
Jakub Gucik: 12 etiud

Często przygotowując nowe utwory lub współpracując z komponującymi spotykam się z opinią, że możliwości instrumentów smyczkowych wyczerpały się.
Większość osób eksploruje możliwości instrumentów dętych, obiektowych, etnicznych i elektroniki. Tymczasem techniki instrumentalne wciąż idą na przód – spektakularne w latach 60. puknięcia, uderzenia i szurania, czy spopularyzowane pod koniec XX w. eksperymenty z dociskiem smyczka i palców lewej ręki to nie koniec możliwości wiolonczeli. W 12 etiudach na wiolonczelę solo eksploruję rzadko spotykane rozszerzone techniki takie jak różne manipulacje rezonansem instrumentu, multifony, pizzicata na różnych częściach instrumentu, diady, overtony, czy subtony podchodząc do wiolonczeli raczej jak do analogowego syntezatora lub obiektu niż jak do szlachetnego, obarczonego wielowiekową tradycją i bogatą symboliką instrumentu.
Skomponowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Program:
Jakub Gucik 12 etiud
Wystąpi:
Jakub Gucik wiolonczela
Realizacja:
koncepcja programowa i tekst: Jakub Gucik
produkcja: Olga Pasek, Agata Krystek
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL i Dwójka Polskie Radio.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o artyście:
Jakub Gucik
Urodzony w 1989 r. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (2013). Zajmuje się muzyką współczesną i improwizowaną poszukując nowych możliwości brzmieniowych wiolonczeli. Członek zespołów: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble, Attack of the Mugatu oraz IPT Wójciński/Bańdur/Gucik. Autor muzyki teatralnej, elektroakustycznej
i elektronicznej. Wraz ze Spółdzielnią Muzyczną laureat Ernst von Siemens Ensemble-Förderpreise 2021. Czterokrotny (2016–2019) laureat festiwalu FAMA w Świnoujściu, wyróżniony nagrodą im. Andrzeja Jakóbca w 2018 r. i „Trójzębem Neptuna” w 2019 r. Laureat I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. J. Patkowskiego (2017 r.).
W 2010 roku otrzymał stypendium na udział w kursach mistrzowskich w ramach festiwalu Oberstdorfer Musiksommer. Laureat IV (2006 r.) i I (2007 r.) miejsca w konkursie Talents for Europe w Dolnym Kubinie na Słowacji, i nagrody specjalnej Moyzes Quartet.
Występował m.in. na festiwalach: Afekt Festival (Tallin), Darmstadter Ferienkurse (ensemble in residence 2023), MaerzMusik (Berlin), International Young Esemble Academy, Intl Jazz Platform, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, Musica Polonica Nova, Neo Arte, Ensemble-Akademie Freiburg, Dni Muzyki Nowej, Oberstdorfer Musiksommer, Audio Art, Krakowska Jesień Jazzowa.
Dokonywał polskich i światowych premier utworów twórców takich jak: J. Kreidler,
A. Mincek, F. Donatoni, S. Nemtsov, R. Eizirik, A. Schubert, M. Shlomowitz, B. Muntendorf, J. Walshe, M. Beil, S. Sciarrino, A. Baker, A. Nowak, P. Peszat, A. Kwieciński, A. Zagajewski.
Prowadził warsztaty i wykłady m.in w Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia w Tallinie, Kungliga Musikhögskolan w Sztokholmie czy podczas kursów Synthetis w Radziejowicach. We współpracy z Cricoteką, Muzeum MOCAK, Spółdzielnią Muzyczną contemporary ensemble i KBF prowadzi warsztaty dla muzyków, melomanów i poszukiwaczy dźwięków.