Przejdź do treści

Wojciech Błażejczyk

Kom­po­zy­tor, gita­rzy­sta, sound desi­gner. Ukoń­czył kom­po­zy­cję na Uni­wer­sy­te­cie Muzycz­nym Fry­de­ry­ka Cho­pi­na w War­sza­wie w kla­sie prof. Zyg­mun­ta Krau­ze, reży­se­rię dźwię­ku na UMFC w kla­sie prof. Andrze­ja Lupy oraz Wydział Dzien­ni­kar­stwa i Nauk Poli­tycz­nych Uni­wer­sy­te­tu War­szaw­skie­go. Jest adiunk­tem na Wydzia­le Kom­po­zy­cji, Dyry­gen­tu­ry i Teo­rii Muzy­ki na UMFC, kie­row­ni­kiem Stu­dia Muzy­ki Elek­tro­nicz­nej i Komputerowej.

Jego utwo­ry były wyko­ny­wa­ne na wie­lu festi­wa­lach w Pol­sce i za gra­ni­cą, m.in. New Music Con­certs (Toron­to), War­szaw­ska Jesień, Polish Modern:New Direc­tions in Polish Music Sin­ce 1945 (Nowy Jork), Vise­gard Por­tra­its, Musi­ca Moder­na, Musi­ca Elec­tro­ni­ca Nova, Musi­ca Polo­ni­ca Nova, Poznań­ska Wio­sna Muzycz­na, War­szaw­skie Spo­tka­nia Muzycz­ne, Audio­Art, Afekt Festi­val, przez zespo­ły takie jak Musik­Fa­brik, Pol­ska Orkie­stra Radio­wa, Luci­lin, Fil­har­mo­nia Gorzow­ska, New Music Con­certs Ensem­ble, Orkie­stra Wra­ti­sla­via, Radom­ska Orkie­stra Kame­ral­na, Kwa­dro­fo­nik, Sin­fo­nia Iuven­tus, Hash­tag Ensemble. 

W sezo­nie 2014/15 był kom­po­zy­to­rem-rezy­den­tem przy Chó­rze Aka­de­mic­kim im. prof. Jana Szy­roc­kie­go ZUT w Szcze­ci­nie w ramach pro­gra­mu IMIT. Two­rzy zarów­no muzy­kę aku­stycz­ną, jak i elek­tro­aku­stycz­ną. Skom­po­no­wał muzy­kę do 18 spek­ta­kli teatral­nych, 12 fil­mów doku­men­tal­nych i krót­ko­me­tra­żo­wych, gry kom­pu­te­ro­wej Hard Reset oraz 2 audiobooków.

Jest lau­re­atem sze­re­gu nagród w kon­kur­sach kom­po­zy­tor­skich, m.in. III nagro­dy w I Mię­dzy­na­ro­do­wym Kon­kur­sie Kom­po­zy­tor­skim K. Pen­de­rec­kie­go Arbo­re­tum, I nagro­dy w 52. Kon­kur­sie Mło­dych Kom­po­zy­to­rów im. Tade­usza Bair­da (2011); II nagro­dy w 51. Kon­kur­sie Mło­dych Kom­po­zy­to­rów im. T. Bair­da (2010). Jego utwór War­saw Music zna­lazł się w fina­le kon­kur­su Euro­pej­skiej Unii Radio­wej EBU Palm Ars Acu­sti­ca 2016. W 2013 r. uczest­ni­czył w warsz­ta­tach IRCAM Forum Work­shops  w Pary­żu, w 2017 – w pro­gra­mie Com­po­ser Col­li­der z zespo­łem Musik­Fa­brik. Wydał 4 pły­ty mono­gra­ficz­ne: Muzy­ka strun (Cho­pin Uni­ver­si­ty Press, 2022), Gene­ral The­ory of Rela­to­vi­ty (2021, KAIROS), Trash Music (Requ­iem Records, 2018) i Loopo­wi­za­cje (2013, For Tune) i sze­reg płyt z muzy­ką impro­wi­zo­wa­ną (z Hash­tag Ensem­ble i The Intu­ition Orchestra).

Woj­ciech Bła­żej­czyk jest tak­że aktyw­nym gita­rzy­stą. Wyko­nu­je muzy­kę nową i impro­wi­zo­wa­ną na gita­rze elek­trycz­nej oraz z uży­ciem elek­tro­ni­ki, a tak­że obiek­to­fo­nów – stwo­rzo­nych przez sie­bie instru­men­tów (są to przed­mio­ty codzien­ne­go użyt­ku, któ­rych dźwięk jest prze­twa­rza­ny na żywo).  Kon­cer­to­wał m.in. na festi­wa­lach War­szaw­ska Jesień, Sacrum Pro­fa­num, Musi­ca Polo­ni­ca Nova, Musi­ca Elec­tro­ni­ca Nova, AdLi­bi­tum, Musi­ca Moder­na, Audio Art, Ankunft: Neue Musik, Olym­pus Jazz Festi­val, Vise­gard Por­tra­its, Meri­dien, Poznań­ska Wio­sna. Wystę­pu­je z zespo­łem muzy­ki nowej Hash­tag Ensem­ble. Wyko­nu­je tak­że muzy­kę impro­wi­zo­wa­ną (wystę­po­wał m.in. z Kawa­le­ra­mi Błot­ny­mi, Elec­tro­ni­shes Gluck, Ada­mem Pie­roń­czy­kiem, Aga­tą Zubel, Krzysz­to­fem Knit­tlem, Joël­le Léan­dre). Współ­two­rzy trio impro­wi­zu­ją­ce Sono­fre­nia oraz zespół Nie­my Movie wyko­nu­ją­cy muzy­kę na żywo do fil­mów niemych.

Jako reży­ser dźwię­ku spe­cja­li­zu­je się w nagra­niach i pro­jek­cji dźwię­ku na kon­cer­tach muzy­ki nowej oraz two­rze­niu sound design’u do fil­mów. Pro­wa­dził warsz­ta­ty z muzy­ki elek­tro­aku­stycz­nej na Mię­dzy­na­ro­do­wym Kur­sie Kom­po­zy­tor­skim Syn­the­sis w Radzie­jo­wi­cach. Pro­wa­dzi tak­że warsz­ta­ty dla dzie­ci zwią­za­ne z muzy­ką elek­tro­aku­stycz­ną i wyko­rzy­sta­niem obiek­tów w muzyce.