Przejdź do treści

Surface of Timbre

07.06 SB 19:00

30 PLN

Jeśli tytułowa powierzchnia jest miejscem styku dwóch oblicz tego samego świata, to za którym z nich opowiada się rzeczywistość naszej egzystencji?

Powierzch­nia sta­je się taflą lustra, w któ­rej pod­miot oglą­da swo­je uprzed­mio­to­wio­ne odbi­cie. Jed­nak czy to my sami jeste­śmy pod powierzch­nią, pra­gnąc zaczerp­nąć odde­chu, czy tyl­ko obser­wu­je­my to, co pod nią jest nie­do­stęp­ne dla nas? Punkt w nico­ści, tajem­ni­czy nie­byt bytu sca­la to, co rze­czy­wi­ste z tym, co wir­tu­al­ne, spla­ta to, co nama­cal­ne z tym, co poten­cjal­ne. Tutaj cho­dzi o rze­czy­wi­stość aku­stycz­ną, któ­rej prze­strzeń zakre­śla inten­syw­ność brzmie­nia, bar­wa… tembr, eks­ten­syw­ność zna­czeń. Na ile to, co dostrze­ga nasza per­cep­cja, jest praw­dą natu­ry, a jak bar­dzo kłam­stwem kul­tu­ry? Prze­kształ­ce­nia spek­tral­ne dźwię­ku, prze­two­rze­nia elek­tro­nicz­ne, brzmie­nia wyge­ne­ro­wa­ne przy uży­ciu kom­pu­te­ra i jed­no­cze­sne eks­plo­ro­wa­nie moż­li­wo­ści bar­wo­wych instru­men­tu. Sło­wem, to co dostrze­gal­ne patrząc na wskroś tafli, nie jest niczym odmien­nym od tego, co znaj­du­je się obok nas, jest tyl­ko tego odbiciem.

Program:

Jan Stań­czyk  Haqel D’ma
Mate­usz Ryczek Weles
Artur Zaga­jew­ski  Krach24
Ewa Trę­bacz Thar­sis
Woj­ciech Bła­żej­czyk  Con­tra­ils

Wystąpią:

Julian Paproc­ki klar­net kon­tra­ba­so­wy
Mate­usz Ryczek  elek­tro­ni­ka

Realizacja:

kon­cep­cja pro­gra­mo­wa, tekst: Julian Paproc­ki
pro­duk­cja: Aga­ta Kry­stek
iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Alek­san­dra Ołdak
reży­se­ria dźwię­ku: Woj­ciech Błażejczyk

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne Warszawa.

Patro­nem medial­nym Prze­strze­ni Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab jest POLMIC​.PL i Dwój­ka Pol­skie Radio

Więcej o artystach:

Julian Paproc­ki – klar­ne­ci­sta, soli­sta, impro­wi­za­tor.
Pierw­szy klar­ne­ci­sta orkie­stry Pol­skiej Ope­ry Kró­lew­skiej oraz czło­nek „Cha­in Ensem­ble” pro­wa­dzo­ne­go przez Andrze­ja Bau­era, a tak­że kolek­ty­wu arty­stycz­ne­go „flow unit”, w któ­re­go skład wcho­dzą pol­scy czo­ło­wi wyko­naw­cy muzy­ki współ­cze­snej. Dok­tor sztu­ki (2025, dok­to­rat obro­nio­ny z wyróż­nie­niem)  oraz wykła­dow­ca AM im. G. i K. Bace­wi­czów w Łodzi. 
Absol­went AM im. K. Szy­ma­now­skie­go w Kato­wi­cach w kla­sie klar­ne­tu Arka­diu­sza Adam­skie­go. Odbył tak­że stu­dia w Pôle Supérieur d’Enseignement Arti­sti­que
w Pary­żu w kla­sach: klar­ne­tu Flo­ren­ta Héau, klar­ne­tu baso­we­go Jean-Mar­ca Vol­ty oraz kame­ra­li­sty­ki Philippe’a Fer­ro. Stu­dio­wał ponad­to muzy­ko­lo­gię (Uni­ver­si­té Paris-Sor­bon­ne) oraz filo­zo­fię (Uni­wer­sy­tet War­szaw­ski).
Jest 37-krot­nym lau­re­atem kon­kur­sów mię­dzy­na­ro­do­wych i ogól­no­pol­skich: klar­ne­to­wych, orga­no­wych, kom­po­zy­tor­skich i kame­ral­nych. Sty­pen­dy­sta m.in.: Naro­do­we­go Cen­trum Kul­tu­ry w pro­gra­mie „Mło­da Pol­ska” (2017) oraz Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go (2012). Wystę­po­wał w więk­szo­ści fil­har­mo­nii pol­skich jak rów­nież poza gra­ni­ca­mi kra­ju: w Austrii, Cze­chach, Esto­nii, Fran­cji, Litwie, Łotwie, Niem­czech, Nor­we­gii, Por­tu­ga­lii, Rosji, Sło­wa­cji, Ukra­inie, Węgrzech i we Wło­szech.
Swo­je kom­po­zy­cje i trans­kryp­cje wyda­je we Fran­cji (Gérard Bil­lau­dot Édi­teur, Klar­the Édi­tion) oraz w kra­ju (Pol­skie Wydaw­nic­two Muzycz­ne). W 2018 roku wziął udział w pro­jek­cie PWM „Sto na sto. Muzycz­ne deka­dy wol­no­ści” z oka­zji obcho­dów rocz­ni­cy odzy­ska­nia przez Pol­skę nie­pod­le­gło­ści, nagry­wa­jąc utwo­ry kame­ral­ne Kon­stan­te­go Regamey’a oraz Tade­usza Wie­lec­kie­go. Album ten został nagro­dzo­ny Nagro­dą Aka­de­mii Fono­gra­ficz­nej „Fry­de­ryk” w kate­go­riach „Naj­wy­bit­niej­sze nagra­nie muzy­ki pol­skiej” oraz „Album roku.”
W stycz­niu 2025 roku, nakła­dem wytwór­ni Requ­iem Records, uka­za­ła się jego debiu­tanc­ka solo­wa pły­ta Sur­fa­ce of Tim­bre z dedy­ko­wa­ny­mi jemu utwo­ra­mi na klar­net kon­tra­ba­so­wy i elek­tro­ni­kę. Na pły­cie znaj­du­ją się utwo­ry takich kom­po­zy­to­rów jak: Woj­ciech Bła­żej­czyk, Maciej Jabłoń­ski, Michał Jano­cha, Mate­usz Ryczek, Edward Sie­lic­ki, Jan Stań­czyk, Ewa Trę­bacz i Artur Zagajewski.

