
AżTak Festiwal Dzień 1: SEN

Festiwal zaczniemy zanurzając się w dźwięku, dzięki niezwykłemu instrumentowi: Sonora Sound Tube. Główną część wieczoru zapełni natomiast muzyka rezydenta festiwalu – Wojtka Blecharza w dwóch odmiennych, przestrzennych odsłonach.
Program:
18:00
B383, Barska 38 m.3
Wernisaż Sonora Sound Tube
Wystąpią:
Katarzyna Suberlak Sonora Sound Tube
Marta Grzywacz głos
Marta Piórkowska skrzypce
Paweł Janas K‑dron
Wojciech Błażejczyk cytry
15:00–18:00
B383, Barska 38 m.3
Sonora Sound Tube
Katarzyna Suberlak – Sonora Sound Tube
Wystawa prac Magdaleny Lenartowicz.
19:00
Hashtag Lab, Barska 29
Wojciech Blecharz Axis.B*
*prawykonanie
Masashi Yamamoto (Japonia)
20:00
Wojciech Blecharz Field 6. Dream Notes
Hashtag Ensemble:
Kamil Staniczek skrzypce
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Michał Bień wiolonczela*
Mateusz Loska kontrabas
Paweł Janas akordeon, K‑dron
Wojciech Błażejczyk gitara elektryczna
Ania Karpowicz flet basowy
Łukasz Nędza saksofon**
*Akademia PRO
**gościnnie
Koncert poprzedzony będzie rozmową z twórcami.
Realizacja:
Reżyseria dźwięku: Kosma Standera
Produkcja: Aleksandra Demowska-Madejska
Identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
O programie:
Motywem pierwszego dnia festiwalu jest pojęcie snu. Fizyczność dźwięku, muzyczna eksploracja przestrzeni i ruchu stworzy iluzoryczne płaszczyzny brzmień, w których każdy słuchacz dostrzeże i poczuje coś innego. Zamiany ról i nietypowe układy zbudują fantasmagoryczną przestrzeń dla nowych muzycznych doświadczeń.
Słuchacze już na samym początku będą mogli wprowadzić się w stan relaksu – festiwal rozpoczną krótkie masaże dźwiękiem przy użyciu Sonora Sound Tube, innowacyjnego instrumentu przeznaczonego do terapii dźwiękami. Wytwarzane przez urządzenie basowe brzmienia wprawią pacjenta-słuchacza w stan relaksacji oraz wyciszenia. Zapisy na masaże są otwarte na wszystkie trzy dni festiwalu. Sonorę będzie można także usłyszeć pierwszego wieczora w ramach improwizowanego koncertu w przestrzeni B383.
Dalsze wydarzenia skupione zostaną wokół twórczości kompozytora-rezydenta, Wojtka Blecharza. Pierwszego dnia usłyszymy aż dwie jego kompozycje – Axis.B (2025) na kontrabas i 7 głośników bezprzewodowych oraz Field 6. (2020) na osiem instrumentów. Pierwsza z nich jest kontynuacją wcześniejszego utworu Blecharza z 2016 roku, Axis.A, na wiolonczelę, generatory rytmu i syntezatory analogowe. Axis.B powstała we współpracy z japońskim kontrabasistą Masashim Yamamoto podczas rezydencji artystycznej kompozytora w Tokio w maju 2025 roku. Oba Axis stanowią dla siebie dopełnienie. O ile Axis.A jest dźwiękową „osią pionową”, wykonywaną w przestrzeni wertykalnej składającej się z minimum siedmiu poziomów, o tyle Axis.B to „oś pozioma” podzielona na siedem sekcji, z których każda musi zostać wykonana w innej części sali koncertowej przy zachowaniu układu tworzącego linię prostą. Zastosowanie bezprzewodowych głośników ma na celu zakomponowanie przestrzeni na wzór dźwiękowej mapy pamięci, opartej na spekulatywnej teorii, że żaden dźwięk w przestrzeni nie zanika całkowicie. Niczym sen, wytworzone fale akustyczne mają istnieć jeszcze po opuszczeniu pomieszczenia przez źródło dźwięku. Kontrabas, powoli przemierzając salę koncertową, zostawia za sobą dźwiękowy ślad, przywołuje też niektóre z motywów obecnych w Axis.A, stając się spoiwem wszystkich wątków muzycznych.
