Przejdź do treści

AżTak Festiwal Dzień 3: KREACJA

05.07 SB 12:00

Trzeci dzień festiwalu upłynie pod hasłem kreacji w sztuce. Przewodnikami dla kompozycji zostali mistrzowie obrazu: Mark Rothko, Emanuel Vigeland, oraz fotograf Faruk Yeşilyurt. Zaczniemy w południe w Labie, na zachód słońca przeniesiemy się do mokotowskiej Pracowni Wandy Czełkowskiej, żeby zakończyć festiwal w dźwiękach Electro Ambient Night. 

Program:

12:00
Hash­tag Lab, Bar­ska 29

Ąsą­Bą­ble: Myko­to­ny | Kon­cert i warsz­ta­ty dla rodzin

Alek­san­dra Chmie­lew­ska Myko­to­ny*
Anna Sza­wiel sce­na­riusz
*pra­wy­ko­na­nie

Wystą­pią:

Alek­san­dra Chmie­lew­ska syn­te­za­tor Mooga
Mar­ta Grzy­wacz głos
Mar­ta Piór­kow­ska skrzyp­ce
Julian Paproc­ki bas klar­net
Mate­usz Zawadz­ki per­ku­sja
Alek­san­dra Ołdak wizu­ali­za­cje na pod­sta­wie zdjęć mikro­sko­po­wych autor­stwa Faru­ka Yeşi­ly­urta

Reali­za­cja:

kon­cep­cja arty­stycz­na: Anna Sza­wiel
reży­se­ria dźwię­ku: Szy­mon Nale­pa
pro­duk­cja: Mar­ta Piór­kow­ska, Aga­ta Krystek


13:00–16:00
B383, Bar­ska 38 m.3

Sono­ra Sound Tube

Kata­rzy­na Sub­er­lak – Sono­ra Sound Tube


19:00
Pra­co­wa­nia Wan­dy Czeł­kow­skiej, ul. Maga­zy­no­wa 14a

Kon­cert finałowy

Mor­ton Feld­man Roth­ko Cha­pel*
Teo­ni­ki Roży­nek Tom­ba Ema­nu­el­le**
*pol­ska pre­mie­ra
**pra­wy­ko­na­nie

Kon­cert poprze­dzo­ny będzie roz­mo­wą z twórcami.

Wystą­pią:

Hash­tag Ensem­ble:
Alek­san­dra Demow­ska-Madej­ska altów­ka
Mag­da­le­na Kor­dy­la­siń­ska-Pęka­la per­ku­sja
Emi­lia Sitarz cze­le­sta*
Adam Elja­siń­ski klar­net
Oli­wier Andrusz­czen­ko klar­net
Domi­nik Pło­ciń­ski wio­lon­cze­la
Mate­usz Loska kon­tra­bas
Woj­ciech Bła­żej­czyk gita­ra elek­trycz­na
Lilian­na Krych dyry­gent­ka
*gościn­nie

Match Match Ensem­ble:

Sopra­ny: Alek­san­dra Dro­gosz-Szy­mań­ska, Kon­stan­cja Molew­ska, Maria Zło­tek, Wero­ni­ka Prasał-Banaszewska

Alty: Mał­go­rza­ta Bart­kow­ska, Kata­rzy­na Bąk, Ewa Kijew­ska, Agniesz­ka Zińczuk

Teno­ry: Andrzej Kle­pac­ki, Paweł Kowa­lew­ski, Mar­cin Kuciń­ski, Jakub Prasał-Banaszewski

Basy: Tymo­te­usz Cyr­kun, Michał Kijew­ski, Michał Malec, Jacek Rąbiński

Reali­za­cja:

Reży­se­ria dźwię­ku: Jan Jędrzej­czyk
Pro­duk­cja: Kata­rzy­na Sta­sie­wicz
Iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Alek­san­dra Ołdak

22:00
Hash­tag Lab, ul. Bar­ska 29

Elec­tro Ambient Night

Mate­usz Śmigasiewicz/Tomek Mirt

Reali­za­cja:

Kon­cep­cja: Woj­ciech Bła­żej­czyk
Reży­se­ria dźwię­ku: Szy­mon Nale­pa
Pro­duk­cja: Aga­ta Kry­stek
Iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Alek­san­dra Ołdak


O programie:

Trze­ci dzień festi­wa­lu upły­nie pod hasłem kre­acji w sztu­ce. Prze­wod­ni­ka­mi dla kom­po­zy­cji zosta­li mistrzo­wie obra­zu: Mark Roth­ko, Ema­nu­el Vige­land, oraz foto­graf Faruk Yeşi­ly­urt. Inte­rak­cje muzy­ki, malar­stwa, archi­tek­tu­ry, mikro­sko­po­wych zbli­żeń i natu­ry sta­ły się kata­li­za­to­ra­mi i inspi­ra­cją dla kre­acji muzycznej.

