Superastral / Technical Reserve
Na koncercie z cyklu spotkań z muzyką elektro gościmy dwa świetne projekty: wywodzące się z Warszawy Superastral i Technical Reserve ze Stanów Zjednoczonych.
Projekt SUPERASTRAL powstał w 2021 roku w przestrzeni artystycznej PanDymińska i od tego czasu gościł w wielu miejscach, m.in. na festiwalu Audio Art w Krakowie w 2021 roku, gdzie napisano o nim:
“Rytmiczne pętle w stylu Steve’a Reicha zachęcały do wewnętrznego tańca na siedząco, a niebywale kreatywne i doskonale zrealizowane wizualizacje zabierały umysł gdzieś na głębokie orbity wewnętrznych wszechświatów. Wspaniały lot!”
— Magazyn Glissando, 13 grudnia 2021, Sangha Audio Art. Relacja z odsłony 2021, Wojtek Krzyżanowski
SUPERASTRAL to fuzja klasycznego podejścia do muzyki (Anna – kompozytorka akademicka, uczennica prof. Schaeffera) i swobodnego artystycznego flow (Kamil – artysta wizualny, eksperymentujący z dźwiękiem).
Koncepcja SUPERASTRALA czerpie z jednej strony z tradycji XX-wiecznej awangardy, minimal music i myślenia kontrapunktycznego, a z drugiej – z elektronicznego ambientu, eksploracji modułów rytmicznych i miksowania sampli.
Elementy strukturalizmu i modernizmu są również widoczne w warstwie multimedialnej – video art opiera się na wielokrotnie przetwarzanych fragmentach obrazu, tworząc unikalne i hipnotyzujące wizualizacje.
Technical Reserve to trio Huntera Browna, Dominica Colesa i TJ Bordena. Ich unikalny język improwizacji swobodnie przemieszcza się pomiędzy wyraźnymi rytmicznymi fragmentami, precyzyjnym, energetycznym brzmieniem a unoszącą się, mglistą abiekcją. To muzyka dla miłośników jazzowej nieważkości i przydrożnych szaleństw. Wybierz się z nami na przejażdżkę!
Debiutancki album: Technical Reserve — Personal Watercraft
Wystąpią:
Superastral
Anna Jędrzejewska fortepian, elektronika
Kamil Kowalski wideo, elektronika
Technical Reserve
Hunter Brown elektronika
Dominic Coles elektronika
TJ Borden wiolonczela
Realizacja:
Produkcja: Agata Krystek
Identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
Reżyseria dźwięku: Wojciech Błażejczyk
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest współfinansowana przez Miasto Stołeczne Warszawa.
Patroni medialni: POLMIC.PL i Dwójka Polskie Radio
O artystach:
Anna Jędrzejewska
Kompozytorka, reżyserka oraz autorka projektów multimedialnych, takich jak instalacje i widowiska audiowizualne. Uznawana za jedną z najbardziej wszechstronnych artystek polskiej sceny artystycznej. Jej twórczość opiera się na improwizacji oraz współczesnych technikach muzycznych.
Ukończyła studia kompozycji w klasie prof. Bogusława Schaeffera na Akademii Muzycznej w Krakowie, kształcąc się pod okiem takich pedagogów, jak Adam Kaczyński, Krystyna Moszumańska-Nazar, Marek Chołoniewski czy Krzysztof Knittel. Na ASP w Krakowie studiowała rzeźbę multimedialną pod kierunkiem Antoniego Porczaka.
Jej projekty, takie jak „Video Score” i „Energetic Resonance,” były prezentowane na prestiżowych festiwalach, m.in. Darmstädter Ferienkurse i Warszawska Jesień.
Wybrane projekty:
- Korposzamanizm – utwór audiosceniczny na performerkę i elektronikę (2020, Audio Stage, Warszawa)
- Duszysko – mikro opera na alt koloraturowy i elektronikę (2021, PanDymińska, Warszawa)
- UMBRA – mikro opera na sopran, elektronikę, fortepian i live video (2021, PanDymińska, Warszawa)
- HYBRID – rap opera na rapera, performerów i video (2022–2023, Prom Kultury Warszawa, Mózg Festiwal Bydgoszcz)
- Puls Życia – audiowizualny performance podczas Warszawskiego Studia Eksperymentu (2023)
Kamil Kowalski
Artysta wizualny, grafik (ASP Warszawa, specjalizacja multimedia), malarz i fotograf. Na co dzień zajmuje się grafiką użytkową, a w wolnych chwilach tworzy malarstwo i fotografię. Jego styl graficzny wyróżnia się oszczędnością formy, nawiązując do modernizmu, futuryzmu i unizmu. Fotografuje przestrzenie miejskie i ludzi w konwencji reportażu.
Wybrane projekty:
- Niewidzialne Miasta – indywidualna wystawa malarstwa (2021, PanDymińska, Warszawa)
- Duszysko – scenografia mikro opery (2021, PanDymińska, Warszawa)
- UMBRA – wizualizacje do mikro opery (2021, PanDymińska, Warszawa)
- SUPERASTRAL – projekt audiowizualny (Audio Art 2021, Kraków)
- Wizualizacje na Festiwalu Syntezy „Tribute to Schaeffer” (2023, Kraków)
Hunter Brown
Kompozytor, improwizator i inżynier dźwięku z Chicago w stanie Illinois. Jego twórczość koncentruje się na tworzeniu nieprzewidywalnych, idiosynkratycznych i niepokornych interakcji z technologią cyfrową. Szczególnie interesuje go eksplorowanie niestabilnych właściwości materiałowych systemów cyfrowych poprzez eksperymentalne techniki nasłuchu maszynowego oraz przesuwanie fizycznych granic technologii cyfrowej do momentu jej awarii. W Chicago pełni funkcję dyrektora technicznego Ensemble Dal Niente i prowadzi wytwórnię płytową Party Perfect!!! skoncentrowaną na muzyce komputerowej, wraz ze swoim współpracownikiem Dominicem Colesem. Obecnie jest adiunktem wizytującym w dziedzinie muzyki komputerowej w Oberlin Conservatory of Music oraz doktorantem na Uniwersytecie w Chicago.
Więcej informacji
Dominic Coles
Muzyk z Queens w Nowym Jorku. Poprzez kompozycję i improwizację bada interakcje między miejscem, tożsamością a władzą, jak są one artykułowane w dźwięku, starając się interweniować w te kategorie poprzez specyficzne akty technologicznie pośredniczonego słuchania. Dokumenty jego twórczości zostały wydane przez Edition Wandelweiser, Tripticks Tapes, Spricht Editions oraz wykonane w takich miejscach jak Café OTO (Londyn), KM28 (Berlin), Les Ateliers Claus (Bruksela), Shift: FourOneOne (Nowy Jork), Alyssa Davis Gallery (Nowy Jork), Casa Del Popolo (Montreal), Indexical (Santa Cruz) oraz w przestrzeniach DIY w całych USA i Europie. Dominic był rezydentem w Baldwin for the Arts oraz Qubit Innovator Lab Fellow. Prowadzi również wytwórnię Party Perfect! wraz z Hunterem Brownem.
Więcej informacji
Tyler J. Borden
Wiolonczelista, który eksploruje ograniczenia i możliwości swojego instrumentu. Pochodzi z zachodniego Nowego Jorku, a obecnie mieszka w Brooklynie, gdzie spędza większość czasu na poszukiwaniu sposobów na wykorzystanie zarówno mocnych stron, jak i słabości swojego instrumentu oraz samego siebie.