Przejdź do treści

Navarasa. John Cage

26.10 ND 19:00

30 PLN

Kon­cert-insta­la­cja, na któ­rym zabrzmi kom­plet  Sonat i Inter­lu­diów Joh­na Cage’a na for­te­pian pre­pa­ro­wa­ny (1946–48). Muzy­ka nawią­zu­je do indyj­skiej kon­cep­cji sztu­ki opar­tej na dzie­wię­ciu emo­cjach. So nimi: miłość/zmysłowość, moc/odwaga, gniew/furia/złość, wstręt/groza, radość/ironia, litość/smutek, zdziwienie/zachwyt, strach/trwoga, spokój/wyciszenie.

Dźwięk instru­men­tu został zmo­dy­fi­ko­wa­ny poprzez umiesz­cze­nie mię­dzy stru­na­mi gwoź­dzi, śrub, kawał­ków gumy i pla­sti­ku. Całość two­rzy uni­ka­to­wy w histo­rii muzy­ki pomost mię­dzy sztu­ką Zacho­du i Wscho­du i nie mniej uni­ka­to­we brzmie­nie fortepianu.

W inter­pre­ta­cji Mar­ty­ny Zakrzew­skiej i Alek­san­dry Ołdak muzy­ka spo­ty­ka się z obra­zem poprzez poprzez hybry­do­we wizu­ali­za­cje, łączą­ce mate­riał wideo reje­stro­wa­ny na żywo z wyko­na­nia z ren­de­ra­mi 3D. Głów­nym moty­wem trój­wy­mia­ro­wych ani­ma­cji jest symu­la­cja wia­tru – zmien­na, gene­ra­tyw­na siła dzia­ła­ją­ca na cyfro­we obiek­ty niczym nie­re­gu­lo­wa­ny impuls. Podob­nie jak w kon­cep­cjach Cage’a, przy­pad­ko­wość i otwar­tość pro­ce­su sta­ją się stra­te­gią kom­po­zy­cyj­ną. Obraz nie tyle ilu­stru­je dźwięk, co funk­cjo­nu­je jako rów­no­le­gła, auto­no­micz­na war­stwa obecności.

Prze­strzeń zosta­nie roz­sta­wio­na tak, by sprzy­jać indy­wi­du­al­ne­mu try­bo­wi odbio­ru i kon­tem­pla­cji – będzie moż­na leżeć na matach, cho­dzić lub siedzieć.

Program:

John Cage Sona­ty i Inter­lu­dia na for­te­pian preparowany*

*pra­wy­ko­na­nie

Wystąpią:

Mar­ty­na Zakrzew­ska for­te­pian

Realizacja:

Alek­san­dra Ołdak wizu­ali­za­cje
kon­cep­cja pro­gra­mo­wa i tekst: 

Alek­san­dra Ołdak, Mar­ty­na Zakrzew­ska                
pro­duk­cja: Aga­ta Kry­stek, Olga Pasek
iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Alek­san­dra Ołdak

Przed­się­wzię­cie jest reali­zo­wa­ne ze środ­ków pocho­dzą­cych ze „Sty­pen­dium Twór­cze­go Mia­sta Krakowa”.

Pro­jekt otrzy­mał sty­pen­dium z Fun­du­szu Popie­ra­nia Twór­czo­ści Sto­wa­rzy­sze­nia Auto­rów ZAiKS.

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne War­sza­wa.
Patro­nem medial­nym Prze­strze­ni Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab jest POLMIC​.PL.

