Przejdź do treści

Ad Libitum

13.09 SB 19:00

Jubi­le­uszo­wa 20. edy­cja festi­wa­lu Ad Libi­tum odno­si się do kate­go­rii „OBECNOŚCI”. Hasło to wią­że się z eks­plo­ra­cją róż­nych wymia­rów prze­strze­ni kon­cer­to­wych i nie tyl­ko, oraz róż­nych form obec­no­ści w nich muzy­ków – poprzez kla­sycz­ne wystę­py, nagra­nia kase­to­we, fale radio­we, impro­wi­za­cję na spe­cjal­ny sys­tem wie­lo­gło­śni­ko­wy, czy inter­wen­cje w sonos­fe­rę otoczenia.

Dru­gi wie­czór w Hash­tag Lab – w sobo­tę, 13 wrze­śnia – poświę­co­ny będzie rela­cjom mię­dzy obec­no­ścią a prze­strze­nią. Dwa z trzech wyjąt­ko­wych wystę­pów zapre­zen­tu­ją muzy­cy gra­ją­cy ze sobą wspól­nie po raz pierwszy.

Wie­czór otwo­rzy Piotr Peszat solo nową odsło­ną swo­je­go pro­jek­tu „Non-Lieux”, w ramach któ­re­go arty­sta impro­wi­zu­je w dia­lo­gu z prze­ka­zem w cza­sie rze­czy­wi­stym dźwię­ków zewnętrz­ne­go oto­cze­nia prze­strze­ni występu.

Następ­nie, po raz pierw­szy razem na sce­nie, wystą­pi duet klu­czo­wych posta­ci współ­cze­snej kase­to­wej impro­wi­za­cji w Pol­sce. Z jed­nej stro­ny Justy­na Banasz­czyk – naj­czę­ściej gra­ją­ca jako FOQL, tutaj pod swym kase­to­wym alia­sem TJ Głu­piec – od lat eks­pe­ry­men­tu­ją­ca na prze­cię­ciu elek­tro­ni­ki oraz form słu­cho­wi­sko­wych. Z dru­giej – Kon­rad Gęca, nie­stru­dzo­ny poszu­ki­wacz nowych spo­so­bów odno­wy kase­ty jako medium muzy­ki eks­pe­ry­men­tal­nej i impro­wi­zo­wa­nej. Wspól­nie potrak­tu­ją kase­ty jako instru­ment impro­wi­za­cji, łącząc przy tym eks­pe­ry­men­to­wa­nie for­ma­mi słu­cho­wi­sko­wy­mi z dźwię­ko­wą eks­plo­ra­cją prze­strze­ni przy ul. Bar­skiej 29.

Począt­ko­wo wie­czór miał zamy­kać występ Dun­ki Tan­ji Schlan­der, mik­su­ją­cej na żywo nagra­nia tzw. „kie­szon­ko­wej orkie­stry” impro­wi­za­to­rów. Nie­ste­ty z powo­dów oso­bi­stych artyst­ka zmu­szo­na była odwo­łać przy­jazd. W fina­le trze­cie­go dnia festi­wa­lu Ad Libi­tum mamy więc spe­cjal­ny występ duetu Radio Noise Duo wraz z kolej­nym tu spe­cja­li­stą od impro­wi­za­cji kase­to­wej – Ada­mem Fran­kie­wi­czem (pamię­ta­cie jego występ z Olgier­dem Dokal­skim i Paw­łem Dosko­czem na AL 2022?). W impro­wi­za­cji tria zbie­ga­ją się róż­ne wąt­ki, prze­pla­ta­ją­ce się pod­czas dwóch dni Ad Libi­tum w Hasz­tag Lab.