Dzień roz­pocz­nie się pro­po­zy­cją dla naj­młod­szych w ramach cyklu Ąsą­bą­ble. Myko­to­ny (2025) Alek­san­dry Chmie­lew­skiej to nowy, ośmio­czę­ścio­wy utwór inspi­ro­wa­ny świa­tem grzy­bów. Tkan­ka muzycz­na kom­po­zy­cji, roz­pi­sa­na na na głos, skrzyp­ce, klar­net baso­wy, per­ku­sję i elek­tro­ni­kę, podą­ża za ukła­da­mi i kształ­ta­mi wewnętrz­nych struk­tur grzy­bów, uchwy­co­nych na mikro­fo­to­gra­fiach Faru­ka Yeşi­ly­ur­ta. Sce­na­riusz Anny Sza­wiel pro­wa­dzi słu­cha­czy od świa­ta widocz­nych gołym okiem owoc­ni­ków w głąb ich wnę­trza, do mikro­świa­ta grzyb­ni i miko­ry­zo­wej sie­ci komu­ni­ka­cji. Zachę­ca słu­cha­czy do wyobra­że­nia sobie roz­mów: “Co powie­dzia­ły­by grzy­by, gdy­by zapy­tać je o ich pra­gnie­nie? O ulu­bio­ny kolor?”. Mikro­świat zilu­stro­wa­ny został w muzy­ce za pomo­cą mikro­to­nów i drob­nych moty­wów, któ­re prze­miesz­cza­jąc się mię­dzy instru­men­ta­mi, obra­zu­ją spo­so­by komu­ni­ka­cji mię­dzy grzy­ba­mi. Urok abs­trak­cyj­nych struk­tur odda­dzą tak­że pięk­ne melo­die, a koły­san­ka połą­czy świat natu­ry ze świa­tem dziecka. 

Kon­cert wie­czor­ny zabie­rze nas muzycz­nie do kaplic sztu­ki. Po raz pierw­szy w Pol­sce zosta­nie wyko­na­na Roth­ko Cha­pel (1971) Mor­to­na Feld­ma­na na altów­kę solo (Alek­san­dra Demow­ska-Madej­ska), cze­le­stę (gościn­nie Emi­lia Sitarz), instru­men­ty per­ku­syj­ne i chór mie­sza­ny (Match Match Ensem­ble). Inspi­ra­cją, a zara­zem miej­scem świa­to­we­go pra­wy­ko­na­nia utwo­ru była tytu­ło­wa Roth­ko Cha­pel w Texa­sie – bez­wy­zna­nio­wa kapli­ca, w któ­rej znaj­du­je się 14 wiel­kich płó­cien zaprzy­jaź­nio­ne­go z Feld­ma­nem abs­trak­cjo­ni­sty Mar­ka Roth­ko. Obra­zy w fio­le­cie, czer­ni i czer­wie­ni umiesz­czo­ne są w okta­go­nal­nej prze­strze­ni, a ich odcień zmie­nia się w zależ­no­ści od kąta pada­nia świa­tła. Roth­ko Cha­pel nie tyl­ko odda­je spo­kój i powa­gę serii obra­zów, lecz tak­że wspo­mnia­ne roz­mi­go­ta­nie barw. Ten wyjąt­ko­wo krót­ki utwór (nie­speł­na 30 minut) wyróż­nia się wśród wie­lo­go­dzin­nych doj­rza­łych kom­po­zy­cji Feld­ma­na. Medy­ta­cyj­ne dzie­ło o powo­li ewo­lu­ują­cych płasz­czy­znach brzmie­nio­wych zaska­ku­je melo­dyj­no­ścią linii solo­wej altów­ki i oka­zjo­nal­ny­mi nie­mal­że tonal­ny­mi zwrotami. 