Uwa­ga na zapi­sy ewen­tu­al­ne  MKiDN, Nimit lub innych grantodawców

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o artystkach:

Mar­ty­na Zakrzew­ska pia­nist­ka, solist­ka i kame­ra­list­ka odda­na muzy­ce XX I XXI wie­ku, dok­tor­ka sztu­ki, peda­goż­ka. Zdo­byw­czy­ni nagro­dy spe­cjal­nej w X Kon­kur­sie Muzy­ki XX i XXI Wie­ku dla Mło­dych Wyko­naw­ców w Radzie­jo­wi­cach i II nagro­dy na 23. Con­cor­so Luigi Nono. Lau­re­at­ka Sty­pen­diów MKiD oraz Pre­zy­den­ta Mia­sta Kra­ko­wa. Wystę­po­wa­ła m.in. na Uni­wer­sy­te­cie Muzycz­nym w Gra­zu, w WDR, Deutsch­land­funk, Uni­ver­si­tät der Kün­ste w Ber­li­nie, Fil­har­mo­nii Lwow­skiej, Fil­har­mo­nii Świę­to­krzy­skiej, Stu­diu Pol­skie­go Radia im. Witol­da Luto­sław­skie­go, z Naro­do­wą Orkie­strą Sym­fo­nicz­ną Pol­skie­go Radia (NOSPR). Wystą­pi­ła na festi­wa­lach: Wien Modern, Acht Brüc­ken, War­szaw­ska Jesień, Łań­cuch, Sacrum Pro­fa­num, unso­und, TRZY-CZTE-RY. Doko­ny­wa­ła pra­wy­ko­nań utwo­rów Zyg­mun­ta Krau­ze­go, Artu­ra Zaga­jew­skie­go, Ceza­re­go Duch­now­skie­go, Joan­ny Woź­ny. Czyn­nie uczest­ni­czy­ła w impuls Aca­de­my, EWCM, Inter­na­tio­na­le Ferien­kur­se für Neue Musik, Ostra­va Days oraz Stoc­khau­sen-kur­se Kür­ten, kur­sach zespo­łów Ensem­ble Musik­fa­brik, Ensem­ble Modern. Od 2019 roku pro­wa­dzi zaję­cia w macie­rzy­stej aka­de­mii w Kra­ko­wie, od 2022 r. jest wykła­dow­czy­nią pod­czas Waka­cyj­nych Kur­sów Nowej Muzy­ki dla Wyko­naw­ców w Bydgoszczy. 

Alek­san­dra Ołdak (1990) artyst­ka wizu­al­na two­rzą­ca na sty­ku mediów cyfro­wych i fizycz­nych. Jej prak­ty­ka obej­mu­je gene­ra­tyw­ne wideo, ren­de­ry 3D, obiek­ty i insta­la­cje, kon­cen­tru­jąc się na budo­wa­niu prze­strze­ni para­me­trycz­nych, eks­plo­ru­jąc zależ­no­ści mię­dzy ruchem, dźwię­kiem i for­mą. Reali­zu­je opra­wy wizu­al­ne do kon­cer­tów i per­for­man­sów, eks­pe­ry­men­tu­jąc z inte­gra­cją obra­zu i muzy­ki. Jej pra­ce były pre­zen­to­wa­ne m.in. na War­szaw­skiej Jesie­ni, KODY: Festi­wa­lu Tra­dy­cji i Awan­gar­dy Muzycz­nej w Lubli­nie, Neo­Ar­te – Syn­te­za­to­rze Sztuk w Gdań­sku, Sacrum Pro­fa­num w Kra­ko­wie, DEMO Festi­val w Holan­dii oraz Daegu Con­tem­po­ra­ry Music Festi­val w Korei Połu­dnio­wej. Absol­went­ka Wydzia­łu Gra­fi­ki ASP w War­sza­wie, gdzie uzy­ska­ła dyplom magi­ster­ski w Pra­cow­ni Gra­fi­ki Kon­cep­cyj­nej i Inter­me­dial­nej. W swo­ich reali­za­cjach poru­sza się w obsza­rze spe­ku­la­tyw­nej wizu­al­no­ści, bada­jąc gra­ni­ce mię­dzy symu­la­cją a materią.

Bilety

30 PLN

Wkrótce