AżTak Festiwal Dzień 2: ZANURZENIE
Zanurzenie to kontynuacja snu – podróż w głąb. Tego dnia zapraszamy do medytacyjnej wędrówki przez nowe kompozycje z Kolumbii, Irlandii, Polski i Stanów Zjednoczonych. Między dźwiękiem a ciszą, między skupieniem a rozproszeniem, pomiędzy tym, co znane a tym, co dopiero się rodzi – spotykamy się, by słuchać głębiej.
Program
15:00–19:00
B383, Barska 38 m.3
10-minutowe masaże dźwiękiem w Sonora Sound Tube
Katarzyna Suberlak – Sonora Sound Tube
19:00
Hashtag Lab, Barska 29
Koncert
James Diaz In her dream song
Max Vinetz Here
Aleksandra Słyż Iridescence II
Amy Rooney Flow state
Ryan Molloy Gortnagarn II
Greg Caffrey These are the clouds above the fallen sun
Lena Michajłów nowa kompozycja*
*prawykonanie
Wystąpią:
Hashtag Ensemble:
Marta Piórkowska skrzypce
Agnieszka Guz-Tarnowska skrzypce
Gabriela Graboń altówka*
Dominik Płociński wiolonczela
Adam Eljasiński klarnety
Wojciech Błażejczyk gitara elektryczna
Paweł Janas akordeon
Lilianna Krych dyrygentka
*Akademia PRO
Hard Rain Soloist Ensemble (Irlandia Północna):
Aisling Agnew flety
Daniel Browell fortepian, instrumenty klawiszowe
21:00
Hashtag Lab, ul. Barska 29
Projekcja filmu The Artist and the Pervert. Reż. Beatrice Behn, René Gebhardt, muz. Georg Friedrich Haas
Pokaz filmu poprzedzony będzie rozmową z twórcami.
Realizacja:
Reżyseria dźwięku: Kosma Standera
Produkcja: Marta Piórkowska
Identyfikacja Wizualna: Aleksandra Ołdak
O programie:
Drugi dzień festiwalu to czas przebudzenia ze snu. Zanurzenie pozwoli nam na kontemplację natury, relacji pomiędzy naszym światem wewnętrznym i zewnętrznym otoczeniem. Usłyszymy kompozycje w wykonaniu Hashtag Ensemble i Hard Rain Soloists Ensemble (Irlandia Północna) – pochodzącym z Belfastu zespołem muzyki współczesnej, który swoimi działaniami promuje muzykę lokalnych kompozytorów obok dzieł globalnie wiodących twórców. Tym razem nie będzie inaczej – grupa zaprezentuje utwory rodzime, dzieła polskie i twórczość zza Oceanu Atlantyckiego. Zmiany i paradoksy zagoszczą w muzyce, a do wniknięcia w umysł i emocje artysty zaprosi wieczorna projekcja filmu.
W programie znajdziemy utwory, które pozwolą na wejście w stan medytacyjny, przeprowadzenie introspekcji i znalezienie odpowiedzi na pytanie: czym jest głębokie skupienie. Zanurzenie, będące spoiwem programu, to wejście w głąb siebie przy zachowaniu wrażliwości na otoczenie. Osiągnięty w ten sposób stan, zbliżony do mindfulness, pozwala na głęboką receptywność, zarówno na zewnętrzne bodźce, jak i na sygnały wysyłane przez własny organizm. Jego przedłużeniem jest flow state – wyjście poza samoświadomość i przejście do absolutnej uwagi poświęconej wykonywanej w danym momencie czynności. Podczas AżTak Festiwalu będzie to odbiór muzyki, a być może nawet – w myśl idei aktywnego słuchania – duchowe przeżycie i wewnętrzne współuczestnictwo w prezentowanym wykonaniu.
Pierwszą pozycją wieczora będzie kompozycja kolumbijskiego autora, Jamesa Diaza, In her dream song (2018), napisana w ramach Loretto Project z dedykacją dla tria fortepianowego Longleash. Kompozytor w swej twórczości tworzy unikatowe płaszczyzny dźwiękowe, co w przypadku In her dream song osiągnięte zostaje poprzez wzajemne orbitowanie instrumentów wokół siebie. Wchodzą one w dyskurs, przechodzą od rozdzielenia do współpracy – tworząc tym samym dźwiękowy kalejdoskop. Kolejny punkt programu to kompozycja o sugestywnym tytule – here (2018). Max Vinetz odpowiada w nim na dualizm współczesnego świata, gdzie oczekuje się zachowania beztroski w hałaśliwym, chaotycznym środowisku. Według kompozytora podstawą funkcjonowania w takim świecie jest kategoryzowanie, które ma umożliwić osiągnięcie spokoju i funkcjonowanie w obliczu sprzecznych ze sobą emocji. Kompozycji towarzyszą nagrania z tak samo sprzecznych ze sobą źródeł: z jednej strony są to fragmenty poradników tłumaczących jak być zdrowym, spokojnym i szczęśliwym – z drugiej reportaże z ataków terrorystycznych w USA i Wielkiej Brytanii.
