Przejdź do treści

ICTUS in Warsaw: Andrea Centazzo i goście Ksawery Wójciński & Olgierd Dokalski / Marta Grzywacz

10.05 SB 19:00

40 PLN

Zapraszamy na wieczór z muzyką improwizowaną. Nie wiemy, jak zabrzmi Lab w majową noc… ale wiemy, że warto tu być, by doświadczyć tych dźwięków. Po raz pierwszy w Polsce gościć będziemy Andreę Centazzo! 

Andrea Cen­taz­zo wybit­ny muzyk, per­ku­si­sta, kom­po­zy­tor i impro­wi­za­tor. Zało­ży­ciel legen­dar­ne­go labe­la ICTUS, choć obec­ny na sce­nie mię­dzy­na­ro­do­wej od pię­ciu dekad wystą­pi w Pol­sce po raz pierwszy. 

Towa­rzy­szyć mu będą zgod­nie jego inten­cją dwaj muzy­cy z Pol­ski, kon­tra­ba­si­sta Ksa­we­ry Wój­ciń­ski i trę­bacz Olgierd Dokal­ski. Przed nami kon­cert będą­cy obiet­ni­cą zda­rze­nia wyjąt­ko­we­go, nie tyl­ko dla­te­go, że będzie to pierw­sze spo­tka­nie tych arty­stów, ale przede wszyst­kim, ale przede wszyst­kim dla­te­go, że zapo­wia­da się jako akt kre­acji in situ nascen­di, nie­po­wta­rzal­ny, jedy­ny w swo­im rodza­ju i być może nie­po­dob­ny do nicze­go co mogli­śmy wcze­śniej usłyszeć.

Wie­czór roz­pocz­nie nato­miast impro­wi­zo­wa­ny kon­cert Mar­ty Grzy­wacz — woka­list­ki i impro­wi­za­tor­ki Hash­tag Ensemble.

Pro­gram:

Mar­ta Grzywacz 

prze­rwa

Andrea Cen­taz­zo i goście: Ksa­we­ry Wój­cic­ki i Olgierd Dokalski

Reali­za­cja:

Kon­cep­cja pro­gra­mo­wa i tekst: Maciej Kar­łow­ski         
pro­duk­cja: Lilian­na Krych
iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Alek­san­dra Ołdak
reży­se­ria dźwię­ku: Kosma Stan­de­ra
współ­or­ga­ni­za­cja: Fun­da­cja Słu­chaj! I Wydaw­nic­two FSRe­cords Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne War­sza­wa.
Patro­nem medial­nym Prze­strze­ni Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab jest Dwój­ka Pol­skie Radio oraz POLMIC​.PL.

Dowiedz się wię­cej o artystach: 

