
Zarysy

To piękna i głęboko inspirująca opowieść o muzyce, korzeniach i nieustającej więzi z naturą oraz rodzinnymi stronami.
Album Zarysy zdaje się być nie tylko muzycznym dziełem, ale również osobistą podróżą Heleny Sishnu Matuszewskiej – wrażliwej artystki, która swoje życie i twórczość splotła z góralską tradycją, w której odbijają się zarówno przeszłość, jak i nowoczesne interpretacje.
Opis albumu przypomina krajobraz wyjęty z dziecięcych wspomnień – pełen mgieł, echo lasów i szmeru łąk. To opowieść o powrotach i o tym, jak dawne melodie potrafią przemówić na nowo, gdy zostaną zinterpretowane przez dojrzałego twórcę, czerpiącego z bogatego zaplecza emocji i doświadczeń.
Sishnu, wraz z Martą Piórkowską i Pawłem Zalewskim, przywraca ducha pierwszych kapel góralskich, nawiązując do spuścizny Bartusia Obrochty. Zamiast klasycznego zestawu prymu, sekundu i basów, instrumentarium jest tu bardziej wysublimowane – pojawiają się m.in. suka biłgorajska, złóbcoki d’amore czy viola da gamba. Te dawne, zapomniane instrumenty niosą w sobie archaiczne brzmienie, które w połączeniu z nowoczesnym podejściem twórców tworzy fascynującą mozaikę dźwięków.
To, co szczególnie inspirujące w opowieści Sishnu, to jej umiejętność łączenia tego, co stare, z tym, co współczesne. Tak jak Obrochta, Sishnu eksperymentuje z brzmieniem oraz instrumentarium inspirując się tradycyjnymi melodiami Spisza, Orawy i Podhala. N
owatorskie podejście łączenia starego z nowym Obrochty doceniali ówcześni kompozytorzy, muzycy klasyczni oraz etnografowie. Jego melodie zostały spisane na początku XX wieku przez Stanisława Mierczyńskiego. “Muzykę Podhala” otwiera wstęp Karola Szymanowskiego. To właśnie echa tych melodii, obok zasłyszanych w dzieciństwie przyśpiewek na polach, pohukiwań na wierchach, codziennych śpiewów na podwórkach były inspiracją do powstania autorskich kompozycji Sishnu.
Helena Sishnu Matuszewska to artystka wyjątkowa, która w swojej twórczości sięga do korzeni, by nadawać im nowoczesny wymiar. Jej pasja do archaicznych instrumentów, takich jak suka biłgorajska, w połączeniu z wędrówką przez różne kultury muzyczne, świadczy o jej głębokiej wrażliwości i otwartości na różnorodność brzmień. Fakt, że mieszka w stuletnim drewnianym domu na Spiszu, tworząc w otoczeniu przyrody, idealnie współgra z jej artystycznym światem.
Ten album jest z pewnością czymś więcej niż tylko muzyką.
To hołd dla pamięci, dla ciszy i głosu natury. To także przestrzeń na refleksję i wędrówkę po zakamarkach własnych wspomnień. Dzięki temu, że wykonawcy wykorzystują tak unikalne instrumenty, Zarysy oferują coś autentycznie wyjątkowego – muzyczną opowieść o tęsknocie, powrotach i ponadczasowej magii gór.
Wystąpią:
Helena Sishnu Matuszewska suka biłgorajska, złóbcoki d’amore, głos
Marta Piórkowska viola d’amore, złóbcoki
Paweł Zalewski viola da gamba
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL i Drugi Program Polskiego Radia.
Więcej o artystce:
Helena SISHNU Matuszewska to kompozytorka world music, multiinstrumentalistka, poetka i autorka tekstów. Jest współzałożycielką zespołów Same Suki, Mehehe, InFidelis oraz Naneli Lale. Wykształcenie muzyczne zdobyła jako klasyczna skrzypaczka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, lecz po studiach postanowiła wyruszyć w świat muzyki etnicznej i folkowej.
Specjalizuje się w grze na zapomnianych, archaicznych instrumentach smyczkowych, które interpretuje w sposób zupełnie nietradycyjny. Jest muzykiem wędrującym z suką biłgorajską – tradycyjną polską fidelą kolanową. Jej twórczość fascynuje zderzaniem i mieszaniem muzycznych kultur oraz brzmień, co nadaje jej kompozycjom unikalny charakter.
Helena mieszka w stuletnim drewnianym domu na Spiszu, gdzie tworzy swoją muzykę w otoczeniu ciszy i natury. Kocha las i bliskość przyrody, co odzwierciedla się zarówno w jej stylu życia, jak i w artystycznych poszukiwaniach.