
Labowa Jesień: Evolutionary Environments

[english below]
Evolutionary Environments ma na celu zakwestionowanie naszego postrzegania siebie samych oraz otaczającego nas świata.
Wiele utworów muzycznych w tym programie skłania do refleksji nad naszym istnieniem — nie tylko w szerszym kontekście naszej planety, ale również nad tym, jak odnosimy się do siebie nawzajem i jak rozumiemy obecne warunki społeczne.
Program:
Grainne Mulvey Luca
Ian Wilson The emptiness of the ever-expanding universe cannot compare to the void where your heart should be
Ann Cleare Inner
Jane O’Leary Winter Reflections
Pedro Rebelo Crana
Eduard Zatriqi War Games
Wystąpi:
Hard Rain SoloistEnsemble:
Aisling Agnew flutes
Sarah Watts clarinets
Ciaran McCabe violin
David McCann violoncello
Daniel Browell piano
Paul McCusker conductor
Realizacja:
koncepcja programowa i tekst: Hard Rain SoloistEnsemble
produkcja: Lilianna Krych
identyfikacja wizualna: Aleksandra Ołdak
reżyseria dźwięku: Kosma Standera
partnerzy: Hard Rain SoloistEnsemble, British Council UK, Arts Council of Northern Ireland, QUB Music, SARC, PRSf, CMC
Koncert Evolutionary Environments jest wspierany przez British Council jako część UK/Poland Season 2025. Koncert jest wydarzeniem w ramach cyklu Labowa Jesień, będącym częścią programu Międzynarodowego Festiwalu Warszawska Jesień.
Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.
Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest POLMIC.PL oraz Dwójka Polskie Radio.
O utworach:
Luca (2017), skomponowany dla Hard Rain SoloistEnsemble, odnosi się do Ostatniego Uniwersalnego Wspólnego Przodka (Last Universal Common Ancestor), nawiązując do poparcia Tyndalla dla teorii ewolucji Darwina. Utwór przechodzi od chaotycznych klastrów do tematycznych gestów, symbolizując współzależność całego życia.
The emptiness of the ever-expanding universe… (2018) został zamówiony i miał swoją premierę w wykonaniu Hard Rain Soloist Ensemble. Odzwierciedla on rzeczywistą pustkę niektórych politycznych obietnic i pragnień poprzez muzykę o ubogich środkach melodycznych i harmonicznych.
„Dedykowane tak zwanym przywódcom i osobom u władzy na całym świecie, którzy schlebiają własnym pragnieniom, dogmatom, kieszeniom, wąskiej bazie poparcia i/lub udziałowcom, zamiast służyć dobru wspólnemu. Będziecie naszym końcem.”
Inner (2009) bada ideę podskórnej przestrzeni w dźwięku. Poprzez swoją kinetyczną aktywność i autoskopowe tendencje, utwór dąży do eksploracji wewnętrznych struktur dźwięku i odwrócenia ich na zewnątrz: izolowania, skupiania się na dźwiękach oraz ujawniania ich w czasie i przestrzeni. Fortepian i wiolonczela są od siebie wzajemnie zależne, by funkcjonować. Naprzemiennie pełnią role tego, co uznawane jest za wewnętrzne i zewnętrzne: w surowych światach barwowych działają złożone, mniejsze światy, a w dużych, delikatnych strukturach istnieją ostre, wewnętrzne światy. Wewnętrzne światy rosną, wydostają się, oddzielają i wdzierają się do świata zewnętrznego. Światy zewnętrzne otaczają, chronią, wspierają i rozpuszczają się w światach wewnętrznych. Odsłonięte zostają wewnętrzne struktury i zawinięte osobliwości: to, co było wewnętrzne, zostaje wypchnięte na zewnątrz, a wnętrze otrzymuje wielowymiarową jakość — powierzchnia zewnętrzna ulega fragmentacji, odsłaniając i uwalniając to, co podskórne.
Winter Reflections (2010) został skomponowany z okazji otwarcia nowej przestrzeni koncertowej w Contemporary Music Centre w Dublinie. Trio zostało napisane dla członków zespołu Concorde, a w utworze obecny jest element swobody i eksploracji — trzej muzycy reagują na swoje linie nawzajem, tworząc nowe barwy i bawiąc się dźwiękiem.
Crana (2024) to dźwiękowa eksploracja rzeki Crana w Donegal, Irlandia. Na swojej krótkiej, 12-milowej trasie rzeka ta oferuje imponującą różnorodność pejzaży dźwiękowych, odzwierciedlających różne środowiska i nurty wodne. Utwór wykorzystuje immersyjne nagrania terenowe jako podstawę do opracowania materiału instrumentalnego, który zaprasza do aktywnego słuchania i interakcji między wykonawcami — poprzez partyturę negocjującą relacje między stałymi a płynnymi ideami muzycznymi. Crana został skomponowany dla Hard Rain SoloistEnsemble i miał swoją premierę na Huddersfield Contemporary Music Festival w 2024 roku.
