
Dzień, w którym skrzypce miały dość

Koncert inspirowany bestsellerową książką “Dzień, w którym kredki miały dość” Drew Daywalta i Olivera Jeffersa.
Otóż pewnego dnia kredki znikają z pudełka. Czerwona jest przepracowana po całym sezonie (wozy strażackie, Święte Mikołaje, walentynkowe serca), niebieska jest tak krótka, że już prawie znikła (te wielkie powierzchnie mórz i nieb zrobiły swoje!), czarna ma dość samych konturów (czarny to też kolor!), a różowa marzy o dinozaurze. Kredki chciałyby wyjść z ról i pobazgrolić wreszcie coś zupełnie innego. Tyle o książce (którą podczas wydarzenia przywołamy fizycznie i lektorsko).
Ale przecież instrumenty też mają swoje bardzo określone kształty, kolory i role. Czy nie bywają nimi znudzone? Czy nie marzą o ucieczce z futerału? Czy przypadkiem skrzypce nie chciałyby być trochę dęte ? Czy głos nie ma dość śpiewania? Co z klarnetem – czy nie pragnie czasem zaśpiewać? No i akordeon. Wciąż ten akompaniament, a gdyby tak…
Na swobodne i pełne zabawy poszukiwania wyjścia z ról pozwoli nam cudowna muzyka m.in. Beli Bartoka i Eddy’ego Flecijna oraz słynny utwór “Kolorowe kredki” autorstwa Wiery Badalskiej i Mariana Sawy w wykonaniu muzyków i improwizatorów z Hashtag Ensemble. Kolorowe kredki oczywiście pojawią się też osobiście. Będziemy rysować zielone słońca, różowe klarnety, a może latające zające – wszystko to, co usłyszycie w muzyce i co podpowie wam rozbudzona dźwiękami wyobraźnia.
Partnerem wydarzenia jest Wydawnictwo Kropka
Przed i po koncertach rodziców i opiekunów wraz z dziećmi zapraszamy na pyszności do naszej kawiarenki. Kawiarenka czynna od godziny 9:30 do 14:00.
Wystąpią:
Marta J. Bogusławska fortepian, śpiew, taniec
Kamila Wąsik-Janiak skrzypce
Oliwier Andruszczenko klarnet
Paweł Janas akordeon
Anna Szawiel scenariusz i prowadzenie
O cyklu:
ĄsąBąble to performatywne koncerty z muzyką nową dla rodzin z dziećmi w wieku 0–7 lat. Każdy z nich oparty jest o autorski scenariusz, w którym słuchanie muzyki, interaktywne zabawy i walory edukacyjne są na równi ważne. W przyjaznej dla najmłodszych przestrzeni można posłuchać muzyki czołowych współczesnych kompozytorów, w dostosowanej dla małego ucha wersji i proporcji. Teatralna formuła prowadzenia koncertów sprzyja skupieniu i pozwala oczarować się dźwiękom, a zaproszenie do wspólnych improwizacji uwalnia naturalną potrzebę ekspresji małych osób. W myśl słów Janusza Korczaka “Nie ma dzieci, są ludzie” wszyscy ich uczestnicy traktowani są z szacunkiem i mają swój udział w przebiegu wydarzenia. Cykl prezentuje wyłącznie muzykę XX i XXI wieku. Jego stałym elementem jest prezentacja nagrania utworu symfonicznego lub z nurtu sound design i elektroniki.
Choć każde wydanie ĄsąBąbli za punkt wyjścia przyjmuje tkankę muzyczną, to obfituje również w pozamuzyczne konteksty bliskie praktyce Hashtag Ensemble: literackie, wizualne, społeczne. Wydarzenia mają charakter interdyscyplinarny: swój udział mają także zaproszeni artyści, którzy od dawna tworzą w bliskości dziecięcej wyobraźni: tancerze, performerzy oraz ilustratorzy i literaci. Teatr jest naturalnym polem działania nowej muzyki, dlatego w edukacyjny charakter cyklu ĄsąBąble wpisuje się również przygotowanie aktorskie muzyków.
Kuratorką i prowadzącą cykl jest Anna Szawiel – aktorka i lektorka, która specjalizuje się w interdyscyplinarnych wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych. Lubi pracować na granicach: koncertu i spektaklu, edukacji i zabawy, fizyczności i abstrakcji, zawsze w łączności z dziecięcą wyobraźnią. Program koncertów współtworzą muzycy Hashtag Ensemble.
Projekt ĄsąBąble twórczo rozwija koncepcję cyklu “Smykowizje” fundacji “Muzyka jest dla wszystkich”, w ramach którego w latach 2016–2022 Hashtag Ensemble i Anna Szawiel wykonali wspólnie ponad 130 koncertów i miniperformansów, poszukując najciekawszych form prezentowania muzyki nowej. Autorką koncepcji i kuratorką Smykowizji była Anna Kierkosz. Był to pierwszy w Polsce cykl wydarzeń adresowanych do naj-najów, podczas których muzyka współczesna grała główną rolę.