ICTUS in Warsaw: Andrea Centazzo i goście Ksawery Wójciński & Olgierd Dokalski / Marta Grzywacz
Zapraszamy na wieczór z muzyką improwizowaną. Nie wiemy, jak zabrzmi Lab w majową noc… ale wiemy, że warto tu być, by doświadczyć tych dźwięków. Po raz pierwszy w Polsce gościć będziemy Andreę Centazzo!
Andrea Centazzo wybitny muzyk, perkusista, kompozytor i improwizator. Założyciel legendarnego labela ICTUS, choć obecny na scenie międzynarodowej od pięciu dekad wystąpi w Polsce po raz pierwszy.
Towarzyszyć mu będą zgodnie jego intencją dwaj muzycy z Polski, kontrabasista Ksawery Wójciński i trębacz Olgierd Dokalski. Przed nami koncert będący obietnicą zdarzenia wyjątkowego, nie tylko dlatego, że będzie to pierwsze spotkanie tych artystów, ale przede wszystkim, ale przede wszystkim dlatego, że zapowiada się jako akt kreacji in situ nascendi, niepowtarzalny, jedyny w swoim rodzaju i być może niepodobny do niczego co mogliśmy wcześniej usłyszeć.
Wieczór rozpocznie natomiast improwizowany koncert Marty Grzywacz — wokalistki i improwizatorki Hashtag Ensemble.
Program:
Marta Grzywacz
przerwa
Andrea Centazzo i goście: Ksawery Wójcicki i Olgierd Dokalski
Realizacja:
Koncepcja programowa i tekst: Maciej Karłowski
produkcja: Lilianna Krych
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
reżyseria dźwięku: Kosma Standera
współorganizacja: Fundacja Słuchaj! I Wydawnictwo FSRecords Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Dwójka Polskie Radio oraz POLMIC.PL.
Dowiedz się więcej o artystach:
Andrea Centazzo
Legenda sceny improwizowanej. Kompozytor, perkusista i artysta multimedialny. Od ponad pięciu dekad jest odważnym eksploratorem sztuki współczesnej.
Na początku lat 70. wprowadził nową koncepcję gry na perkusji, migrując od Free Jazzu do nowej formy muzyki improwizowanej, definiując się i jednocześnie szukając drogi do własnych nowych metod kompozytorskich.
Pod koniec lat 70. Centazzo był jednym z założycieli nowojorskiej Downtown Music Scene, współpracując z Johnem Zornem, Tomem Corrą, Eugene Chadbourne, Toshinori Kondo i innymi, co zostało udokumentowane na wielu albumach.
W 1976 roku założył ICTUS Records, jedną z pierwszych wytwórni prowadzonych przez muzyków, nagrywając ze Steve’em Lacy, Evanem Parkerem, Pierrem Favre, Derekiem Baileyem, Johnem Zornem, Alvinem Curranem, Albertem Mangelsdorffem, Donem Cherry, Marylin Crispell, Elliottem Sharpem i wieloma innymi.
Opuścił scenę muzyki improwizowanej w 1986 roku, rozpoczynając karierę twórcy wideo i wkrótce potem przenosząc się do Los Angeles w Kalifornii, poświęcając się kompozycji i reżyserii filmowej. Centazzo jest autorem trzech oper, dwóch symfonii i prawie pięciuset kompozycji dla wszelkiego rodzaju zespołów, a także wielu nagradzanych filmów wideo.
Biblioteka Uniwersytetu Bolońskiego w DAMS niedawno poświęciła kompozytorowi Fondo Andrea Centazzo, w którym wszystkie jego dzieła są gromadzone i udostępniane studentom oraz naukowcom.