Andrea Cen­taz­zo

Legen­da sce­ny impro­wi­zo­wa­nej. Kom­po­zy­tor, per­ku­si­sta i arty­sta mul­ti­me­dial­ny. Od ponad pię­ciu dekad jest odważ­nym eks­plo­ra­to­rem sztu­ki współ­cze­snej.
Na począt­ku lat 70. wpro­wa­dził nową kon­cep­cję gry na per­ku­sji, migru­jąc od Free Jaz­zu do nowej for­my muzy­ki impro­wi­zo­wa­nej, defi­niu­jąc się i jed­no­cze­śnie szu­ka­jąc dro­gi do wła­snych nowych metod kom­po­zy­tor­skich.
Pod koniec lat 70. Cen­taz­zo był jed­nym z zało­ży­cie­li nowo­jor­skiej Down­town Music Sce­ne, współ­pra­cu­jąc z Joh­nem Zor­nem, Tomem Cor­rą, Euge­ne Chad­bo­ur­ne, Toshi­no­ri Kon­do i inny­mi, co zosta­ło udo­ku­men­to­wa­ne na wie­lu albu­mach.
W 1976 roku zało­żył ICTUS Records, jed­ną z pierw­szych wytwór­ni pro­wa­dzo­nych przez muzy­ków, nagry­wa­jąc ze Steve’em Lacy, Eva­nem Par­ke­rem, Pier­rem Favre, Dere­kiem Bailey­em, Joh­nem Zor­nem, Alvi­nem Cur­ra­nem, Alber­tem Man­gels­dorf­fem, Donem Cher­ry, Mary­lin Cri­spell, Elliot­tem Shar­pem i wie­lo­ma inny­mi.
Opu­ścił sce­nę muzy­ki impro­wi­zo­wa­nej w 1986 roku, roz­po­czy­na­jąc karie­rę twór­cy wideo i wkrót­ce potem prze­no­sząc się do Los Ange­les w Kali­for­nii, poświę­ca­jąc się kom­po­zy­cji i reży­se­rii fil­mo­wej. Cen­taz­zo jest auto­rem trzech oper, dwóch sym­fo­nii i pra­wie pię­ciu­set kom­po­zy­cji dla wszel­kie­go rodza­ju zespo­łów, a tak­że wie­lu nagra­dza­nych fil­mów wideo.
Biblio­te­ka Uni­wer­sy­te­tu Boloń­skie­go w DAMS nie­daw­no poświę­ci­ła kom­po­zy­to­ro­wi Fon­do Andrea Cen­taz­zo, w któ­rym wszyst­kie jego dzie­ła są gro­ma­dzo­ne i udo­stęp­nia­ne stu­den­tom oraz naukow­com.
W listo­pa­dzie 2017 roku  w ratu­szu w Udi­ne we Wło­szech został nagro­dzo­ny Pie­czę­cią Mia­sta. Bur­mistrz mia­sta, Alber­to Feli­ce De Toni, w towa­rzy­stwie rad­ne­go ds. kul­tu­ry i rad­ne­go ds. tury­sty­ki, zło­żył mu hołd jako aktyw­ne­mu  na całym świe­cie, szcze­gól­nie w USA arty­ście, któ­ry waż­ny­mi pra­ca­mi badaw­czy­mi pro­wa­dzo­ny­mi w dzie­dzi­nie muzy­ki i sztu­ki, roz­sła­wił rodzin­ne Udi­ne i w wyjąt­ko­wy spo­sób przy­czy­nił się do roz­po­wszech­nie­nia kul­tu­ry wło­skiej i friu­lij­skiej poza gra­ni­ca­mi kraju.

Olgierd Dokal­ski

Trę­bacz, kom­po­zy­tor zain­te­re­so­wa­ny sze­ro­ko poję­tą kul­tu­rą ludo­wą, reży­ser i sce­na­rzy­sta. Absol­went Woj­sko­wej Aka­de­mii Tech­nicz­nej oraz kur­sów Script i Stu­dio Prób Szko­ły Waj­dy. Z wykształ­ce­nia cyber­ne­tyk, nie­do­szły antro­po­log kul­tu­ry.
Zało­ży­ciel i lider czer­pią­ce­go z este­tyk postroc­ka, fol­ku i jaz­zo­wej awan­gar­dy kwin­te­tu Dak­ta­ri. W 2012 roku na zamó­wie­nie festi­wa­lu Nowa Muzy­ka Żydow­ska powo­łał do życia pol­sko-izra­el­sko-bel­gij­ski kwar­tet nor cold, z któ­rym inter­pre­to­wał sefar­dyj­skie pie­śni z Bał­ka­nów z począt­ku XX wie­ku.
Obec­nie pro­wa­dzi for­ma­cję kIRk. Autor solo­wej pły­ty “Mirza Tarak”, na któ­rej to w for­mu­le kon­cept albu­mu daje upust swo­im tatar­skim kul­tu­ro­znaw­czo-gene­alo­gicz­nym zain­te­re­so­wa­niom. Fina­li­sta kon­kur­su Script Pro oraz autor wyróż­nie­nia w kon­kur­sie Script Wars za sce­na­riusz Don­meh.
O emo­cjo­nal­nej grze na trąb­ce Olgier­da Dokal­skie­go w samych super­la­ty­wach wypo­wia­da­li się Micha­el Gira – lider kul­to­wej gru­py roc­ko­wej Swans, pio­nier futu­re-jaz­zo­wej trąb­ki Nils Pet­ter Molva­er czy mat­ka chrzest­na nowych brzmień (lata­mi pro­wa­dzą­ca audy­cję na BBC Radio 1) Mary Anne Hobbs.