War Games (2016) zostało skomponowane jako muzyczny komentarz do konfliktów, które były widoczne na świecie na początku 2016 roku. Czytając artykuły o wzroście populizmu, nacjonalizmu i przemocy dokonywanej w imię religii, uderzyła mnie pozorna niezdolność bądź niechęć ludzkości do uczenia się na własnych błędach. Ta idea historycznego powtarzania się wydarzeń zainspirowała mnie do stworzenia utworu, w którym materiał muzyczny rozwija się, ale nigdy nie przekształca całkowicie. Tożsamość gestów uparcie trwa przez cały przebieg dramaturgii. Ponadto, znaczący wpływ na konstrukcję dramatyczną utworu miało stwierdzenie Marksa, że historia powtarza się „najpierw jako tragedia, potem jako farsa”. Tematy pojawiające się we wstępie są więc sparodiowane w kodzie. Finał utworu stanowi zatem sardoniczny powrót do jego otwarcia. War Games, skomponowany dla zespołu Hard Rain w ramach konkursu Peter Rosser Composition Award, stanowi syntezę technik postserialnych z zainteresowaniem dźwiękami uzyskiwanymi poprzez niekonwencjonalne techniki wykonawcze.
****
Evolutionary Environments is supported by the British Council under the UK/Poland Season 2025.
The concert is an event in the Lab Autumn series, part of the Warsaw Autumn International Festival program.
Evolutionary Environments aims to challenge our perception of ourselves and the world that surrounds us. Much of the music in this programme urges us to consider our existence, not only in the larger sense of our planet, but also in how we relate to each other, and understand the current conditions of our society.
Program:
Grainne Mulvey Luca
Ian Wilson The emptiness of the ever-expanding universe cannot compare to the void where your heart should be
Ann Cleare Inner
Jane O’Leary Winter Reflections
Pedro Rebelo Crana
Eduard Zatriqi War Games
Hard Rain SoloistEnsemble:
Aisling Agnew flutes
Sarah Watts clarinets
Ciaran McCabe violin
David McCann violoncello
Daniel Browell piano
Paul McCusker conductor
Realisation:
program concept and text: Hard Rain SoloistEnsemble
production: Lilianna Krych
visual identity: Aleksandra Ołdak
sound engineer: Kosma Standera
partners: Hard Rain SoloistEnsemble, British Council UK, Arts Council of Northern Ireland, QUB Music, SARC, PRSf, CMC
The Contemporary Music Space Hashtag Lab is co-financed by the City of Warsaw.
The media patrons of the Contemporary Music Space Hashtag Lab are POLMIC.PL and Dwojka Polish Radio.
About the program:
Luca (2017), created for Hard Rain Soloist Ensemble, reflects on the Last Universal Common Ancestor, echoing Tyndall’s support of Darwin’s theory of evolution. The piece transitions from chaotic clusters to thematic gestures, symbolizing the interconnectedness of all life.
The emptiness of the ever-expanding universe… (2018) was commissioned and premiered by Hard Rain SoloistEnsemble, and reflects the actual emptiness of certain political promises and desires in music of meagre melodic and harmonic means. “Dedicated to so-called leaders and people in power everywhere who pander to their own desires, dogmas, pockets, narrow support bases, and/or stockholders instead of serving the greater good. You will be the end of us all.”
Inner (2009) probes the idea of a subcutaneous space within sound. Through its kinetic activity and autoscopic tendencies, the piece aims to explore internal structures of sound and turn them outward: isolating, focusing on, and revealing sounds in their time and space. The piano and cello are dependent on each other to function. They alternate the roles of what is considered interior and exterior: within harsh timbral worlds there are intricate, smaller worlds at work, and within large delicate worlds, harsh inner worlds exist. Inner worlds grow, escape, separate from, and intrude on, the outer world. Outer worlds encompass, surround, protect, support and dissolve into inner worlds. Internal structures and infolded idiosyncrasies are revealed: what was inward is forced outward, the internal is given a multidimensional quality, fragmenting the outer surface, revealing and unleashing the subcutaneous.
Winter Reflections (2010) was written for the opening of a new performance space at the Contemporary Music Centre, Dublin. The trio was written for members of Concorde, and there is an element of freedom and exploration as the three musicians react to each other’s lines, creating new colours and playing with sounds.
Crana (2024) is a sonic exploration of the River Crana in Donegal, Ireland. Through its short 12-mile path, the river has an impressive variety of soundscapes, reflecting various environments and water flows. The work uses immersive field recordings as the base for deriving instrumental materials which invite active listening and interaction between the performers through a score that negotiates relationships between fixed and fluid musical ideas. Crana was composed for Hard Rain SoloistEnsemble and premiered at Huddersfield Contemporary Music Festival in 2024.
War Games (2016) was composed as a musical commentary on the conflicts evident around the world in early 2016. Reading news articles concerning the rise of populism, nationalism, and violence perpetrated in the name of religion, I was struck by humanity’s apparent inability/unwillingness to learn from past errors. This notion of historic recurrence inspired me to compose a work in which musical material is developed, but does not transform completely. The identity of gestures therefore persists stubbornly throughout the course of the dramaturgy. Moreover, Marx’s statement that history repeats itself, “first as a tragedy and second as a farce” had a significant influence on the design of the work’s dramatic structure. Themes that occur in the introduction are parodied in the coda. Thus, the finale of the work is intended to serve as a sardonic reprise of the opening section. Composed for Hard Rain for the Peter Rosser Composition Award, War Games represents a synthesis between post-serial procedures and interest in sounds produced via unconventional performance techniques.