Speechless
Działania Aleksandry Nowakowskiej z Piotrem Korzeniakiem oraz duetu PODPORA/KOHYT łączą poszukiwania w obszarze performatyki, skupienie na ruchu i słyszeniu, poszukiwaniu nieoczywistych dźwięków.
Speechless Aleksandry Nowakowskiej i Piotra Korzeniaka to solo taneczne na ciało i looper. Jak pisze Jean Luc Nancy, ciało jest miejscem, gdzie formuje się język, w języku coś abstrakcyjnego i nieuchwytnego, takiego jak myśl, nabiera kształtu i fizyczności. Język i mowa są częścią ciała w tym sensie, że pobudzają neurony, narządy, zmysły. Język i mowa związane są z “rytmem, dźwiękiem, intonacją, oddechem, a także zobrazowaniami tegoż ciała” (J‑L. Nancy Corpus).Ta koncepcja jest inspiracją solowego spektaklu “Speechless”. W jaki sposób ukazać ciało, aby uniknąć oznaczania go lub nadawania mu znaczenia? Czy coś tak osobistego i emocjonalnego jak głos ludzki można ukazać “jako takim”, to znaczy pozwolić mu opowiedzieć swoją historię, a nie użyć go do opowiedzenia historii?
Bordering Silence duetu PODPORA/KOHYT na gitarę, elektronikę, preparowaną wiolonczelę oraz płyty gramofonowe jest działaniem opartym na dialogu – dźwięków z ciszą, instrumentów/przedmiotów z ciałami grających; koncert nawiązuje do tradycji swobodnej improwizacji, gdzie, w czasie rzeczywistym, muzyka współtworzona jest przez ludzkie i nieludzkie ciała – w energii rozmowy, często na granicy ciszy.
Program
Aleksandra Nowakowska, Piotr Korzeniak Speechless
PODPORA/KOHYT Bordering Silence
Wystąpią
Aleksandra Nowakowska taniec, dźwięki
Piotr Korzeniak elektronika
Katarzyna Podpora wiolonczela, płyty gramofonowe, obiekty różnego pochodzenia
Max Kohyt gitara, elektronika
Realizacja
koncepcja programowa, tekst: Aleksandra Nowakowska, Katarzyna Podpora
identyfikacja wizualna: Karol Tomoki Yamazaki
reżyseria dźwięku: Kosma Standera
produkcja: Lilianna Krych
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Więcej o artystach
Aleksandra Nowakowska
tancerka, absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu AST w Krakowie, obecnie studentka II roku Sztuk Społecznych IKP UW.
Tworzyła kreacje aktorskie i taneczne, współtworzyła i choreografowała spektakle teatru dokumentalnego, a także projekty etnograficzne na Żywiecczyźnie i Łemkowszczyźnie.
Poza dźwiękową warstwą tańca interesuje się tematem miejsca i pamięci ciała – procesu tworzenia własnych ścieżek i nadawania im znaczenia, ruchem w przestrzeni publicznej, psychogeografią.
Spektakle tworzyła w Teatrze KTO, Teatrze Barakah w Krakowie, Teatrze Małym w Tychach 1i rezydencjach OPT Gardzienice, Przestrzeniach Sztuki w Katowicach i Lublinie oraz jako pedagog m.in. z Krakowskim Teatrem Tańca.
Piotr Korzeniak
Muzyk, kompozytor i technik sceniczny. Od 2018 współpracuje jako kompozytor i dźwiękowiec z Teatrem Barakah. Od początku swojej pracy zrealizował ponad 200 sztuk teatralnych i koncertów. Współautor muzyki do spektakli „Inni Ludzie”, „Bieguni” oraz „Matka Joanna od Aniołów” w reż. Macieja Gorczyńskiego, autor muzyki oraz sound designer spektaklu „Misery” w reż. Any Nowickiej.
PODPORA/KOHYT – duet o podwójnej osobowości, uformowany ‘na granicy dwóch światów’: świata tradycyjnie rozumianej, granej, komponowanej muzyki (Max Kohyt – muzyk improwizujący, kompozytor muzyki współczesnej, teatralnej); oraz świata sztuki wizualnej – rzeźby, intermediów, gdzie dźwięk, tak jak język, może transformować przestrzeń (Katarzyna Podpora – niezależna twórczyni aktywna w polu sztuki wizualnej i dźwiękowej, dr sztuki, tłumaczka, skupia się na nasłuchiwaniu przestrzeni i przedmiotów, oraz na fenomenie zapisu).
Komponują i improwizują prowadząc dialog – między sobą i z otaczającą przestrzenią – uważając, aby ich muzyka, nie dominowała audiosfery miejsca.
Używają instrumentów nietypowych, zdezelowanych, preparowanych przy pomocy przedmiotów (których biografie mają znaczenie); pojawiają się też warstwy elektroniki – syntezatorów, tereminu, taśm z nagraniami – manipulowanych zarówno na szpulowym magnetofonie jak i odtwarzanych z prostych kaset na analogowych urządzeniach. Każdy dźwięk jest inny i każdy ma znaczenie.
W roku 2020 r., nakładem Bocian Records, ukazał się album studyjny Nights Are Numbered