Wojciech Błażejczyk
Gitary, Elektronika / Kuratorzy / Hashtag Ensemble / Grupa Kreatywna
Kompozytor, gitarzysta, sound designer. Ukończył kompozycję na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Zygmunta Krauze, reżyserię dźwięku na UMFC w klasie prof. Andrzeja Lupy oraz Wydział Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest adiunktem na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki na UMFC, kierownikiem Studia Muzyki Elektronicznej i Komputerowej.
Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. New Music Concerts (Toronto), Warszawska Jesień, Polish Modern:New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowy Jork), Visegard Portraits, Musica Moderna, Musica Electronica Nova, Musica Polonica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne, AudioArt, Afekt Festival, przez zespoły takie jak MusikFabrik, Polska Orkiestra Radiowa, Lucilin, Filharmonia Gorzowska, New Music Concerts Ensemble, Orkiestra Wratislavia, Radomska Orkiestra Kameralna, Kwadrofonik, Sinfonia Iuventus, Hashtag Ensemble.
W sezonie 2014/15 był kompozytorem-rezydentem przy Chórze Akademickim im. prof. Jana Szyrockiego ZUT w Szczecinie w ramach programu IMIT. Tworzy zarówno muzykę akustyczną, jak i elektroakustyczną. Skomponował muzykę do 18 spektakli teatralnych, 12 filmów dokumentalnych i krótkometrażowych, gry komputerowej Hard Reset oraz 2 audiobooków.
Jest laureatem szeregu nagród w konkursach kompozytorskich, m.in. III nagrody w I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim K. Pendereckiego Arboretum, I nagrody w 52. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2011); II nagrody w 51. Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda (2010). Jego utwór Warsaw Music znalazł się w finale konkursu Europejskiej Unii Radiowej EBU Palm Ars Acustica 2016. W 2013 r. uczestniczył w warsztatach IRCAM Forum Workshops w Paryżu, w 2017 – w programie Composer Collider z zespołem MusikFabrik. Wydał 4 płyty monograficzne: Muzyka strun (Chopin University Press, 2022), General Theory of Relatovity (2021, KAIROS), Trash Music (Requiem Records, 2018) i Loopowizacje (2013, For Tune) i szereg płyt z muzyką improwizowaną (z Hashtag Ensemble i The Intuition Orchestra).
Wojciech Błażejczyk jest także aktywnym gitarzystą. Wykonuje muzykę nową i improwizowaną na gitarze elektrycznej oraz z użyciem elektroniki, a także obiektofonów – stworzonych przez siebie instrumentów (są to przedmioty codziennego użytku, których dźwięk jest przetwarzany na żywo). Koncertował m.in. na festiwalach Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, AdLibitum, Musica Moderna, Audio Art, Ankunft: Neue Musik, Olympus Jazz Festival, Visegard Portraits, Meridien, Poznańska Wiosna. Występuje z zespołem muzyki nowej Hashtag Ensemble. Wykonuje także muzykę improwizowaną (występował m.in. z Kawalerami Błotnymi, Electronishes Gluck, Adamem Pierończykiem, Agatą Zubel, Krzysztofem Knittlem, Joëlle Léandre). Współtworzy trio improwizujące Sonofrenia oraz zespół Niemy Movie wykonujący muzykę na żywo do filmów niemych.
Jako reżyser dźwięku specjalizuje się w nagraniach i projekcji dźwięku na koncertach muzyki nowej oraz tworzeniu sound design’u do filmów. Prowadził warsztaty z muzyki elektroakustycznej na Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim Synthesis w Radziejowicach. Prowadzi także warsztaty dla dzieci związane z muzyką elektroakustyczną i wykorzystaniem obiektów w muzyce.