Przejdź do treści

Paweł Janas

Nie­zwy­kle wszech­stron­ny muzyk i kom­po­zy­tor. Z łatwo­ścią poru­sza się na grun­cie muzy­ki kla­sycz­nej, współ­cze­snej, elek­tro­nicz­nej i impro­wi­zo­wa­nej. Zdo­był tytuł Mistrza Świa­ta w grze na akor­de­onie cyfro­wym Roland oraz lau­re­ata Festi­wa­lu Vir­tu­al Accor­dion w Rzy­mie. Nagra­dza­ny na ponad 30 kon­kur­sach, m.in.: w Pol­sce, Fran­cji, Wło­szech, Niem­czech, Austrii, Litwie, Chorwacji.

Był włą­czo­ny do pro­gra­mu sty­pen­dial­ne­go Agraf­ka Muzycz­na, Fun­da­cji J&S Pro Bono Polo­niae, Aka­de­mii Roz­wo­ju Filan­tro­pii. Otrzy­mał sty­pen­dium kore­ań­skiej fun­da­cji Dong­san Rese­arch Fun­da­tion & Pro Polo­nia Socie­ty oraz sty­pen­dium ban­ku Socie­te Gene­ra­le. Sty­pen­dy­sta Mini­stra Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Naro­do­we­go, m.st. War­sza­wy oraz lau­re­at pre­sti­żo­we­go sty­pen­dium Mło­da Pol­ska. Otrzy­mał tak­że indy­wi­du­al­ne sty­pen­dium za wybit­ne osią­gnię­cia z rąk pre­zy­den­ta m.st. War­sza­wy, Han­ny Gron­kie­wicz-Waltz. Ponad­to został wyróż­nio­ny pod­czas Ogól­no­pol­skie­go Festi­wa­lu Lau­re­atów Kon­kur­sów Muzycz­nych Tydzień Talen­tów w Kąśnej Dol­nej (Cen­trum Pade­rew­skie­go), Ogól­no­pol­skie­go Festi­wa­lu W stro­nę sztu­ki w Lubli­nie oraz Mię­dzy­na­ro­do­we­go Festi­wa­lu Mło­dych Lau­re­atów Kon­kur­sów Muzycz­nych orga­ni­zo­wa­ny przez SILESIA.

Stu­dio­wał na Uni­wer­sy­te­cie Muzycz­nym Fry­de­ry­ka Cho­pi­na w War­sza­wie w kla­sie akor­de­onu prof. Jerze­go Jur­ka oraz prof. Klau­diu­sza Bara­na. W roku aka­de­mic­kim 2011/2012 kon­ty­nu­ował naukę w kla­sie prof. Grze­go­rza Sto­py w Musik und Kunst Pri­va­tu­ni­ver­si­tät der Stadt w Wied­niu. Pobie­rał tak­że mistrzow­skie lek­cje pod kie­run­kiem takich peda­go­gów jak: Ina­aki Alber­di, Ste­fan Hus­song, Clau­dio Jaco­muc­ci, Alfred Meli­char, Owen Mur­ray, Wło­dzi­mierz Lech Puch­now­ski, Mat­ti Raan­ta­nen, Jurij Szyszkin.

Kon­cer­to­wał jako soli­sta i kame­ra­li­sta oraz z orkie­stra­mi pod batu­tą takich dyry­gen­tów jak Zyg­munt Rychert, Krzysz­tof Kozłow­ski, Maciej Two­rek, Sła­wo­mir Chrzanowski. 

Jest pierw­szym akor­de­oni­stą w histo­rii, któ­ry wystą­pił jako soli­sta z towa­rzy­sze­niem orkie­stry Fil­har­mo­nii Naro­do­wej w War­sza­wie. Wystę­po­wał w więk­szo­ści kra­jów Euro­py, USA, Kana­dzie i Chi­nach. Brał udział w wie­lu zna­czą­cych festi­wa­lach, m.in.: Muzy­ka na Szczy­tach w Zako­pa­nem, Mistrzow­skie Wie­czo­ry w Kąśnej, Kró­lew­skich Arka­dach Sztu­ki, Wie­czo­ry w Arse­na­le, Ogro­dy Muzycz­ne, Wawer Music Festi­val, East Music Festi­val, TEDx War­saw, Musi­ca in Col­li­na, Let­nie Kon­cer­ty na Gro­chow­skiej, Rze­ka Muzyki. 

Wystę­po­wał pod­czas naj­waż­niej­szych festi­wa­li zwią­za­nych z muzy­ką współ­cze­sną, m.in.: War­szaw­ska Jesień, Musi­ca Polo­ni­ca Nova, Musi­ca Elec­tro­ni­ca Nova, Sacrum Pro­fa­num, Poznań­ska Wio­sna Muzycz­na, KODY, POLIN Music Festi­val, Tal­lin Afekt Festi­val, Alka­gran, War­szaw­skie Spo­tka­nia Muzycz­ne, Por­tre­ty Kom­po­zy­to­rów. Był gościem Aga­ty Kwie­ciń­skiej w audy­cji Five Oclock w Pol­skim Radiu.

W swo­im dorob­ku ma wie­le wyda­nych płyt – But­ton­hac­ker (2018), #Network Music (2018), Wit­ka­cy (2018), Trash Music (2018), Small talks (2015), Vise­gard Songs (2015), Magic and legends – Myste­rio­us accor­dions (2012).

Waż­nym ele­men­tem w je go dzia­łal­no­ści arty­stycz­nej jest współ­pra­ca z gro­nem kom­po­zy­to­rów mło­de­go poko­le­nia m.in. Zyg­munt Krau­ze, Piotr Taba­kier­nik, Rafał Janiak, Dariusz Przy­byl­ski, Woj­ciech Ble­charz, Krzysz­tof A. Jan­czak, Tomasz Jakub Opał­ka, Igna­cy Zalew­ski, Miko­łaj Maj­ku­siak i wie­lu innych. Efek­tem wie­lo­let­niej współ­pra­cy jest ponad 50 pra­wy­ko­nań utwo­rów solo­wych, kame­ral­nych, jak i więk­szych form.

W 2009 roku roz­po­czął współ­pra­cę z fir­mą Roland pro­du­ku­ją­cą akor­de­ony cyfro­we. Od 2013 roku jest człon­kiem zespo­łu Hash­tag Ensem­ble, spe­cja­li­zu­ją­ce­go się w muzy­ce współ­cze­snej i impro­wi­zo­wa­nej. W 2019 roku dodał do swo­je­go instru­men­ta­rium Por­ta­tyw guzi­ko­wy (świa­to­wa pre­mie­ra), K‑Dron (świa­to­wa pre­mie­ra) oraz Akor­de­on ćwierć­to­no­wy.