Ksa­we­ry Wój­ciń­ski
Kon­tra­ba­si­sta, kom­po­zy­tor, wokalista. 

Jest Absol­wen­tem Aka­de­mii Muzycz­nej w Bydgoszczy.

Od ponad deka­dy nale­ży do naj­waż­niej­szych arty­stów swo­je­go poko­le­nia. Jest roz­po­zna­wal­ną posta­cią na sce­nie muzy­ki impro­wi­zo­wa­nej. Świet­nie poru­sza się w wie­lu muzycz­nych świa­tach, współ­pra­cu­jąc z naj­wy­bit­niej­szy­mi muzy­ka­mi sce­ny improwizowanej.

Moż­na usły­szeć go na ponad trzy­dzie­stu albu­mach zarów­no w roli lide­ra jak i side­ma­na. Do naj­waż­niej­szych nale­żą albu­my nagra­ne z legen­dar­nym zespo­łem Hera, triem Char­le­sa Gayle’a (Christ Ever­la­sting), Szpil­man wraz z Uri Cainem czy też solo­wy album The Soul oraz Delu­sions i With all due respect nagra­ne wraz z brać­mi Szy­mo­nem (for­te­pian), Mau­ry­cym (trąb­ka) i per­ku­si­stą Krzysz­to­fem Szmańdą.

Coraz czę­ściej w swo­jej twór­czo­ści się­ga po głos, któ­ry stał się świet­nym dopeł­nie­niem brzmie­nia kon­tra­ba­su.  Jest czę­ścią zespo­łów Maniu­chy Bikont oraz zna­ko­mi­tej for­ma­cji czer­pią­cej ze źró­deł muzy­ki ludo­wej, TULEJE.

Współ­pra­cu­je z wie­lo­ma wybit­ny­mi arty­sta­mi, taki­mi jak m.in: Hamid Dra­ke, Nico­le Mit­chell, Sato­ko Fuji, Alan Bern, Franz Haut­zin­ger, Amir ElSaffar.

Mar­ta Grzywacz

War­sza­wian­ka, impro­wi­za­tor­ka, nauczycielka. 

Absol­went­ka Uni­wer­sy­te­tu Muzycz­ne­go Fry­de­ry­ka Cho­pi­na. Jako pia­nist­ka peł­ni rolę akom­pa­nia­tor­ki tań­ca. Jako nauczy­ciel­ka wspie­ra roz­wój muzycz­ny stu­den­tów i uczniów korzy­sta­jąc z bogac­twa środ­ków meto­dy Emi­la Jaques-Dalcroze’a. 

Jako człon­ki­ni Hash­tag Ensem­ble wyko­nu­je par­tie wokal­ne współ­cze­śnie two­rzo­nych dzieł. 

W 2023 roku w Hash­tag Lab zaini­cjo­wa­ła f.i.m.m., cykl kon­cer­tów impro­wi­zu­ją­cych duetów. 

Jako impro­wi­za­tor­ka współ­pra­co­wa­ła m.in. z Seba­stia­nem Macem i Pau­li­ną Owcza­rek (album What is that? wyda­ny przez Scat­ter Archi­ve) oraz Anną Gadt, Gosią Zaga­jew­ską i Nata­lią Kor­diak (album Voice Act wyda­ny przez Fun­da­cję Słuchaj!).

Bilety

40 PLN

Wkrótce