
Postkolor | koncert towarzyszący 68. MFMW “Warszawska Jesień”

Koncert Postkolor ma zaistnieć jako przestrzeń prezentacji twórczej dla młodego pokolenia kompozytorów.
Dzięki inicjatywie Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, publiczność usłyszy sześć wybranych utworów nadesłanych przez młodych twórców, wykonanych przez specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej zespół Sepia Ensemble.
Program koncertu zestawia premierowe kompozycje z utworem U Radka (1993) Pawła Mykietyna, oferując ramy dialogu pomiędzy pokoleniami oraz różnymi podejściami do współczesnej ekspresji dźwiękowej. Tytułowy Postkolor odwołuje się do idiomu „postbarwy”, zapraszając do reinterpretacji brzmieniowej tradycji i eksploracji nowych środków wyrazu. Wydarzenie stanie się przestrzenią międzypokoleniowej wymiany doświadczeń i refleksji nad kierunkami rozwoju współczesnej muzyki.
Program:
Filip Gołdanowski TORSO II: Volles Werk*
Krystian Klej Widmo*
Monika Kozakiewicz Ôstatnie strōmy*
Filip Popielarz fractal traces*
Monika Sroczyńska Serious Piece*
Andrei Yakushau Hana wa hana*
Paweł Mykietyn U Radka
*prawykonanie
Wystąpią:
Sepia Ensemble
Szymon Józwiak klarnet
Wojciech Jeliński puzon
Anna Szmatoła wiolonczela
Tomasz Sośniak fortepian
Realizacja:
koncepcja programowa i tekst: Paweł Siek
opieka programowa: Daria Kondraciuk, Grzegorz Uran
produkcja: Olga Pasek
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL.
Więcej o utworach:
Ôstatnie strōmy to utwór przeznaczony na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian, inspirowany przede wszystkim twórczością Zygmunta Krauzego i Pawła Mykietyna. Jest on muzyczną ilustracją grafiki „Umierający las” (1957–58) śląskiego artysty, Stefana Suberlaka. Śląski tytuł utworu można przetłumaczyć jako „Ostatnie drzewa” i jest to bezpośrednie nawiązanie do grafiki i pochodzenia Suberlaka. Cały utwór opiera się na minimalistycznym materiale złożonym z serii sześciu dźwięków, spośród których pierwsze cztery nawiązują do początku śląskiej pieśni ludowej „Od buczku do buczku”. W tej niedługiej kompozycji wyróżnić można trzy motywy: motyw drzew, stanowiący basowe ostinato, na którym wyrasta passacaglia; motyw pracy – mechaniczny, żywiołowy, agresywny, polimetryczny, o nieregularnych akcentach i licznych dysonansach metrycznych oraz motyw bólu – sonorystyczny, zbudowany z pulsujących plam dźwiękowych.
fractal traces zbudowany jest wokół idei spotkania dwóch odmiennych nurtów muzycznych: spektralizmu oraz minimalizmu. Język dźwiękowy czerpie inspirację – z jednej strony – z twórczości Gérarda Griseya i Georga Friedricha Haasa, z drugiej zaś – Johna Adamsa oraz Steve’a Reicha. Muzyka rozwija się organicznie, przechodząc od gęstych, statycznych struktur do bardziej wyraźnych, motorycznych i repetytywnych form czasowych. Tytuł odnosi się do idei śladów i struktur, które ujawniają się na różnych poziomach – zarówno w barwie, jak i w czasie – budując muzyczną formę z fragmentów, które pozornie są rozproszone, lecz razem tworzą spójną całość.
Serious place ma w groteskowy sposób oddać – zgodnie z tytułem – nastrój powagi, ale także jej przeciwieństwa, a wszystko to za pomocą pozornie stereotypowych środków muzycznych, które pozostają scalone przez dynamiczną i motoryczną rytmikę.
