Obroty i Zaklęcia
Hashtag Lab to dom pełen zakamarków i architektonicznych niespodzianek. Graliśmy już dla Was w sali koncertowej, pracowni, ćwiczeniówce, wyskakiwaliśmy z szafy w szatni, dialogowaliśmy z girlandą pomidorów w ogródku, wyświetlaliśmy operę na patio. Tym razem wspinamy się na dach, aby stamtąd zagrać program, który jest naszą fantazją o współczesnej serenadzie.
Zasiądźcie wygodnie na leżakach w ciepły wieczór i zasłuchajcie się w muzykę Kaiji Saariaho i Salvatore Sciarrino — dwojga mistrzów muzycznego malarstwa. Niech efemeryczne brzmienia nokturnów i serenad mieszają się swobodnie z głosami miasta, szumem drzew owocowych i podmuchami wiatru.
Hashtag Ensemble obchodzi dziesięciolecie działalności artystycznej i z tej okazji prezentuje muzyków kooperatywy w utworach solowych. Hashtagowcy, którzy od lat występują w rozmaitych obsadach kameralnych, w jubileuszowym roku prezentują swoje indywidualne zainteresowania muzyczne i przygotowują utwory będące odzwierciedleniem ich własnej wrażliwości. W koncercie Obroty i Zaklęcia usłyszymy flet, skrzypce, akordeon, wiolonczelę i altówkę. Dzięki umiejscowieniu koncertu na dachu mamy nadzieję, że nie będą to mikro-recitale solowe, a swoista kameralistyka “site-specific”, w której partie instrumentalne dialogować będą z dźwiękami miasta.
Gdybyśmy mieli wymienić kompozytorów, których dzieła są nam w Hashtag Ensemble szczególnie bliskie, z pewnością w ich gronie znaleźliby się Salvatore Sciarrino i Kaija Saariaho. Operę Aspern Sciarrino mieliśmy przyjemność przygotować w formie audio-video w czasach pandemii, a następnie wystawić w Teatrze Studio we współpracy z festiwalem Warszawska Jesień. Malarstwo muzyczne Sciarrino, mimo że na odbiorcy może robić wrażenie naturalnie budowanych, delikatnych faktur (często tak efemerycznych, że ledwo słyszalnych), w istocie wymaga wielkiej wirtuozerii, skupienia i wyobraźni barwowej. Kaija Saariaho również była już obecna w naszym repertuarze, między innymi w ramach projektu BEZCZAS dla festiwalu Muzyka Wiary Muzyka Pokoju. Jej przejmujące Cendres zabrzmiało wówczas obok dzieł Georga Crumba i Mortona Feldmana. Wybitna fińska twórczyni, która w 2019 roku została uznana przez BBC za najwybitniejszą żyjącą kompozytorkę, tak mówiła o swoich onirycznych utworach: Traktuję marzenie senne jako wrota do bytów ukrytych – na przykład śmierci i miłości – rzeczy podstawowych, o których nie mamy pojęcia.
Jak może brzmieć współczesna serenada w długi, czerwcowy wieczór? Czy letnie koncerty na dachu wejdą na stałe do programu Hashtag Labu? Przekonajcie się razem z nami.
Program
Salvatore Sciarrino All’aure in una lontanza na flet
Kaija Saariaho Nocturne na skrzypce
Salvatore Sciarrino Vagabonde Blu na akordeon
Kaija Saariaho Spins and Spells na wiolonczelę
Kaija Saariaho Vent Nocturne na altówkę i elektronikę
Wystąpią
Ania Karpowicz flet
Marta Piórkowska skrzypce
Paweł Janas akordeon
Dominik Płociński wiolonczela
Aleksandra Demowska-Madejska altówka
Realizacja
Ania Karpowicz koncepcja programowa i tekst
Karol Tomoki Yamazaki identyfikacja wizualna
Wojciech Błażejczyk, Kosma Standera reżyseria dźwięku
Marta Piórkowska produkcja
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Partnerzy: POLMIC.