Pod­czas tego same­go kon­cer­tu usły­szy­my rów­nież pra­wy­ko­na­nie naj­now­szej kom­po­zy­cji Teo­ni­ki Roży­nek Tom­ba Ema­nu­el­le (2025), inspi­ro­wa­nej aku­sty­ką i atmos­fe­rą mau­zo­leum Ema­nu­ela Vige­lan­da w Oslo. Ta przy­po­mi­na­ją­ca kościół tajem­ni­cza budow­la wznie­sio­na przez Vige­lan­da w 1926 skry­wa dyna­micz­ny, pełen ero­ty­zmu fresk Vita przed­sta­wia­ją­cy ludz­kie życie od poczę­cia do śmier­ci. Malo­wi­dło zaj­mu­je aż 800 m2 powierzch­ni. Po śmier­ci twór­cy kapli­ca sztu­ki sta­ła się rów­nież jego mau­zo­leum. Atmos­fe­rę pod­kre­śla sła­be świa­tło i nie­zwy­kła aku­sty­ka. Aurę tajem­ni­czo­ści miej­sca potę­gu­je fakt, że jest ono otwar­te dla zwie­dza­ją­cych jedy­nie w nie­dzie­le przez 4,5 godzi­ny. Teo­ni­ki Roży­nek w swej kom­po­zy­cji odwzo­ro­wu­je mistycz­ny cha­rak­ter miej­sca i jego aku­sty­kę za pomo­cą prze­two­rze­nia przez 22-kana­ło­wą elek­tro­ni­kę, opra­co­wa­nie na 16 gło­sów wokal­nych i 6 instru­men­tów. Pogłos mau­zo­leum sta­je się głów­nym boha­te­rem utwo­ru, zarów­no meta­fo­rycz­nie, jak i dosłow­nie, gdyż więk­szość mate­ria­łu elek­tro­nicz­ne­go powsta­ło na bazie mikro­sam­pli z rewer­be­ra­cji przestrzeni. 

Zakoń­cze­niem dnia (i jed­no­cze­śnie całe­go festi­wa­lu) będzie Elek­tro Ambient Night – wie­czór ambien­to­wej muzy­ki na żywo w wyko­na­niu dwój­ki arty­stów – Mate­usza Śmi­ga­sie­wi­cza oraz Tom­ka Mir­ta. Pierw­szy z nich zapre­zen­tu­je swój pro­gram digi-post-pia­no, w któ­rym wyko­rzy­stu­jąc dźwię­ki mikro­to­no­wo stro­jo­ne­go i czę­ścio­wo pre­pa­ro­wa­ne­go for­te­pia­nu budu­je tajem­ni­czą atmos­fe­rę. Prze­two­rze­nia elek­tro­nicz­ne i sta­łe ambien­ty stwo­rzą mistycz­ną, pobu­dza­ją­cą wyobraź­nię aurę. W dru­giej czę­ści wyda­rze­nia wystą­pi Tomek Mirt z mate­ria­łem z Bela­ted Won­der­lust. Muzyk zna­ny z eks­pe­ry­men­tów z syn­te­za­to­ra­mi modu­lar­ny­mi, w swój pro­gram wpla­ta kolej­ną pasję – nagra­nia tere­no­we. Łagod­ną, medy­ta­cyj­ną nar­ra­cję dopeł­nia­ją brzmie­nia natu­ry (m.in. wie­czor­ne śpie­wy pta­ków), któ­re pozwo­lą słu­cha­czom na wyci­sze­nie, kon­tem­pla­cję rela­cji z natu­rą, czy po pro­stu – odpo­czy­nek. Bela­ted Wan­der­lust pod­su­mu­je Festi­wal jed­no­cze­śnie zamy­ka­jąc kra­jo­we tour­née artysty. 

tekst: Mał­go­rza­ta Heinrich

***

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne Warszawa.

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry w ramach pro­gra­mu „Muzy­ka”, reali­zo­wa­ne­go przez Naro­do­wy Insty­tut Muzy­ki i Tańca.

Dofi­nan­so­wa­no ze środ­ków Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go pocho­dzą­cych z Fun­du­szu Pro­mo­cji Kul­tu­ry – pań­stwo­we­go fun­du­szu celo­we­go, w ramach pro­gra­mu „Zamó­wie­nia Kom­po­zy­tor­skie”, reali­zo­wa­ne­go przez Naro­do­wy Insty­tut Muzy­ki i Tańca.

Festi­wal powstał dzię­ki współ­pra­cy i wspar­ciu: B383 Art Spa­ce, Sono­ra Sound Tube, Insty­tu­tu Ada­ma Mic­kie­wi­cza, Glis­san­do, ZaiKS, Sto­art, Hard Rain Solo­istEn­sem­ble, War­szaw­skie­go Towa­rzy­stwa Sce­nicz­ne­go, Pol­skie­go Towa­rzy­stwa Myko­lo­giczn­go, Bri­tish Council.

AżTak Festi­wal jest wspie­ra­ny przez Bri­tish Coun­cil jako część UK/Poland Season 2025

Patroni medialni:

Dwój­ka Pol­skie Radio
Gaze­ta Wybor­cza
POLMIC​.PL

Bilety

Wstęp wolny

Wkrótce