Przejdź do treści

Sztuczne zestawienie rzeczy ważnych

14.03-14.06 PT-SB

Zapra­sza­my na wysta­wę, któ­ra jest wyni­kiem wni­kli­wych badań artyst­ki Mari­ny Dysh. Lovej nad teo­rią ist­nie­nia raju.

Po utra­co­nym raju każ­dy dźwięk jest dez­in­te­gra­cją, a har­mo­nia i pięk­no oto­cze­nia to tyl­ko iluzja.

Mari­na Dysh.Lova narzu­ca wła­sną mito­lo­gię i wizję utra­co­ne­go raju. Kon­stru­uje jego obraz poprzez anty­na­tu­ral­ny zestaw rze­czy waż­nych dla artyst­ki: nie­nad­gry­zio­ny owoc, porzu­co­ne musz­le, pian­kę mon­ta­żo­wą, stłu­czo­ne kie­lisz­ki, reszt­ki wło­sów, folii, tka­ni­nę. Te arte­fak­ty gro­te­sko­we­go przed­sta­wie­nia rze­czy­wi­sto­ści świad­czą o pew­nym para­dok­sie – czło­wiek wypę­dzo­ny z raju, pró­bu­jąc go odzy­skać, jedy­nie defor­mu­je i bru­tal­nie inge­ru­je w jego natu­rę, czę­sto wbrew sobie.

Na dzie­dziń­cu wil­li będzie­my gościć dru­gą część wysta­wy, któ­rą sta­no­wi stwo­rzo­na przez artyst­kę insta­la­cję Prze­pis na Raj – sztucz­nie wykre­owa­ną, któ­ra skła­niać będzie widza do reflek­sji nad tym, jak mógł­by wyglą­dać Raj. Ele­men­ty insta­la­cji, takie jak drzwi z klam­ka­mi, kwiat wyra­sta­ją­cy z rury, czy frag­men­ty sztucz­ne­go futra, dopeł­nią sce­ne­rię, w któ­rej rze­czy­wi­stość prze­pla­ta się z wyobraź­nią. Insta­la­cja Dysh.lovej pod gołym nie­bem z cza­sem będzie się zmie­niać pod wpły­wem natu­ral­nych warun­ków atmos­fe­rycz­nych, co dodat­ko­wo pod­kre­śli jej efe­me­rycz­ny cha­rak­ter. Pro­jekt nie daje goto­wej odpo­wie­dzi, lecz sta­wia pyta­nia i zachę­ca każ­de­go do wła­snych prze­my­śleń na temat utra­co­ne­go i tra­co­ne­go raju, i tego, czym, jak mógł­by i powi­nien wyglą­dać dzisiaj.

Pierw­szą część wysta­wy, na któ­rą skła­da się  dwa­na­ście prac, któ­rych licz­ba odwo­łu­je się do muzycz­nej zasa­dy sym­bo­li­zu­ją­cej napię­cie mię­dzy ładem, a jego dekon­struk­cją, obej­rzeć moż­na w prze­strze­ni B383. 

Pre­zen­to­wa­ne pra­ce, pocho­dzą z ostat­nich kil­ku lat i sta­no­wią część badań Mari­ny Dysh.Lovej nad teo­rią ist­nie­nia raju. Choć jej prak­ty­ka arty­stycz­na obej­mu­je róż­ne media, na tej wysta­wie artyst­ka kon­cen­tru­je się na płót­nach jako obiek­tach prze­strzen­nych, eks­plo­ru­jąc napię­cia mię­dzy mate­rią a ideą, sacrum a pro­fa­num, mitem a eko­lo­gicz­ną rzeczywistością.

Bilety

Wstęp wolny

Wkrótce