Atenach.
English
Myrto Akrivou studied piano at the National Conservatory of Athens in the class of Elena Mouzala from where she received her diploma and at the London College of Music at Thames Valley University where she received the Performer’s Recital Diploma with Penny Shue Joyce. Her musical interest is mainly in contemporary music creation and expression. The startup of this course took place in 2002 with her participation in Trio da Camera and continued in 2008 and up till today with flautist Amalia Kountouri with whom they mainly perform uniquely shaped programs of newly written music of the 20th – 21st century. She is a founding member of the Eklipsis Vocal Ensemble and pianist of the chamber orchestra Nuovarte having performed with them more than a hundred concerts throughout Greece and abroad. In 2015 she recorded her first CD entitled “Beauty and Hope in the 21st century” with nine works of contemporary composers from various parts of the world produced by Musica Ferrum publications. From 2016 up to 2023, she was a partner of the internationally renowned children’s youth choir “Rozarte”, participating in the musical preparation for various productions, both in Greece and abroad. She is a member of the “Pythia Trio” which was born in the context of Mrs. Lorenda’s Ramou masterclass “The piano in the 20th-21st century” hosted at Athens Conservatory. The trio has given numerous concerts as part of three major European tours under the auspices and grant of the Ministry of Culture. She maintains a piano duet with Thalia Papadopoulou since 2017. The immediate plans for this collaboration include the creation of a CD with works by Greek composers of the 20th and 21st century for two pianos. In 2022 she participated in the tribute to I. Xenakis together with Amalia Kountouri and Ioanna Vrakatseli in the context of the Panteion University’s collaboration with the House of Letters and Arts (Onassis Stegi) under the title “Music Connects the Onassis Stegi and the Panteion University”. She maintains collaborations with many musicians and composers, bringing first performances of works by Greek and foreign creators in the context of tributes and festivals (Poetry and music, Music for silent films, etc.). Music from the vast range of the repertoire she performs has been hosted on the 3rd program of the Hellenic Radio.
Iro Menegou is a versatile pianist, performer, curator, and educator from Greece, with a deep commitment to contemporary music. Her work spans solo performances, ensemble collaborations, and educational initiatives, all aimed at promoting contemporary music creation and cultural exchanges. As a performer, Iro collaborates with composers to bring their works to life, whether as a soloist, with her ensembles, or through her students. She is a founding member of the Pythia Trio and Methexis Ensemble, both dedicated to presenting new and bold music. Additionally, she performs with the cinematic music ensemble “Bouche Fermée” and she is a member of the Music Theatre workshop ensemble “Enumerations”, designed under the homonymous work of the renowned Greek composer Georges Aperghis. Her performances have been featured in festivals and recitals in Greece, Austria, Belgium, Cyprus, Germany, France, Italy, Netherlands, Romania and Switzerland. Iro is also deeply involved in cultural management and music education. She was selected for the European Music Council’s fellowship program (2018–2020) and has since designed and organized European educational projects for young musicians and music teachers. Her work with the non-profit organization “beartive” includes notable events like the Music Diaries and the Taratsa International Film Festival. In 2018, she founded the international festival “Women Composing in the Balkans,” which was shortlisted for the Classical NEXT Innovation Award 2019. She also served as Production Manager for the 9th Cyprus New Music Festival in 2020 and joined the curatorial team for the “Music Bridge above Syngrou” Festival in Athens in 2024. Currently, she is the artistic director of the “Toyful Music Festival” in Cyprus. Iro’s educational background includes a Piano Diploma with Highest Distinction from the Athens Conservatory, where she studied under E. Alakiozidou, along with advanced studies in theory and double bass. She has participated in workshops and masterclasses focused on contemporary music, including “The Piano in the 20th & 21st century” led by Lorenda Ramou. She holds degrees in Music Science and Art as well as a Bachelor in Economics. Currently, Iro teaches piano and music theory at the Municipal Conservatory of Pylaia-Hortiatis, where she also coordinates international relations. Since 2023, she has been the Artistic Director of the Conservatory of De La Salle College in Thessaloniki.
Thalia Papadopoulou was born in Larissa in 1989. She is a pianist, piano accompanist and piano teacher based in Athens. She mainly participates in contemporary performances as a solo pianist or member of chamber music ensembles and does the premiers of new pieces by composers. She also frequently records new works for solo piano or ensembles. In 2021, she founded the nonprofit cultural organisation Artivistas. Thalia is a member of Pythia Trio with the pianists Myrtis Akrivou (GR) and Iro Menegou(GR). She forms a duet with the pianist Myrto Akrivou(GR), where they focus on the repertoire for two pianos. She also collaborates with the flutist Eva Stavrou (CY), specialising on the repertoire of the 20th and the 21st century. Thalia and Eva were selected in 2021 by the Onassis Foundation to participate in the project a “Music Bridge Over Syngrou Avenue”, which includes the co-creation, performance and recording of a new piece for alto flute and piano with the composer Anthi Damvouneli. Also, they were among the artists funded by i‑portunus of Creative Europe in 2021 to travel and work with composers in Paris (Philip Hurel – Conservatoire à Rayonenment Régional de Paris), Bucharest (Diana Rotaru – University of Bucharest) and Munich (Minas Borboudakis). Since 2023 she collaborates with the composer Sofia Kamayianni and participates in her one-act children’s opera entitled “I am a tree that speaks” which is presented in theatres, museums and schools in Greece, Germany and Belgium.
She graduated from the Conservatorium of Maastricht in the Master in Music/ Education track and from the Musical Department of the National and Kapodistrian University of Athens. She has also obtained her Piano Diploma from the Skalkottas Conservatoire and Harmony and Counterpoint Diplomas from the National Conservatory in Athens. Thalia Papadopoulou has spent six months at the Musicology Department of Université de Lyon Lumière 2, as an Erasmus student.
Her love for contemporary music and creation led her to attend masterclasses with renowned pianists such as Fl. Boffard, Vl. Viardo, D. Lively, G. Boganyi, F. Jacquinot, St. Thomopoulos, B. Taneva, D. Toufexis, and the composers Fr. Rzewski, Al. Louvier and Fr.-B. Mâche. Since 2015 she is an active participant at the seminar “The piano in the 20th and 21st century” led by Lorenda Ramou, at the Athens Conservatoire. She participates in numerous workshops to enhance the appreciation of contemporary music. One of them focuses on the performance of Aperghis’s Énumérations under the guidance of the composer Nicolas Tzortzis.
Thalia Papadopoulou is an experienced accompanist and has participated in the Collaborative Opera project (Theocharakis Foundation, Athens), at voice recitals at Lito and Angelos Katakouzinos Foundation and others. Since 2012, she has collaborated with several theatre groups as a performer and music director (theatrical plays or educational programs in Athens and other cities).
As a piano teacher and accompanist, she works at the Protipo Conservatory of Eastern Attica and the Μunicipal Conservatory of Nea Ionia (Athens).