Hana wa hana – co tłumaczy się z japońskiego jako „Kwiat jest kwiatem” – to utwór inspirowany japońską filozofią efemeryczności i powściągliwego piękna. Jako epigraf mogą posłużyć słowa: „Prawdziwy kwiat wie, kiedy opaść”.
Więcej o artystach:
Filip Gołdanowski
Kompozytor i pianista. Nigdy nie kształcił się w szkołach muzycznych. Do jedenastego roku życia pobierał indywidualne lekcje u: Anny Marii Huszczy, Martyny Kułakowskiej, Żanety Rydzewskiej, Joanny Urbańskiej oraz Filipa Zaborowskiego. Do aktualnego grona jego nauczycieli należą Mateusz Ryczek i Konrad Jeliński. Techniki kompozytorskie studiuje samodzielnie i doskonali również w oparciu o kontakty za granicą. Kilkakrotnie brał udział w kursach kompozytorskich w Polsce i w innych krajach a także trzykrotnie jako pianista w Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki dla Wykonawców w Bydgoszczy. Był wielokrotnie nagradzany w Europejskich konkursach kompozytorskich. Jego utwory – w tym wiele kompozycji fortepianowych prezentowanych osobiście podczas recitali autorskich – były wykonywane jak dotychczas w Polsce i w Niemczech. W swoim dorobku kompozytorskim posiada kompozycje w różnych gatunkach wokalno-instrumentalnych, od utworów solowych po różnorodne składy kameralne oraz orkiestry o różnych rozmiarach, w tym oratoria, dzieła multimedialne, sceniczne, operowe, konceptualne, graficzne, a także cykle i szeroki wachlarz utworów na fortepian solo.
Krystian Klej
Absolwent studiów magisterskich w klasie organów prof. dr. hab. Sławomira Kamińskiego oraz asystenta dr. Jakuba Pankowiaka, a także studiów magisterskich w klasie kompozycji prof. Artura Kroschla. Studia te ukończył w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Został finalistą Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Forme Uniche Della Continuità Nello Spazio 2021 w kategorii muzyka kameralna za utwór The gate na narratora, saksofon altowy i fortepian (prawykonanie odbyło się w Stuttgardzie). Zdobył wyróżnienie na Konkursie Organowym im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie (2021). Brał udział w licznych kursach interpretacji i improwizacji organowej w kraju i za granicą prowadzonych m. in przez: Martina Schmedinga, Matthiasa Maierhofera, Jaroalava Tůmę, Jana Dolezela, Maude Gratton, Bartosza Jakubczaka, Wolfganga Seifena. Reprezentował Archidiecezje Gnieźnieńską podczas 25-lecia archidiecezji Magdeburg, grając z tamtejszą filharmonią. Krystian Klej jest także dyrektorem artystycznym Letnich Prezentacji Organowych im. Longina Kosińskiego od ośmiu lat odbywających się w Katedrze Gnieźnieńskiej. Od 2021 roku prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Karola Kurpińskiego we Wschowie. Jest także pracownikiem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Romana Maciejewskiego w Lesznie.