Regu­lar­nie zapra­sza­ny do pro­wa­dze­nia wykła­dów i warsz­ta­tów. Autor arty­ku­łów nauko­wych z pogra­ni­cza dzie­dzin muzy­ko­lo­gii i filo­zo­fii, a tak­że mono­gra­fii „Trzy ese­je o her­me­neu­ty­ce muzy­ki” poświę­co­nej ana­li­zie filo­zo­ficz­nej impro­wi­za­cji muzycz­nej wyda­nej nakła­dem Wydaw­nic­twa Nie­oczy­wi­ste (recen­zen­ci: prof. Szy­mon Bywa­lec i prof. Tade­usz Gadacz)

Mate­usz Ryczek – kom­po­zy­tor. W roku 2011 ukoń­czył z wyróż­nie­niem stu­dia magi­ster­skie w AM we Wro­cła­wiu pod kie­run­kiem Gra­ży­ny Pstro­koń­skiej-Nawra­til (kom­po­zy­cja), Ceza­re­go Duch­now­skie­go (kom­po­zy­cja kom­pu­te­ro­wa) oraz Zbi­gnie­wa Kar­nec­kie­go (muzy­ka teatral­na i fil­mo­wa). W 2019 roku uzy­skał sto­pień dok­to­ra sztuk muzycz­nych (dyser­ta­cja dok­tor­ska pt. „Emer­gen­cja algo­ryt­mów wyso­ko­ścio­wych na pod­sta­wie kon­cer­tu wio­lon­cze­lo­we­go Zjawy”).

Utwo­ry Mate­usza Rycz­ka były wie­lo­krot­nie wyko­ny­wa­ne w kra­ju i za gra­ni­cą (Niem­cy, Hisz­pa­nia, Por­tu­ga­lia, Bel­gia, Chi­ny, Tur­cja, Wło­chy, Węgry, Cze­chy, Wiel­ka Bry­ta­nia, Bia­ło­ruś, Rosja, Szwaj­ca­ria, Austria, USA, Kuba, Ukra­ina, Japo­nia). W 2013 r. nakła­dem Domu Wydaw­ni­cze­go For Tune Records uka­za­ła się jego pierw­sza mono­gra­ficz­na pły­ta PLANETONY, a dru­gi mono­gra­ficz­ny album „Cel­lo Works” został wyda­na nakła­dem wydaw­nic­twa DUX, a w 2025 roku “Pasja” wyda­na przez Requ­iem Records.
Czło­nek Związ­ku Kom­po­zy­to­rów Pol­skich oraz Pol­skie­go Związ­ku Dział­kow­ców. Jest lau­re­atem wie­lu kon­kur­sów kom­po­zy­tor­skich, sty­pen­dy­stą Mini­stra Kul­tu­ry, Mar­szał­ka Dol­no­ślą­skie­go oraz Pre­zy­den­ta Mia­sta Wro­cła­wia. Swo­je kom­po­zy­cje kon­sul­tu­je z wia­trem, słoń­cem i cór­ka­mi:
Roza­lią, Aure­lią i Laurą.

Bilety

30 PLN

Wkrótce