Następujący Iridescence II (2020) Aleksandry Słyż jest przełożeniem zjawiska tęczowienia – pojawiania się pozornych barw na nierównościach i cienkich błonach – na wielokanałową kompozycję. Iryzację można odnieść do przewodniego motywu w sposób bezpośredni: zmiana kąta padania światła powoduje jego modulację, tak samo jak zmiana perspektywy skutkuje odmiennym rozumieniem sytuacji, w których się znajdujemy. Kolejne trzy kompozycje będą bezpośrednio związane z działalnością Hard Rain Soloists Ensemble. Hipnotyczne flow state (2022) Amy Rooney odzwierciedla sposób myślenia wykonawców w trakcie koncertu. Rezultatem jest utwór płynny w charakterze, nastawiony na ukazanie stopniowej zmiany. Zlecone przez Hard Rain Soloists Ensemble Gortnagarn II Ryana Molloya, zainspirowane poczuciem przywiązania do miejsca i krajobrazu, jest natomiast refleksją na temat przynależności do konkretnej lokalizacji na ziemi. Tryptyk kończy These are the clouds above the fallen sun Grega Caffrey’a. Jest to elegia poświęcona zmarłemu bratu autora, będąca interpretacją wiersza W.B. Yeatsa o tym samym tytule. Kompozytor porzuca powszechną interpretację tekstu jako requiem upadku tradycyjnych wartości na rzecz osobistego wyrażenia żałoby i zanurzenia w bolesnych emocjach. Zwieńczeniem koncertu będzie prawykonanie once again (2025) Leny Michajłów, w którym kompozytorka nawiązuje do swojego doświadczenia nauki gry na na fortepianie. Autorka traktuje popełniane w trakcie ćwiczeń błędy jako równoprawny materiał formotwórczy, kwestionując tym samym narzucone przez system edukacji dążenie do perfekcji. Tytuł kompozycji nawiązuje do przypuszczalnie najczęściej słyszanej w trakcie nauki frazy: „jeszcze raz” – niegdyś frustrującej, teraz przynoszącej uważność i skupienie. Formalną osnową utworu jest rozszczepienie utworu na elementarne cząstki i nawiązujące do ćwiczenia gry zwalnianie tempa. Autorka zadaje sobie pytanie: „co może ujawnić się w powtarzanym materiale, gdy słuchanie staje się coraz bardziej skupione, a struktura dźwięku zaczyna się rozpadać”?
„Jeszcze nie jest za późno, żebyśmy mieli ciała”, tak kończyła swój manifest nowej dyscypliny Jennifer Walshe. Od dekady podpisałby się pod tym także Georg Friedrich Haas, bohater wieczornego seansu, austriacki kompozytor gęstej mikrotonowej muzyki i rozszczepionych dźwięków. To wtedy kompozytor uznany przez międzynarodowe grono krytyków za najwybitniejszego twórcę XXI wieku dokonał głośnego coming outu na wielu polach. Zmierzył się z nazistowską historią swojej rodziny, zaczął także realizować swoje najgłębsze i wyparte pragnienia erotyczne. W szczerym dokumencie Szuka i perwersja Beatrice Biehn i René Gebhardta Haas opowiada o przełomie wraz ze swoją żoną, Molleną Williams. Ta kinkowa edukatorka , standuperka i performerka także zmaga się z mroczną przeszłością i historią uzależnienia. Para odsłania przed nami swoją codzienność i intymność, od parzenia piętnastu kaw dziennie, przez komponowanie nago na podłodze po seanse konsensualnego BDSM. Te doświadczenia są kanwą dla wspólnego dzieła, Hienah, ale też lepszego zrozumienia siebie i sztuki. Wstępem do filmu będzie prezentacja krótkiego tria fortepianowego ins Licht (2007). na fortepian, skrzypce i wiolonczelę. Tytuł Ku Światłu wraz z intensywnością emocjonalną kompozycji będzie niczym pierwszy krok w odkryciu siebie. Po seansie zapraszamy na wspólną rozmowę z reżyserami filmu, którą poprowadzi Jan Topolski.
tekst: Michał Grzesiuk, Jan Topolski
***
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Festiwal powstał dzięki współpracy i wsparciu: B383 Art Space, Sonora Sound Tube, Instytutu Adama Mickiewicza, Glissando, ZaiKS, Stoart, Hard Rain SoloistEnsemble, Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, Polskiego Towarzystwa Mykologiczngo, British Council.
AżTak Festiwal jest wspierany przez British Council jako część UK/Poland Season 2025
Patroni medialni:
Dwójka Polskie Radio
Gazeta Wyborcza
POLMIC.PL
Bilety
Wstęp wolny