Monika Kozakiewicz
Kompozytorka urodzona w Krakowie. Ukończyła z oceną celującą studia kompozytorskie w klasie prof. Aleksandra Nowaka w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Aktualnie jest doktorantką w Instytucie Sztuk Muzycznych Uniwersytetu Śląskiego. Jest także absolwentką Państwowej Szkoły Muzycznej II st. im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie oraz studiów magisterskich z psychologii w Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. Oprócz tego jest pianistką w duecie skrzypcowo-fortepianowym Corenite, tancerką Studenckiego Zespołu Pieśni i Tańca „Katowice”, organizatorką psychologiczno-muzycznych konferencji, autorką referatów i publikacji z tego zakresu. Od 2018 r. jest członkinią Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Czynnie uczestniczyła w warsztatach kompozytorskich u takich twórców jak: Grażyna Pstrokońska-Nawratil, Agata Zubel-Moc, Artur Zagajewski, Pierre Jodlowski, Andrzej Kwieciński, Gotthard Odermatt, Luca Antignani, Johannes Kreidler, Marco Stroppa, Mark Andre, Doina Rotaru, Zygmunt Krauze, Francesco Filidei, Bára Gísladóttir. Swój warsztat doskonaliła podczas Międzynarodowego Kursu Kompozytorskiego „Synthetis”. Jej utwory były wykonywane m.in. w Krakowie, we Wrocławiu, w Warszawie, Gdańsku, Katowicach, podczas koncertu towarzyszącego 65. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, podczas koncertu kompozytorskiego towarzyszącego 31. Festiwalowi „Musica Polonica Nova”, koncertu z cyklu „Miesiąc kobiet” w Filharmonii Zielonogórskiej czy podczas koncertów towarzyszących międzynarodowym konferencjom. Miała również wykonania swoich utworów za granicą: w Bielefeld (Niemcy), na Zamku w Trebnitz (Niemcy) i w Mińsku (Białoruś). Jej utwory wykonywane były m.in. przez Orkiestrę Muzyki Nowej, Krakowską Młodą Filharmonię, Sonar Quartett, Five-Storey Ensemble, Ko-MAT_ensemble, Concept Store Quartet czy Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej. W 2018 r. jej utwór Bagua został nagrodzony w I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Neofonia” nominacją do wykonania podczas Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna”. W 2019 r. za swój utwór Magyar rapszódia zdobyła Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Folking with Erasmus +”. W 2020 r. stworzyła muzykę do filmu niemego w ramach Polsko-Białoruskiego Festiwalu Muzyki Filmowej „Kinemo”. Film L’étoile de mer (reż. M. Ray) z jej muzyką (utwór Seestern siegt!) miał swoją projekcję w 2021 r. w Mińsku na Białorusi. W 2024 r. odbyły się koncerty jubileuszowe z okazji 75-lecia istnienia najstarszego studenckiego zespołu folklorystycznego w Polsce – Zespołu Pieśni i Tańca AGH „Krakus” im. W. Białowąsa – z aranżacjami jej autorstwa na orkiestrę symfoniczną dwunastu suit taneczno- wokalnych. W marcu 2025 r. miał miejsce wernisaż wystawy malarskiej, podczas którego zaprezentowana została etiuda filmowa z improwizowaną przez nią muzyką fortepianową. W maju 2025 r. odbyła się premiera jej opery „Ajde” do własnego libretta. Do jej największych zainteresowań kompozytorskich należy poszukiwanie pewnego „muzycznego medium” pomiędzy muzyką ludową a szeroko pojmowaną muzyką współczesną, a także neobarok w muzyce i tematyka soundscape’u. Pragnie również nadal rozwijać swój warsztat pod kątem komponowania muzyki filmowej i teatralnej, a także pod kątem tworzenia aranżacji muzycznych.
Filip Popielarz
Polski kompozytor urodzony w 1994 roku. Pierwsze lekcje kompozycji pobierał u Sławomira Zamuszki w 2020 roku. W 2022 roku ukończył Podyplomowe Studia Kompozycji w klasie dra hab. Rafała Janiaka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie kontynuuje studia magisterskie na tej samej uczelni, w klasie dra hab. Dariusza Przybylskiego. Swój warsztat kompozytorski doskonalił podczas lekcji mistrzowskich m.in. u Wojciecha Ziemowita-Zycha, Kamila Kruka, Marcina Stańczyka, Adama Porębskiego, Żanety Rydzewskiej, Sławomira Wojciechowskiego czy Michała Dobrzyńskiego. W 2021 roku zdobył wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim OBERTON w Austrii za kompozycję Howling with wolves na oktet smyczkowy. W 2023 roku otrzymał Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Ełku (rodzinnego miasta kompozytora) zakończone Koncertem Kompozytorskim. W 2024 roku Chopin University Modern Ensemble (CUME) dokonał prawykonania dwóch jego utworów Minimal Maximum – Maximal Minimum oraz A‑itheras XXIV. W tym samym roku, w ramach festiwalu Trzy-Czte-Ry: Konteksty, Kontrasty, Konfrontacje, Ventuno Quartet wykonał jego kwartet smyczkowy Oscillations. Miał również okazję współpracować z zespołem Kwartludium, który wykonał jego Some music (2024) oraz once again, please (2025) w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (Lusławice, Polska). W roku 2025 zadebiutował na Poznańskiej Wiośnie Muzycznej utworem Whispering Pulses na saksofon i multiperkusję. W kręgu jego zainteresowań leży muzyka kameralna, symfoniczna i elektroniczna.