Efektem poszukiwań przez Blecharza nowego typu narracji jest kompozycja Field 6 (2020–21), napisana specjalnie dla zespołu Hashtag Ensemble. Utwór przeznaczony do wykonywania przez ośmiu muzyków jest zaproszeniem dla wykonawców do zwiększenia roli wspólnego improwizowania, budowania utworu poprzez reagowanie na bieżąco na wykonywane przez innych muzyków partie oraz do dogłębnego nasłuchiwania poszczególnych elementów kompozycji. Aby lepiej zrozumieć tę ideę kompozytor załącza fragment scenariusza z czwartego ogniwa cyklu „Field 4. Nexus”:
“Każde solo zawiera wiele fermat, które pozwalają na wsłuchiwanie się i kontemplację gry innych muzyków, ale też na znalezienie odpowiedniego momentu, żeby wrócić do gry zespołowej. Mimo, że każde solo jest w pewnym sensie niezależne, to wszystkie posiadają to samo podstawowe tempo. Muzyczna narracja powinna być kształtowana jako dialog między solistami, oparty na akcji-reakcji, zawołaniu-odpowiedzi i koherentnym przepływie dźwiękowej energii pomiędzy wszystkimi muzykami. Zawsze reaguj na innych muzyków zaczynając nową frazę w odpowiedzi do tego, co słyszysz w przestrzeni: kontynuuj, powtarzaj, dołączaj się, przełamuj narrację, konkluduj, twórz echa lub kontrasty, wszystko po to, aby tworzyć głębokie muzyczne porozumienie między solowymi głosami”.
Tytuł utworu Field (pole, obszar, tor) staje się wyznacznikiem dla dźwiękowej dramaturgii: muzycy uczestniczą w tworzeniu swojego rodzaju „pola dźwiękowego”, terenu, na którym dźwięk jest obecny i porusza się w przestrzeni po wielu trajektoriach. Każdy z ośmiu utworów o tytule „Field” posiada podtytuł, z wyjątkiem pola szóstego…
Jak mówi sam kompozytor „Do dzisiaj nie wiem skąd ta muzyka do mnie przyszła, skąd się „wysłyszała”, skąd wziął się jej momentami mroczny charakter i dźwiękowy, ezoteryczny spleen. Czy jest to napisane z wyprzedzeniem requiem dla przyjaciela, dźwiękowy zbieg okoliczności (synchroniczność), zapiski ze snu/marzenia, czy kolejna lekcja Profesora Bad Tripa…?”
Cykl Pól Dźwiękowych składa się z:
FIELD 1–3.Feeling Feelings for violin, contrabass clarinet and percussion (2018)
FIELD 4.Nexus for 9 performers (koto, shamisen, cello, double bass, shakuhachi, daegeum, viola, violin, gongs) (2018)
FIELD 5.Aura for 1 listener, 1 performer and 7 wireless speakers (2019)
FIELD 6. for 8 performers (bass flute, saxophone, violin, viola, cello, double bass, k‑drone/accordion and electric bass)
FIELD 7.Delta for 10 performers (bass flute, clarinet, bassoon, saxophone, trumpet, violin, viola, cello, percussion and keyboards) (2021)
FIELD 8.Elixir for orchestra in 10 groups (2022–2023)
We wszystkich działaniach proponowanych odbiorcom tego dnia organizatorzy wraz z kompozytorami zapraszają słuchacza do oddania się muzyce na wzór głębokiego podążania za sennymi wizjami, które na pewno wprowadzą każdego w unikalną, indywidualną podróż dźwiękową.
tekst: Natalia Górecka
***
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Festiwal powstał dzięki współpracy i wsparciu: B383 Art Space, Sonora Sound Tube, Instytutu Adama Mickiewicza, Glissando, ZaiKS, Stoart, Hard Rain SoloistEnsemble, Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego, Polskiego Towarzystwa Mykologiczngo, British Council.
Patroni medialni:
Dwójka Polskie Radio
Gazeta Wyborcza
POLMIC.PL
Bilety
Wstęp wolny