Przejdź do treści

Adam Eljasiński

Klar­ne­ci­sta, dok­tor sztuk muzycz­nych. Ukoń­czył stu­dia dok­to­ranc­kie
w kla­sie klar­ne­tu prof. Mie­czy­sła­wa Sta­chu­ry w Aka­de­mii Muzycz­nej im. Karo­la Lipiń­skie­go we Wro­cła­wiu. Absol­went Ostra­vska Uni­ver­si­ta w Ostra­wie w kla­sie prof. Val­tra Vit­ka oraz Kon­ser­wa­to­riów w Nicei i w Pary­żu, w kla­sach prof. Miche­la Lethiec i Flo­rent Heau. Lau­re­at Diplo­me d’Etudes Musi­ca­les oraz Pre­mier Prix de Con­se­rva­to­ire de Nice w dzie­dzi­nie solo­wej i kame­ra­li­sty­ce, oraz Prix de Vir­tu­osi­te al’unanimite.

Kon­cer­tu­je w Pol­sce i za gra­ni­cą m.in. w Austrii, Danii, Niem­czech, Fin­lan­dii, Cze­chach, Por­tu­ga­lii, Sło­we­nii, Fran­cji, Mona­co, Rumu­nii, Chi­nach. Uczest­ni­czył w wie­lu mię­dzy­na­ro­do­wych i kra­jo­wych festi­wa­lach, wśród któ­rych są m.in.: Mię­dzy­na­ro­do­wy Festi­wal Muzycz­ny w Nicei C’est pas clas­si­que; Festi­wal Prin­temps­de­sArtsw Mon­te-Car­lo; Festi­wal Muzy­ki Kame­ral­nej Pablo­Ca­sal­sA­ca­de­mie­de­Mu­si­quew Pra­des we Fran­cji; Mię­dzy­na­ro­do­wy Kon­gres Klar­ne­to­wy CLARINETFEST; Musi­ca Elec­tro­ni­ca Nova we Wro­cła­wiu; Festi­wal Poznań­ska Wio­sna; Wiel­ka­noc­ny Festi­wal im. Ludwi­ka van Beetho­ve­na w Warszawie.

Lau­re­at ponad trzy­dzie­stu kon­kur­sów regio­nal­nych, kra­jo­wych
oraz mię­dzy­na­ro­do­wych m.in. w Pol­sce, Fran­cji, Por­tu­ga­lii, Austrii. W uzna­niu osią­gnięć arty­stycz­nych został wyróż­nio­ny wie­lo­ma sty­pen­dia­mi arty­stycz­ny­mi w kra­ju i za gra­ni­cą m.in. Yama­ha Music Foun­da­tion of Euro­pe Scho­lar­ship; Sty­pen­dium Con­se­rva­to­ire Natio­nal de Region w Nicei; Sty­pen­dium Mini­stra Kul­tu­ry; Sty­pen­dium Mar­szał­ka Woje­wódz­twa Dol­no­ślą­skie­go; Sty­pen­dium Pre­zy­den­ta Mia­sta Wrocławia.

Regu­lar­nie uczest­ni­czy w kur­sach mistrzow­skich pro­wa­dzo­nych w kra­ju i za gra­ni­cą przez wie­lu wybit­nych arty­stów i peda­go­gów takich jak m.in. Ales­san­dro Car­bo­na­re, Fran­co­is Ben­da, Shir­ley Brill, Hans Chri­stian Bra­ein, Michel Arri­gnon, Guy Dan­ga­in, Guy Deplus, Yves Didier, Michel Lethiec, Flo­rent Heau, Phil­li­pe Ber­rod, Pas­cal Mora­gu­es, Nico­las Far­ge­ix, Joh­na­tan Coh­ler, David Kra­kau­er, Nicho­las Cox, Andrew Mar­ri­ner, Justo Sanz, Ilan Schul, Lud­mi­la Peter­ko­va, Igor Fran­ti­sak, Karel Dohnal, Andrzej Janic­ki, Arka­diusz Adamski.

W duecie z alto­wio­list­ką Alek­san­drą Demow­ską-Madej­ską pro­pa­gu­je twór­czość pol­skich kom­po­zy­to­rów i sta­ra się posze­rzać lite­ra­tu­rę muzycz­ną na ten uni­kal­ny skład instru­men­tal­ny, wyko­nu­jąc z towa­rzy­sze­niem wie­lu zna­ko­mi­tych orkiestr dedy­ko­wa­ne zespo­ło­wi kon­cer­ty kame­ral­ne pol­skich kom­po­zy­to­rów (Wero­ni­ka Ratu­siń­ska, Dawid Paj­dzik, Woj­ciech Błażejczyk).

Czło­nek tria Olym­pus Mons, z któ­rym kon­cer­tu­je w Pol­sce i za gra­ni­cą oraz #ENSEMBLE: kolek­ty­wu spe­cja­li­zu­ją­ce­go się w wyko­naw­stwie muzy­ki nowej, z któ­rym wystą­pił na naj­waż­niej­szych festi­wa­lach w kra­ju. Popu­la­ry­za­tor twór­czo­ści pol­skich i zagra­nicz­nych kom­po­zy­to­rów takich jak Woj­ciech Bła­żej­czyk, Dariusz Przy­byl­ski, Igna­cy Zalew­ski, Louis Andries­sen, Peter Maxwell Davies, Thier­ry de Mey, Lucia­no Berio.

Jako muzyk orkie­stro­wy współ­pra­cu­je z Wro­cław­ską Orkie­stra Mło­dzie­żo­wą, Teatrem Muzycz­nym Capi­tol, Fil­har­mo­nią Gorzow­ską, Orkie­strą Sin­fo­niet­ta Cra­co­via. Nale­żał do mło­dzie­żo­wej orkie­stry Orche­stre de Jeu­nes de Medi­te­ra­nee, Pol­skiej Orkie­stry Sin­fo­nia Iuven­tus oraz War­szaw­skiej Ope­ry Kame­ral­nej. Wystą­pił pod batu­tą wie­lu wybit­nych dyry­gen­tów jak: Char­les Duto­it, Kri­stjan Jaarvi, Fran­co­is Xavier Roth, Daniel Rus­sel Davies, Rafa­el Pay­are, Jesús López Cobos, Maxi­mi­lia­no Val­des, Gabriel Chmu­ra, Michał Dwo­rzyń­ski, Marek Pija­row­ski, Jerzy Mak­sy­miuk, Krzysz­tof Pen­de­rec­ki, José Maria Flo­ren­cio, Michał Nesterowicz.

Obec­nie klar­ne­ci­sta-soli­sta Pol­skiej Ope­ry Naro­do­wej oraz Ope­ry Bał­tyc­kiej w Gdańsku.