Navarasa. John Cage
Koncert-instalacja, na którym zabrzmi komplet Sonat i Interludiów Johna Cage’a na fortepian preparowany (1946–48). Muzyka nawiązuje do indyjskiej koncepcji sztuki opartej na dziewięciu emocjach. So nimi: miłość/zmysłowość, moc/odwaga, gniew/furia/złość, wstręt/groza, radość/ironia, litość/smutek, zdziwienie/zachwyt, strach/trwoga, spokój/wyciszenie.
Dźwięk instrumentu został zmodyfikowany poprzez umieszczenie między strunami gwoździ, śrub, kawałków gumy i plastiku. Całość tworzy unikatowy w historii muzyki pomost między sztuką Zachodu i Wschodu i nie mniej unikatowe brzmienie fortepianu.
W interpretacji Martyny Zakrzewskiej i Aleksandry Ołdak muzyka spotyka się z obrazem poprzez poprzez hybrydowe wizualizacje, łączące materiał wideo rejestrowany na żywo z wykonania z renderami 3D. Głównym motywem trójwymiarowych animacji jest symulacja wiatru – zmienna, generatywna siła działająca na cyfrowe obiekty niczym nieregulowany impuls. Podobnie jak w koncepcjach Cage’a, przypadkowość i otwartość procesu stają się strategią kompozycyjną. Obraz nie tyle ilustruje dźwięk, co funkcjonuje jako równoległa, autonomiczna warstwa obecności.
Przestrzeń zostanie rozstawiona tak, by sprzyjać indywidualnemu trybowi odbioru i kontemplacji – będzie można leżeć na matach, chodzić lub siedzieć.
Program:
John Cage Sonaty i Interludia na fortepian preparowany*
*prawykonanie
Wystąpią:
Martyna Zakrzewska fortepian
Realizacja:
Aleksandra Ołdak wizualizacje
koncepcja programowa i tekst:
Aleksandra Ołdak, Martyna Zakrzewska
produkcja: Agata Krystek, Olga Pasek
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
Przedsięwzięcie jest realizowane ze środków pochodzących ze „Stypendium Twórczego Miasta Krakowa”.
Projekt otrzymał stypendium z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o artystkach:
Martyna Zakrzewska pianistka, solistka i kameralistka oddana muzyce XX I XXI wieku, doktorka sztuki, pedagożka. Zdobywczyni nagrody specjalnej w X Konkursie Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców w Radziejowicach i II nagrody na 23. Concorso Luigi Nono. Laureatka Stypendiów MKiD oraz Prezydenta Miasta Krakowa. Występowała m.in. na Uniwersytecie Muzycznym w Grazu, w WDR, Deutschlandfunk, Universität der Künste w Berlinie, Filharmonii Lwowskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR). Wystąpiła na festiwalach: Wien Modern, Acht Brücken, Warszawska Jesień, Łańcuch, Sacrum Profanum, unsound, TRZY-CZTE-RY. Dokonywała prawykonań utworów Zygmunta Krauzego, Artura Zagajewskiego, Cezarego Duchnowskiego, Joanny Woźny. Czynnie uczestniczyła w impuls Academy, EWCM, Internationale Ferienkurse für Neue Musik, Ostrava Days oraz Stockhausen-kurse Kürten, kursach zespołów Ensemble Musikfabrik, Ensemble Modern. Od 2019 roku prowadzi zajęcia w macierzystej akademii w Krakowie, od 2022 r. jest wykładowczynią podczas Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki dla Wykonawców w Bydgoszczy.
Aleksandra Ołdak (1990) artystka wizualna tworząca na styku mediów cyfrowych i fizycznych. Jej praktyka obejmuje generatywne wideo, rendery 3D, obiekty i instalacje, koncentrując się na budowaniu przestrzeni parametrycznych, eksplorując zależności między ruchem, dźwiękiem i formą. Realizuje oprawy wizualne do koncertów i performansów, eksperymentując z integracją obrazu i muzyki. Jej prace były prezentowane m.in. na Warszawskiej Jesieni, KODY: Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej w Lublinie, NeoArte – Syntezatorze Sztuk w Gdańsku, Sacrum Profanum w Krakowie, DEMO Festival w Holandii oraz Daegu Contemporary Music Festival w Korei Południowej. Absolwentka Wydziału Grafiki ASP w Warszawie, gdzie uzyskała dyplom magisterski w Pracowni Grafiki Koncepcyjnej i Intermedialnej. W swoich realizacjach porusza się w obszarze spekulatywnej wizualności, badając granice między symulacją a materią.