W listopadzie 2017 roku w ratuszu w Udine we Włoszech został nagrodzony Pieczęcią Miasta. Burmistrz miasta, Alberto Felice De Toni, w towarzystwie radnego ds. kultury i radnego ds. turystyki, złożył mu hołd jako aktywnemu na całym świecie, szczególnie w USA artyście, który ważnymi pracami badawczymi prowadzonymi w dziedzinie muzyki i sztuki, rozsławił rodzinne Udine i w wyjątkowy sposób przyczynił się do rozpowszechnienia kultury włoskiej i friulijskiej poza granicami kraju.
Olgierd Dokalski
Trębacz, kompozytor zainteresowany szeroko pojętą kulturą ludową, reżyser i scenarzysta. Absolwent Wojskowej Akademii Technicznej oraz kursów Script i Studio Prób Szkoły Wajdy. Z wykształcenia cybernetyk, niedoszły antropolog kultury.
Założyciel i lider czerpiącego z estetyk postrocka, folku i jazzowej awangardy kwintetu Daktari. W 2012 roku na zamówienie festiwalu Nowa Muzyka Żydowska powołał do życia polsko-izraelsko-belgijski kwartet nor cold, z którym interpretował sefardyjskie pieśni z Bałkanów z początku XX wieku.
Obecnie prowadzi formację kIRk. Autor solowej płyty “Mirza Tarak”, na której to w formule koncept albumu daje upust swoim tatarskim kulturoznawczo-genealogicznym zainteresowaniom. Finalista konkursu Script Pro oraz autor wyróżnienia w konkursie Script Wars za scenariusz Donmeh.
O emocjonalnej grze na trąbce Olgierda Dokalskiego w samych superlatywach wypowiadali się Michael Gira – lider kultowej grupy rockowej Swans, pionier future-jazzowej trąbki Nils Petter Molvaer czy matka chrzestna nowych brzmień (latami prowadząca audycję na BBC Radio 1) Mary Anne Hobbs.
Ksawery Wójciński
Kontrabasista, kompozytor, wokalista.
Jest Absolwentem Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Od ponad dekady należy do najważniejszych artystów swojego pokolenia. Jest rozpoznawalną postacią na scenie muzyki improwizowanej. Świetnie porusza się w wielu muzycznych światach, współpracując z najwybitniejszymi muzykami sceny improwizowanej.
Można usłyszeć go na ponad trzydziestu albumach zarówno w roli lidera jak i sidemana. Do najważniejszych należą albumy nagrane z legendarnym zespołem Hera, triem Charlesa Gayle’a (Christ Everlasting), Szpilman wraz z Uri Cainem czy też solowy album The Soul oraz Delusions i With all due respect nagrane wraz z braćmi Szymonem (fortepian), Maurycym (trąbka) i perkusistą Krzysztofem Szmańdą.
Coraz częściej w swojej twórczości sięga po głos, który stał się świetnym dopełnieniem brzmienia kontrabasu. Jest częścią zespołów Maniuchy Bikont oraz znakomitej formacji czerpiącej ze źródeł muzyki ludowej, TULEJE.
Współpracuje z wieloma wybitnymi artystami, takimi jak m.in: Hamid Drake, Nicole Mitchell, Satoko Fuji, Alan Bern, Franz Hautzinger, Amir ElSaffar.
Marta Grzywacz
Warszawianka, improwizatorka, nauczycielka.
Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jako pianistka pełni rolę akompaniatorki tańca. Jako nauczycielka wspiera rozwój muzyczny studentów i uczniów korzystając z bogactwa środków metody Emila Jaques-Dalcroze’a.
Jako członkini Hashtag Ensemble wykonuje partie wokalne współcześnie tworzonych dzieł.
W 2023 roku w Hashtag Lab zainicjowała f.i.m.m., cykl koncertów improwizujących duetów.
Jako improwizatorka współpracowała m.in. z Sebastianem Macem i Pauliną Owczarek (album What is that? wydany przez Scatter Archive) oraz Anną Gadt, Gosią Zagajewską i Natalią Kordiak (album Voice Act wydany przez Fundację Słuchaj!).