Monika Sroczyńska
Pianistka, kompozytorka, teoretyczka muzyki, nauczycielka akademicka. W latach 2004–2016 uczyła się gry na fortepianie w Zespole Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile w klasie mgr Jolanty Reszelskiej. W latach 2016–2021 odbyła studia w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Bargielskiego, w klasie fortepianu dr hab. Anny Stempin-Jasnowskiej, a także w zakresie teorii muzyki. Dwukrotnie w 2016 i 2018 roku otrzymała nagrodę od Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie na Międzynarodowym Forum Pianistycznym „Bieszczady bez granic” w Sanoku. W 2018 roku jej utwór „Kontrasty” został wyróżniony na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. W 2021 roku otrzymała Platynowy Medal w kategorii „Kompozycja” za utwór „Dyslokacje” oraz w kategorii „Fortepian” za wykonanie „6 Water Colors” Leo Ornsteina na 2021 Quebec Music Competition. Regularnie występowała na koncertach kompozytorskich oraz dwukrotnie na festiwalu „Nowa Muzyka” w Bydgoszczy wykonując utwory własne oraz innych kompozytorów. Od 2021 roku prowadzi ożywioną działalność pedagogiczną oraz koncertową. W 2022 roku ukazała się jej debiutancka płyta „PianoComposer”, zawierająca utwory solowe i kameralne. W tym czasie nawiązała również współpracę z Biurem Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego w ramach której regularnie wykonuje tam recitale. W 2023 roku została uhonorowana Nagrodą Starosty Pilskiego w kategorii „Kultura”. Rok później ukazała się jej kolejna płyta „Christmas Impressions and More”, zawierająca 14 utworów na fortepian. Jeden z nich, „Bagatelle No. 1”, otrzymał Trzecią Nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Golden Key” w Wiedniu. Monika Sroczyńska jest także członkinią Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Jej dorobek kompozytorski obejmuje utwory fortepianowe, kameralne, orkiestrowe, elektroniczne oraz grafikę muzyczną.
Andrei Yakushau
Dyrygent, kompozytor i aranżer. W 2021 roku ukończył studia magisterskie z dyrygentury operowo-symfonicznej w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. dra hab. Warcisława Kunca oraz studia magisterskie z kompozycji w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. dra hab. Marcina Błażewicza. Pełnił funkcję asystenta dyrygenta w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda (2022–2023) oraz asystenta artystycznego w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (2025). Najwięcej współpracuje z Teatrem Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Od 2021 roku jest studentem Szkoły Doktorskiej Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu o specjalności kompozycja w klasie prof. AM dra hab. Artura Kroschela. W roku akademickim 2021/2022 odbył staż w ramach programu Erasmus+ Praktyki w Conservatorio Giovanni Battista Martini w Bolonii (Włochy) jako asystent w klasie kompozycji i dyrygentury prof. Gian Paolo Luppiego.Od 2018 roku jest członkiem Koła Młodych przy Związku Kompozytorów Polskich (członek zarządu w latach 2018–2024). Laureat licznych konkursów i programów stypendialnych.
Bilety
Wstęp wolny