
Surface of Timbre

Jeśli tytułowa powierzchnia jest miejscem styku dwóch oblicz tego samego świata, to za którym z nich opowiada się rzeczywistość naszej egzystencji?
Powierzchnia staje się taflą lustra, w której podmiot ogląda swoje uprzedmiotowione odbicie. Jednak czy to my sami jesteśmy pod powierzchnią, pragnąc zaczerpnąć oddechu, czy tylko obserwujemy to, co pod nią jest niedostępne dla nas? Punkt w nicości, tajemniczy niebyt bytu scala to, co rzeczywiste z tym, co wirtualne, splata to, co namacalne z tym, co potencjalne. Tutaj chodzi o rzeczywistość akustyczną, której przestrzeń zakreśla intensywność brzmienia, barwa… tembr, ekstensywność znaczeń. Na ile to, co dostrzega nasza percepcja, jest prawdą natury, a jak bardzo kłamstwem kultury? Przekształcenia spektralne dźwięku, przetworzenia elektroniczne, brzmienia wygenerowane przy użyciu komputera i jednoczesne eksplorowanie możliwości barwowych instrumentu. Słowem, to co dostrzegalne patrząc na wskroś tafli, nie jest niczym odmiennym od tego, co znajduje się obok nas, jest tylko tego odbiciem.
Program:
Jan Stańczyk Haqel D’ma
Mateusz Ryczek Weles
Artur Zagajewski Krach24
Ewa Trębacz Tharsis
Wojciech Błażejczyk Contrails
Wystąpią:
Julian Paprocki klarnet kontrabasowy
Mateusz Ryczek elektronika
Realizacja:
koncepcja programowa, tekst: Julian Paprocki
produkcja: Agata Krystek
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
reżyseria dźwięku: Wojciech Błażejczyk
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL i Dwójka Polskie Radio
Więcej o artystach:
Julian Paprocki – klarnecista, solista, improwizator.
Pierwszy klarnecista orkiestry Polskiej Opery Królewskiej oraz członek „Chain Ensemble” prowadzonego przez Andrzeja Bauera, a także kolektywu artystycznego „flow unit”, w którego skład wchodzą polscy czołowi wykonawcy muzyki współczesnej. Doktor sztuki (2025, doktorat obroniony z wyróżnieniem) oraz wykładowca AM im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Absolwent AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu Arkadiusza Adamskiego. Odbył także studia w Pôle Supérieur d’Enseignement Artistique
w Paryżu w klasach: klarnetu Florenta Héau, klarnetu basowego Jean-Marca Volty oraz kameralistyki Philippe’a Ferro. Studiował ponadto muzykologię (Université Paris-Sorbonne) oraz filozofię (Uniwersytet Warszawski).
Jest 37-krotnym laureatem konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich: klarnetowych, organowych, kompozytorskich i kameralnych. Stypendysta m.in.: Narodowego Centrum Kultury w programie „Młoda Polska” (2017) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012). Występował w większości filharmonii polskich jak również poza granicami kraju: w Austrii, Czechach, Estonii, Francji, Litwie, Łotwie, Niemczech, Norwegii, Portugalii, Rosji, Słowacji, Ukrainie, Węgrzech i we Włoszech.
Swoje kompozycje i transkrypcje wydaje we Francji (Gérard Billaudot Éditeur, Klarthe Édition) oraz w kraju (Polskie Wydawnictwo Muzyczne). W 2018 roku wziął udział w projekcie PWM „Sto na sto. Muzyczne dekady wolności” z okazji obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, nagrywając utwory kameralne Konstantego Regamey’a oraz Tadeusza Wieleckiego. Album ten został nagrodzony Nagrodą Akademii Fonograficznej „Fryderyk” w kategoriach „Najwybitniejsze nagranie muzyki polskiej” oraz „Album roku.”
W styczniu 2025 roku, nakładem wytwórni Requiem Records, ukazała się jego debiutancka solowa płyta Surface of Timbre z dedykowanymi jemu utworami na klarnet kontrabasowy i elektronikę. Na płycie znajdują się utwory takich kompozytorów jak: Wojciech Błażejczyk, Maciej Jabłoński, Michał Janocha, Mateusz Ryczek, Edward Sielicki, Jan Stańczyk, Ewa Trębacz i Artur Zagajewski.
Regularnie zapraszany do prowadzenia wykładów i warsztatów. Autor artykułów naukowych z pogranicza dziedzin muzykologii i filozofii, a także monografii „Trzy eseje o hermeneutyce muzyki” poświęconej analizie filozoficznej improwizacji muzycznej wydanej nakładem Wydawnictwa Nieoczywiste (recenzenci: prof. Szymon Bywalec i prof. Tadeusz Gadacz)
Mateusz Ryczek – kompozytor. W roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia magisterskie w AM we Wrocławiu pod kierunkiem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (kompozycja), Cezarego Duchnowskiego (kompozycja komputerowa) oraz Zbigniewa Karneckiego (muzyka teatralna i filmowa). W 2019 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych (dysertacja doktorska pt. „Emergencja algorytmów wysokościowych na podstawie koncertu wiolonczelowego Zjawy”).
Utwory Mateusza Ryczka były wielokrotnie wykonywane w kraju i za granicą (Niemcy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Chiny, Turcja, Włochy, Węgry, Czechy, Wielka Brytania, Białoruś, Rosja, Szwajcaria, Austria, USA, Kuba, Ukraina, Japonia). W 2013 r. nakładem Domu Wydawniczego For Tune Records ukazała się jego pierwsza monograficzna płyta PLANETONY, a drugi monograficzny album „Cello Works” został wydana nakładem wydawnictwa DUX, a w 2025 roku “Pasja” wydana przez Requiem Records.
Członek Związku Kompozytorów Polskich oraz Polskiego Związku Działkowców. Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, stypendystą Ministra Kultury, Marszałka Dolnośląskiego oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Swoje kompozycje konsultuje z wiatrem, słońcem i córkami:
Rozalią, Aurelią i Laurą.