Pro­gram:
Piotr Peszat „Non-Lieux” – elek­tro­ni­ka, dźwię­ki oto­cze­nia
Justy­na Banasz­czyk & Kon­rad Gęca – duet kase­to­wej impro­wi­za­cji
Radio Noise Duo & Adam Fran­kie­wicz – radio­od­bior­ni­ki, elek­tro­ni­ka, kase­to­wa improwizacja

Reali­za­cja:

Anto­ni Mich­nik – kurator 

pro­duk­cja: Kin­ga Majew­ska
iden­ty­fi­ka­cja wizu­al­na: Darek Komo­rek
reży­se­ria dźwię­ku: Kosma Standera 

orga­ni­za­cja: Fun­da­cja Pol­skiej Rady Muzycz­nej, Joan­na Grot­kow­ska
współ­or­ga­ni­za­cja: Hash­tag Lab

Prze­strzeń Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab współ­fi­nan­su­je Mia­sto Sto­łecz­ne War­sza­wa.
Patro­nem medial­nym Prze­strze­ni Muzy­ki Współ­cze­snej Hash­tag Lab jest POLMIC​.PL.

Uwa­ga na zapi­sy ewen­tu­al­ne  MKiDN, Nimit lub innych grantodawców

Jeśli chcesz wie­dzieć wię­cej o artystach:

Piotr Peszat – kom­po­zy­tor i arty­sta sztu­ki dźwię­ku, łączy ele­men­ty muzy­ki instru­men­tal­nej i elek­tro­nicz­nej z mul­ti­me­dia­mi, a tak­że tra­dy­cja­mi per­for­man­su i kon­cep­tu­ali­zmu. Na Ad Libi­tum 2025 wystą­pi rów­nież 14.09 razem z Alek­san­drą Słyż i Mał­go­rza­tą Mikul­ską oraz sys­te­mem wie­lo­gło­śni­ko­wym Biu­ra Dźwię­ku Kato­wi­ce 2.0, doko­nu­jąc dźwię­ko­wej inter­wen­cji w par­ko­wo-miej­ską sonos­fe­rę oto­cze­nia Cen­trum Sztu­ki Współ­cze­snej Zamek Ujazdowski.

TJ Głu­piec (Justy­na Banasz­czyk) – kase­to­we wcie­le­nie jed­nej z naj­waż­niej­szych arty­stek pol­skiej muzy­ki nie­za­leż­nej ostat­niej deka­dy, artyst­ki łączą­cej eks­pe­ry­men­ty z elek­tro­ni­ką z poszu­ki­wa­nia­mi odno­wy form słu­cho­wi­sko­wych. 25.11 nakła­dem Poin­tless Geo­me­try uka­że się jej nowy album „Bug poems” łączą­cy for­mę słu­cho­wi­sko­wą i poezję dźwiękową.

Kon­rad Gęca – arty­sta dźwię­ko­wy (a tak­że sztu­ki wideo), kom­po­nu­je utwo­ry muzy­ki eks­pe­ry­men­tal­nej (np. elek­tro­aku­stycz­nej), two­rzy insta­la­cje dźwię­ko­we (czę­sto o cha­rak­te­rze site-spe­ci­fic), impro­wi­zu­je – czę­sto w opar­ciu o nagra­nia tere­no­we, kase­ty, taśmy.

Radio Noise Duo (Tomasz Misiak, Mar­cin Olej­ni­czak) – nie­stru­dzo­ny duet poszu­ku­ją­cy na prze­cię­ciach i obrze­żach sztu­ki radia, impro­wi­za­cji, noise’u, elek­tro­ni­ki, nagrań tere­no­wych. Zało­ży­cie­le labe­lu Anten­na Non Gra­ta. Na Ad Libi­tum 2025 wystą­pią rów­nież 12.09 razem z Ada­mem Rumińskim.

Adam Fran­kie­wicz – nie­za­leż­ny twór­ca muzy­ki eks­pe­ry­men­tal­nej, „muzycz­ny gra­bież­ca”, impro­wi­za­tor (m.in. na bazie taśmo­wych loopów). Zało­ży­ciel nie­za­leż­ne­go wydaw­nic­twa Pio­nier­ska Records. Twórca/współtwórca pro­jek­tów Ojun, Gru­pa Ety­ka Kur­pi­na, ZXSinc­la­ir, Tape. Reży­ser teatral­ny, autor sce­na­riu­szy słu­cho­wisk, kompozytor.

Bilety

Wstęp wolny

Wkrótce