Ąsąbąble: Ciōciō
Zapraszamy na koncert dla rodzin z dziećmi w wieku 5–7 lat. Tym razem zanurzymy się w dźwięki kojarzące się z lekkością motyla i poszukamy inspiracji w kulturze Japonii.
Delikatny, lekki, kolorowy, cichutki. Jakie jeszcze jest motyl? Japońskie słowo ciōciō po polsku brzmi miękko i dziecięco, pieszczotliwie i ulotnie. I na takie muzykowanie zapraszamy podczas kwietniowych ĄsąBąbli. Prowadzą one do Japonii, gdzie motyle pojawiają się nie tylko w piosenkach i pieśniach, ale są ważnym symbolem ponadczasowej miłości. Opowiemy wam więc legendę o tajemniczym białym motylu i starym, szalonym Takahamie, który nosił w sercu wielką tajemnicą.
Podczas koncertu zanurzymy się w muzykę Keiko Aby, Toru Takemitsu oraz kompozytora związanego z legendarnym studiem Ghibi – Joe Hisaishi’ego, spróbujemy zanucić tradycyjną japońską melodię i stworzymy miniaturę onomatopeiczną ze skrzydlatych, „motylich” dźwięków.
Elementem spotkania będzie warsztat origami, podczas którego wykonamy motyle, które później pofruną do waszych domów.
Wystąpią:
Ania Karpowicz flet
Magda Kordylasińska – Pękala instrumenty perkusyjne
Karol Tomoki – Yamazaki fortepianowe dźwięki i współpraca merytoryczna
Ania Szawiel scenariusz i opowieść
Patronem medialnym wydarzenia jest pismo Kosmos dla Dziewczynek. Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL i Dwójka Polskie Radio.
ĄsąBąble to performatywne koncerty z muzyką nową dla rodzin z dziećmi w wieku 0–7 lat. Każdy z nich oparty jest o autorski scenariusz, w którym słuchanie muzyki, interaktywne zabawy i walory edukacyjne są na równi ważne. W przyjaznej dla najmłodszych przestrzeni można posłuchać muzyki czołowych współczesnych kompozytorów, w dostosowanej dla małego ucha wersji i proporcji. Teatralna formuła prowadzenia koncertów sprzyja skupieniu i pozwala oczarować się dźwiękom, a zaproszenie do wspólnych improwizacji uwalnia naturalną potrzebę ekspresji małych osób. W myśl słów Janusza Korczaka “Nie ma dzieci, są ludzie” wszyscy ich uczestnicy traktowani są z szacunkiem i mają swój udział w przebiegu wydarzenia. Cykl prezentuje wyłącznie muzykę XX i XXI wieku. Jego stałym elementem jest prezentacja nagrania utworu symfonicznego lub z nurtu sound design i elektroniki.
Choć każde wydanie ĄsąBąbli za punkt wyjścia przyjmuje tkankę muzyczną, to obfituje również w pozamuzyczne konteksty bliskie praktyce Hashtag Ensemble: literackie, wizualne, społeczne. Wydarzenia mają charakter interdyscyplinarny: swój udział mają także zaproszeni artyści, którzy od dawna tworzą w bliskości dziecięcej wyobraźni: tancerze, performerzy oraz ilustratorzy i literaci. Teatr jest naturalnym polem działania nowej muzyki, dlatego w edukacyjny charakter cyklu ĄsąBąble wpisuje się również przygotowanie aktorskie muzyków.
Kuratorką i prowadzącą cykl jest Anna Szawiel – aktorka i lektorka, która specjalizuje się w interdyscyplinarnych wydarzeniach kulturalnych i edukacyjnych. Lubi pracować na granicach: koncertu i spektaklu, edukacji i zabawy, fizyczności i abstrakcji, zawsze w łączności z dziecięcą wyobraźnią. Program koncertów współtworzą muzycy Hashtag Ensemble.
Projekt ĄsąBąble twórczo rozwija koncepcję cyklu „Smykowizje” fundacji „Muzyka jest dla wszystkich”, w ramach którego w latach 2016–2022 Hashtag Ensemble i Anna Szawiel wykonali wspólnie ponad 130 koncertów i miniperformansów, poszukując najciekawszych form prezentowania muzyki nowej. Autorką koncepcji i kuratorką Smykowizji była Anna Kierkosz. Był to pierwszy w Polsce cykl wydarzeń adresowanych do naj-najów, podczas których muzyka współczesna grała główną rolę.