Przejdź do treści

Speechless

25.05 SB 19:00

30 PLN

Dzia­ła­nia Alek­san­dry Nowa­kow­skiej z Pio­trem  Korze­nia­kiem oraz duetu PODPORA/KOHYT łączą poszu­ki­wa­nia w obsza­rze per­for­ma­ty­ki, sku­pie­nie na ruchu i sły­sze­niu, poszu­ki­wa­niu nie­oczy­wi­stych dźwięków.


Spe­echless Alek­san­dry Nowa­kow­skiej i Pio­tra Korze­nia­ka to solo tanecz­ne na cia­ło i looper. Jak pisze Jean Luc Nan­cy, cia­ło jest miej­scem, gdzie for­mu­je się język, w języ­ku coś abs­trak­cyj­ne­go i nie­uchwyt­ne­go, takie­go jak myśl, nabie­ra kształ­tu i fizycz­no­ści. Język i mowa są czę­ścią cia­ła w tym sen­sie, że pobu­dza­ją neu­ro­ny, narzą­dy, zmy­sły. Język i mowa zwią­za­ne są z “ryt­mem, dźwię­kiem, into­na­cją, odde­chem, a tak­że zobra­zo­wa­nia­mi tegoż cia­ła” (J‑L. Nan­cy Corpus).Ta kon­cep­cja jest inspi­ra­cją solo­we­go spek­ta­klu “Spe­echless”. W jaki spo­sób uka­zać cia­ło, aby unik­nąć ozna­cza­nia go lub nada­wa­nia mu zna­cze­nia? Czy coś tak oso­bi­ste­go i emo­cjo­nal­ne­go jak głos ludz­ki moż­na uka­zać “jako takim”, to zna­czy pozwo­lić mu opo­wie­dzieć swo­ją histo­rię, a nie użyć go do opo­wie­dze­nia historii?

Bor­de­ring Silen­ce duetu PODPORA/KOHYT na gita­rę, elek­tro­ni­kę, pre­pa­ro­wa­ną wio­lon­cze­lę oraz pły­ty gra­mo­fo­no­we jest dzia­ła­niem opar­tym na dia­lo­gu – dźwię­ków z ciszą, instrumentów/przedmiotów z cia­ła­mi gra­ją­cych; kon­cert nawią­zu­je do tra­dy­cji swo­bod­nej impro­wi­za­cji, gdzie, w cza­sie rze­czy­wi­stym, muzy­ka współ­two­rzo­na jest przez ludz­kie i nie­ludz­kie cia­ła – w ener­gii roz­mo­wy, czę­sto na gra­ni­cy ciszy.

Program

Alek­san­dra Nowa­kow­ska, Piotr Korze­niak Spe­echless
PODPORA/KOHYT Bor­de­ring Silence

Wystąpią

Alek­san­dra Nowa­kow­ska taniec, dźwię­ki
Piotr Korze­niak elek­tro­ni­ka
Kata­rzy­na Pod­po­ra wio­lon­cze­la, pły­ty gra­mo­fo­no­we, obiek­ty róż­ne­go pocho­dze­nia
Max Kohyt gita­ra, elektronika

Realizacja

kon­cep­cja pro­gra­mo­wa, tekst: Alek­san­dra Nowa­kow­ska, Kata­rzy­na Podpora

iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Karol Tomo­ki Yamazaki

reży­se­ria dźwię­ku: Kosma Standera

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne Warszawa.

Więcej o artystach

Alek­san­dra Nowa­kow­ska
tan­cer­ka, absol­went­ka Wydzia­łu Teatru Tań­ca w Byto­miu AST w Kra­ko­wie, obec­nie stu­dent­ka II roku Sztuk Spo­łecz­nych IKP UW. 
Two­rzy­ła kre­acje aktor­skie i tanecz­ne, współ­two­rzy­ła i cho­re­ogra­fo­wa­ła spek­ta­kle teatru doku­men­tal­ne­go, a tak­że pro­jek­ty etno­gra­ficz­ne na Żywiec­czyź­nie i Łem­kowsz­czyź­nie.
Poza dźwię­ko­wą war­stwą tań­ca inte­re­su­je się tema­tem miej­sca i pamię­ci cia­ła – pro­ce­su two­rze­nia wła­snych ście­żek i nada­wa­nia im zna­cze­nia, ruchem w prze­strze­ni publicz­nej, psy­cho­ge­ogra­fią.
Spek­ta­kle two­rzy­ła w Teatrze KTO, Teatrze Bara­kah w Kra­ko­wie, Teatrze Małym w Tychach 1i rezy­den­cjach OPT Gar­dzie­ni­ce, Prze­strze­niach Sztu­ki w Kato­wi­cach i Lubli­nie oraz jako peda­gog m.in. z Kra­kow­skim Teatrem Tańca.

Piotr Korze­niak
Muzyk, kom­po­zy­tor i tech­nik sce­nicz­ny. Od 2018 współ­pra­cu­je jako kom­po­zy­tor i dźwię­ko­wiec z Teatrem Bara­kah. Od począt­ku swo­jej pra­cy zre­ali­zo­wał ponad 200 sztuk teatral­nych i kon­cer­tów. Współ­au­tor muzy­ki do spek­ta­kli „Inni Ludzie”, „Bie­gu­ni” oraz „Mat­ka Joan­na od Anio­łów” w reż. Macie­ja Gor­czyń­skie­go, autor muzy­ki oraz sound desi­gner spek­ta­klu „Mise­ry” w reż. Any Nowic­kiej.
PODPORA/KOHYT – duet o podwój­nej oso­bo­wo­ści, ufor­mo­wa­ny ‘na gra­ni­cy dwóch świa­tów’: świa­ta tra­dy­cyj­nie rozu­mia­nej, gra­nej, kom­po­no­wa­nej muzy­ki (Max Kohyt – muzyk impro­wi­zu­ją­cy, kom­po­zy­tor muzy­ki współ­cze­snej, teatral­nej); oraz świa­ta sztu­ki wizu­al­nej – rzeź­by, inter­me­diów, gdzie dźwięk, tak jak język, może trans­for­mo­wać prze­strzeń (Kata­rzy­na Pod­po­ra – nie­za­leż­na twór­czy­ni aktyw­na w polu sztu­ki wizu­al­nej i dźwię­ko­wej, dr sztu­ki, tłu­macz­ka, sku­pia się na nasłu­chi­wa­niu prze­strze­ni i przed­mio­tów, oraz na feno­me­nie zapi­su).
Kom­po­nu­ją i impro­wi­zu­ją pro­wa­dząc dia­log – mię­dzy sobą i z ota­cza­ją­cą prze­strze­nią – uwa­ża­jąc, aby ich muzy­ka, nie domi­no­wa­ła audios­fe­ry miej­sca.
Uży­wa­ją instru­men­tów nie­ty­po­wych, zde­ze­lo­wa­nych, pre­pa­ro­wa­nych przy pomo­cy przed­mio­tów (któ­rych bio­gra­fie mają zna­cze­nie); poja­wia­ją się też war­stwy elek­tro­ni­ki – syn­te­za­to­rów, tere­mi­nu, taśm z nagra­nia­mi – mani­pu­lo­wa­nych zarów­no na szpu­lo­wym magne­to­fo­nie jak i odtwa­rza­nych z pro­stych kaset na ana­lo­go­wych urzą­dze­niach. Każ­dy dźwięk jest inny i każ­dy ma zna­cze­nie.
W roku 2020 r., nakła­dem Bocian Records, uka­zał się album stu­dyj­ny Nights Are Numbered

Bilety

30 PLN

Wkrótce